XaaS w cyberbezpieczeństwie – co obejmuje? | Biznes Netia
Menu przestrzeni klienckich

XaaS (Everything/Anything as a Service) w cyberbezpieczeństwie – jakie usługi obejmuje?

20 października 2025, Autor: Tomasz Łużak, Product Manager, Cybersecurity - Netia S.A.

Model XaaS pozwala nawet małym i średnim firmom korzystać z zaawansowanych i kosztownych rozwiązań, które znacząco zwiększają poziom cyberbezpieczeństwa. To sposób na efektywniejsze wykorzystanie budżetu i ominięcie luki kompetencyjnej. Jakie usługi w modelu XaaS podnoszą bezpieczeństwo firmowych systemów IT? Dlaczego warto skorzystać właśnie z nich i czy to nowa rzeczywistość, czy jedynie kolejny trend w biznesie?

Dowiedz się więcej!
lub zadzwoń
+ 48 22 35 81 550
 
 
 
   

XaaS – czym jest Everything as a Service w kontekście cyberbezpieczeństwa?

 

Według Polskiego Instytutu Ekonomicznego 42% wakatów na stanowiska specjalistów IT jest trudna do obsadzenia, a co piąta firma musiała rezygnować z projektu ze względu na brak wyspecjalizowanego personelu. W kwestiach związanych z cyberbezpieczeństwem przedsiębiorstwa nie mogą jednak pozwolić sobie na takie ustępstwa. Odpowiedzią na ten problem są właśnie usługi XaaS.

 

XaaS, czyli Everything as a Service, to model dostarczania zasobów i usług IT przez internet, na żądanie. W praktyce oznacza to przeniesienie rozwiązań informatycznych do chmury i wykorzystywanie ich bez konieczności zakupu infrastruktury, jej instalacji ani utrzymania.

 

Popularne rozwiązania XaaS to m.in.:

 

XaaS w obszarze cyberbezpieczeństwa może obejmować m.in. usługi monitorowania zagrożeń, wykrywania incydentów, reagowania na ataki czy zarządzania lukami w zabezpieczeniach. Dzięki temu mniejsze firmy również mogą skorzystać z wyspecjalizowanych narzędzi, które wcześniej były dostępne tylko dla dużych podmiotów.

 

Dlaczego firmy stawiają na model XaaS w ochronie danych? Jakie korzyści daje?

 

Według szacunków Grand View Research w 2024 roku globalny rynek XaaS był wart 340 mld USD, a do 2030 roku jego wartość ma osiągnąć ponad 1,2 bln dolarów. Rosnąca popularność tego modelu w ochronie danych wynika m.in. z trudności w dostosowywaniu zabezpieczeń do nieustannie zmieniających się metod cyberprzestępców. Przedsiębiorcy mogą bowiem przenieść ciężar utrzymania bezpieczeństwa na zewnętrznych dostawców i uniknąć związanych z tym wysokich kosztów. Ponadto model XaaS umożliwia firmom rozliczanie się wyłącznie za zużyte zasoby.

 

Rozwiązania Anything as a Service z zakresu cyberbezpieczeństwa stają się coraz bardziej dojrzałe, bezpieczne i przewidywalne. Umożliwiają skuteczne wdrażanie polityk bezpieczeństwa bez kompromisów w kwestiach kontroli czy zgodności z regulacjami. To sprawia, że nawet wrażliwe procesy, takie jak właśnie zarządzanie bezpieczeństwem IT, mogą być skutecznie outsourcowane.

 

XaaS zapewnia również znacznie szybsze wdrożenie potrzebnych rozwiązań. Umożliwia niemal natychmiastowy dostęp do gotowych funkcji, które wcześniej wymagały skomplikowanych procesów wdrożeniowych.

 

Model XaaS jest też wysoce skalowalny. Firma może elastycznie dopasować zakres usług do bieżących potrzeb, bez konieczności inwestowania w rozwój własnych systemów czy infrastruktury.

 

Usługi cyberbezpieczeństwa w modelu XaaS

 

W Netii oferujemy rozwiązania z zakresu cyberbezpieczeństwaw modelu as a Service, które wychodzą naprzeciw potrzebom współczesnych przedsiębiorstw.

 

Security Operations Center

 

Netia Security Operations Center zapewnia m.in.:

 
  • monitoring infrastruktury IT w trybie 24/7,

  • analizę zdarzeń bezpieczeństwa w czasie rzeczywistym,

  • reagowanie na incydenty,

  • tworzenie i zarządzanie politykami bezpieczeństwa.
 

Specjaliści SOC korzystają z zaawansowanych technologii, takich jak systemy SIEM/SOAR, aby zapewnić ciągłość działania i minimalizować ryzyko incydentów w sieci własnej i klientów. Dzięki takiemu doświadczeniu nawet średniej wielkości firma może korzystać z zabezpieczeń na poziomie dużych korporacji.

