DRP (Digital Risk Protection) – co to jest? | Biznes Netia
Menu główne

DRP (Digital Risk Protection) – jak zabezpiecza firmę?

13 czerwca 2025, Autor: Tomasz Łużak, Product Manager, Cybersecurity - Netia S.A.

DRP to odpowiedź firm na zagrożenia dla ich reputacji, finansów i działalności operacyjnej, które znajdują się poza firmową infrastrukturą IT. W połączeniu z tradycyjnymi zabezpieczeniami Digital Risk Protection zwiększa ochronę przed cyberprzestępcami, którzy coraz chętniej sięgają po techniki niewykorzystujące złośliwego oprogramowania tylko fałszywe strony internetowe, dane logowania pochodzące z wycieków czy inżynierię społeczną. Co to jest DRP i jak zwiększa bezpieczeństwo organizacji?

Dowiedz się więcej!
lub zadzwoń
+ 48 22 35 81 550
 
 
 
   

DRP – co to jest i dlaczego firmy go potrzebują?

 

Jak podaje CrowdStrike 2025 Global Threat Report, 79% cyberataków zaobserwowanych w 2024 roku nie korzystało ze złośliwego oprogramowania. To znaczący wzrost na przestrzeni ostatnich kilku lat – w 2019 r. było to zaledwie 40% wszystkich odnotowanych incydentów. Zamiast wirusów cyberprzestępcy wykorzystywali m.in. socjotechnikę czy dane uwierzytelniające, które zakupili w dark necie.

 

Chcąc zabezpieczyć firmę przed tak szerokim spektrum zagrożeń, warto zdecydować się na wdrożenie systemu wspieranego przez narzędzia, usługi i procesy. Digital Risk Protection, czyli zintegrowana strategia bezpieczeństwa, pozwala na wykrywanie, analizowanie i neutralizowanie zagrożeń cyfrowych podchodzących spoza infrastruktury IT organizacji.

 

DRP chroni firmę przed naruszeniami, które mogłyby wpłynąć negatywnie na reputację marki, spowodować straty finansowe lub zakłócić działalność operacyjną. Wykorzystuje proaktywny monitoring i redukuje zagrożenia znajdujące się np. w dark webie. Dzięki temu specjaliści ds. cyberbezpieczeństwa mogą zapobiegać działaniom wymierzonym w markę, pracowników lub poufne dane. Niestety wiele organizacji wciąż nie wie, co to jest DRP i jakie daje możliwości.

 

Jak działa Digital Risk Protection w praktyce?

 

Digital Risk Protection działa poprzez ciągły monitoring zewnętrznych środowisk cyfrowych, identyfikację i analizę zagrożeń oraz szybkie reagowanie. Systemy DRP śledzą aktywność w przestrzeniach, takich jak fora internetowe, dark web czy media społecznościowe. Przeszukują je w celu wykrycia potencjalnych naruszeń. Skanowanie odbywa się w sposób automatyczny i ciągły.

 

Wykryte zagrożenia podlegają ocenie pod kątem ich znaczenia dla organizacji. W praktyce oznacza to, że wyciek danych logowania będzie miał nadany znacznie wyższy priorytet niż zwykłe wzmianki o firmie na forach w dark webie.

 

W zależności od sytuacji, DPR podejmuje też konkretne działania – zgłoszenie naruszenia do administratora zewnętrznej platformy, próby usunięcia domeny phishingowej czy fałszywego profilu w mediach społecznościowych, a nawet kroki prawne. Zaawansowane rozwiązania działające w ramach DRP umożliwiają automatyzację tych procedur, znacząco skracając czas reakcji.

 

Co odróżnia DRP od innych systemów bezpieczeństwa?

 

Digital Risk Protection różni się od tradycyjnych systemów bezpieczeństwa IT głównie zakresem działania i punktem obserwacji. Klasyczne rozwiązania koncentrują się na ochronie wewnętrznych zasobów organizacji – infrastruktury sieciowej, serwerów, systemów operacyjnych i punktów końcowych. Podczas gdy narzędzia, takie jak SIEM i SOAR, analizują aktywność w obrębie infrastruktury firmy, DRP działa odwrotnie – nie opiera się na logach, lecz obserwacji zewnętrznej cyberprzestrzeni.

 

DRP to szersze spojrzenie na cyberbezpieczeństwo. W tym przypadku należy często angażować kancelarie prawne, agencje PR i rzeczników prasowych, a także współpracować z organizacjami (np. NASK) w celu eliminacji fałszywych stron czy aplikacji. Dobrą praktyką jest również współpraca z właścicielami portali social mediów w celu usuwania fałszywych treści.

 

DRP koncentruje się na ochronie reputacji, własności intelektualnej i relacji z klientami, a nie na technicznej integralności systemów. Przeciwdziała więc zagrożeniom, które nie powodują bezpośredniego naruszenia infrastruktury IT, ale mogą prowadzić do realnych strat finansowych i wizerunkowych. DRP nie zastępuje systemów chroniących infrastrukturę IT firmy, takich jak EDR (Endpoint Detection and Response), DLP (Data Loss Prevention). czy firewalle, ale rozszerza ochronę na obszary dla nich niewidoczne.