 

Managed Next Generation Firewall/Unified Threat Management

 

Usługa Netia Managed UTM/NGFW jest pierwszą linią obrony przed zagrożeniami cybernetycznymi. Zapewnia wielowarstwową ochronę firmowej sieci LAN.

 

Składają się na nią m.in.:

 
  • zapora ogniowa nowej generacji,

  • system wykrywania i zapobiegania włamaniom,

  • antywirus,

  • zabezpieczenia komunikacji między pracownikami zdalnymi a firmą.
 

Dzięki modelowi abonamentowemu najnowsze technologie z zakresu cyberbezpieczeństwa stają się dostępne nawet dla firm, które nie mogą pozwolić sobie na zakup drogich rozwiązań.

 

Managed Endpoint Detection and Response

 

W modelu XaaS firmy mogą korzystać także z Netia Managed EDR. To usługa, która chroni komputery, serwery i inne urządzenia końcowe przed nowoczesnymi formami ataków. Zapewniiony całodobowy monitoring punktów końcowych pozwala wykrywać i reagować na incydenty bezpieczeństwa IT – także te najbardziej zaawansowane.

 

Managed EDR zapewnia wysoki poziom elastyczności – może zostać rozszerzony na urządzenia sieciowe, a także zintegrowany z systemem SIEM działającym już w organizacji.

 

Incident Monitoring

 

Na systemach SIEM Netii działa usługa Netia Incident Monitoring, która polega na zbieraniu i analizowaniu logów z wielu źródeł w celu identyfikacji nietypowych działań i zagrożeń. Umożliwia to podjęcie reakcji, zanim dojdzie do eskalacji incydentu.

 

Monitoring incydentów w modelu XaaS nie wymaga instalowania urządzeń ani oprogramowania po stronie klienta. Ponadto spełnia wymogi ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa.

 

Managed Web Application Firewall

 

Organizacjom, które chcą rozwijać aplikacje webowe, dedykujemy usługę Maganed Web Application Firewall. System WAF zapewnia wysoką dostępność aplikacji nawet w obliczu zagrożenia atakami DDoS. Chroni też aplikacje przed niebezpiecznym i sztucznym ruchem, uniemożliwiając przeciążenie serwerów lub automatyczne wydobywanie informacji.

 

Cloud Firewall

 

Netia Cloud Firewall to kompleksowa ochrona łącza, która pozwala na przekierowanie ruchu IP użytkownika w taki sposób, aby komunikacja mogła podlegać ochronie. Daje również możliwość ograniczenia dostępu do ryzykownych stron internetowych i aplikacji, minimalizując zagrożenie zainfekowania sieci. Dzięki tej usłudze firma może zyskać ochronę przed cyberzagrożeniami i zapewnić ciągłość działania procesów biznesowych.

 

Ochrona Poczty

 

Netia Ochrona Poczty Elektronicznej zapewnia ochronę skrzynek mailowych pracowników przed złośliwym oprogramowaniem, którego nie wykryją standardowe zabezpieczenia. Dzięki temu firma unika zagrożeń związanych z kradzieżą haseł lub loginów oraz poufnych informacji. Korzystając z tej usługi, można też mieć pewność co do skrzynek wolnych od SPAM-u oraz zaśmiecających wiadomości.

 

Phishing-on-Demand

 

W ramach usługi Netia Phishing-on-Demand firma może zbadać podatność pracowników na ataki phishingowe. Dzięki przeprowadzonym scenariuszom kontrolowanych ataków phishingowych można:

 
  • na czas wykryje potencjalne słabości,

  • naprawić występujące w systemach luki,

  • zapobiec wyciekom danych wrażliwych w przyszłości.
 

Testy Podatności

 

Netia Testy Podatności to usługa, która pozwala firmom wykryć i wyeliminować luki w zabezpieczeniach, zanim zrobią to cyberprzestępcy. Organizacja otrzymuje szczegółowy raport z oceną poziomu ryzyka i rekomendacjami działań naprawczych. To bezpośredni sposób na wprowadzenie odpowiednich działań, które zwiększą odporność środowiska IT i zapewnią ciągłość biznesu w świecie rosnących zagrożeń cyfrowych.

 

Formularz kontaktowy

Zostaw swoje dane kontaktowe, a nasz przedstawiciel handlowy
wkrótce skontaktuje się z Tobą

Formularz kontaktowy

Zostaw swoje dane kontaktowe, a nasz przedstawiciel handlowy
wkrótce skontaktuje się z Tobą

Inne formy kontaktu

  • alt1

    Infolinia dla nowych klientów
    (Codziennie 8:00 - 18:00)
    +48 22 35 81 550

  • alt2

    Obsługa klienta i wsparcie techniczne
    (Dostępne 24/7)
    801 801 999
    biznes@netia.pl

  • alt3

    Adres korespondencyjny Netia S.A.
    skr. pocztowa nr 597
    40-950 Katowice S105

Polecane treści:

Wybierz swój język ×