 

Jakie ryzyka cyfrowe eliminuje DRP?

 

Cyfrowe zagrożenia coraz częściej powstają poza infrastrukturą będącą pod bezpośrednią kontrolą organizacji. Digital Risk Protection pozwala skutecznie wychwytywać te incydenty, zanim doprowadzą do poważnych konsekwencji.

 

Zagrożenia, które zwalcza DRP, to m.in.:

 
  • phishing ukierunkowany na ważnych pracowników firmy,

  • fałszywe domeny podszywające się pod organizację,

  • wycieki poufnych informacji do otwartego internetu i dark webu,

  • nieautoryzowane użycie marki,

  • sprzedaż podrabianych produktów lub usług,

  • fałszywe aplikacje mobilne,

  • kampanie dezinformacyjne prowadzone przez konkurencję lub cyberprzestępców,

  • planowane cyberataki ujawnione na forach przestępczych.
 

Digital Risk Protection pozwala przedsiębiorstwom efektywnie przeciwdziałać zagrożeniom, które wcześniej mogły być niedostrzegalne lub trudne do kontrolowania. W konsekwencji DRP znacząco zwiększa poziom bezpieczeństwa cyfrowego, a także ogranicza straty wizerunkowe i finansowe wynikające z cyberprzestępstw.

 

Od strategii do działania – jak wykorzystać DRP w firmie?

 

Wdrożenie DRP w firmie wymaga przekształcenia podejścia do cyberbezpieczeństwa z reaktywnego na proaktywne. Można do tego podejść na kilka sposobów: wdrażając dedykowane rozwiązanie SaaS, rozszerzając zakres działań zespołu Security Operations Center lub podejmując współpracę z zewnętrznym dostawcą usług DRP.

 

Wdrażanie DRP warto podzielić na etapy:

 

1. Identyfikacja zasobów i obszarów wymagających ochrony – mogą to być konta społecznościowe, domeny, nazwy produktów czy dane pracowników posiadających dostęp uprzywilejowany.

 

2. Ocena posiadanych systemów bezpieczeństwa – ułatwia wykrycie słabych punktów i identyfikację obszarów nieobjętych dostateczną ochroną.

 

3. Określenie celów i priorytetów – należy zidentyfikować obszary, w których incydenty mogłyby spowodować największe szkody i skupić się na ich ochronie.

 

4. Wdrożenie narzędzi – etap ten powinien obejmować integrację narzędzi do zaawansowanego wykrywania zagrożeń, predykcyjnej analizy ryzyka, automatycznego reagowania na incydenty i raportowania.

 

5. Testowanie i optymalizacja – po wdrożeniu należy sprawdzić skuteczność monitorowania i przyjętych procedur.

 

DRP powinno być traktowane na równi z innymi rozwiązaniami z zakresu cyberbezpieczeństwa chroniącymi infrastrukturę IT, takimi jak Managed UTM. W ramach tej usługi zapewniana jest wielowarstwowa ochrona zasobów wewnętrznych przed większością potencjalnych zagrożeń, np. wirusami, złośliwym oprogramowaniem, spamem czy atakami brute force.

 

Poziom ochrony przed atakami socjotechnicznymi można natomiast zwiększyć poprzez Ochronę Poczty Elektronicznej. W połączeniu z monitoringiem sieci, pod kątem wycieku danych w ramach Digital Risk Protection, wystąpi efekt synergii, który zapewni lepszą ochronę pracowników przed manipulacjami, wyłudzeniami i phishingiem.

 

Dbanie o cyberbezpieczeństwo firmy powinno opierać się również na cyber threat intelligence, które polega na rozpoznaniu zagrożeń cybernetycznych. Proces polega na zbieraniu, przetwarzaniu i analizie informacji, które mają pomóc w zrozumieniu zachowań przestępców. Niezwykle ważne jest również monitorowanie dark netu np. pod kątem świeżo rejestrowanych, łudząco podobnych domen. Warto też prowadzić regularne szkolenia pracowników z zakresu security awareness, aby potrafili rozpoznać potencjalne zagrożenia.

 

Formularz kontaktowy

Zostaw swoje dane kontaktowe, a nasz przedstawiciel handlowy
wkrótce skontaktuje się z Tobą

Formularz kontaktowy

Zostaw swoje dane kontaktowe, a nasz przedstawiciel handlowy
wkrótce skontaktuje się z Tobą

Inne formy kontaktu

  • alt1

    Infolinia dla nowych klientów
    (Codziennie 8:00 - 18:00)
    +48 22 35 81 550

  • alt2

    Obsługa klienta i wsparcie techniczne
    (Dostępne 24/7)
    801 801 999
    biznes@netia.pl

  • alt3

    Adres korespondencyjny Netia S.A.
    skr. pocztowa nr 597
    40-950 Katowice S105

Polecane treści:

Wybierz swój język ×