SECaaS, czyli Security as a Service – co to jest?
SECaaS to model biznesowy bazujący na opcji SaaS (Software as a Service), polegającej na korzystaniu z gotowych rozwiązań bezpieczeństwa oferowanych przez zewnętrzne firmy. Tego rodzaju outsourcing jest coraz popularniejszym rozwiązaniem z kilku powodów. Najważniejszym z nich są stosunkowo niskie koszty, zwłaszcza w odniesieniu do otrzymanego poziomu bezpieczeństwa. SECaaS pozwala na oszczędności związane z brakiem inwestycji we własny sprzęt i oprogramowanie oraz brakiem konieczności przeprowadzania wielomiesięcznych poszukiwań specjalistów, których na rynku wciąż brakuje.
SECaaS pozwala zachować ciągłość działań biznesowych oraz odpowiedni poziom ochrony przy jednoczesnym nieangażowaniu wewnętrznych zespołów IT w procesy cyberbezpieczeństwa. To także sposób na zapewnienie zgodności z obowiązującymi przepisami – w tym RODO, KSC czy KNF i DORA (w branży finansowej). Taki model działania pozwala monitorować sieć, zarządzać zdarzeniami i odpowiadać na incydenty w czasie rzeczywistym. Do wyboru są również dodatkowe usługi, jak testy penetracyjne czy kontrolowane ataki phishingowe, które mają na celu wykrywanie podatności czy ocenę świadomości zagrożeń przez pracowników.
CyberSecurity as a Service to także dobre rozwiązanie dla firm rozwijających się w szybkim tempie. Usługi bezpieczeństwa można precyzyjnie skalować wraz z powstawaniem nowych oddziałów firmy czy stanowisk pracy bez inwestowania we własne rozwiązania. Comiesięczne opłaty są stałe, a co za tym idzie – przewidywalne. Firma nie musi liczyć się z wydatkami związanymi z serwisem czy wymianą sprzętu na nowy. Co więcej, usługi świadczone są w oparciu o uzgodnione warunki i parametry SLA (service level agreement), które gwarantują wysoką jakość.
Funkcjonalności w CyberSecurity as a Service
Model SECaaS staje się coraz powszechniejszy. Zjawisko rozwija się w takim tempie, że możliwe jest obecnie zapewnienie skutecznej ochronycałej firmowej infrastruktury IT, bez konieczności inwestycji w sprzęt czy zespół specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa. Dzięki temu nawet niewielkie firmy, z małymi budżetami na ochronę sieci, mogą być chronione przy użyciu narzędzi klasy korporacyjnej w ramach miesięcznego abonamentu.
Do najważniejszych funkcjonalności SECaaS należą:
- Bezpieczeństwo sieci realizowane przy wykorzystaniu zewnętrznych narzędzi filtrujących ruch przychodzący i wychodzący, a następnie blokujących potencjalnie niebezpieczne pakiety danych.
- Aktywny monitoring sieci 24/7/365 z wykorzystaniem nowoczesnych systemów SIEM/SOAR, zarządzanie zdarzeniami i reagowanie na ataki przy pomocy zewnętrznego zespołu wykwalifikowanych specjalistów.
- Bezpieczeństwo poczty elektronicznej, ochrona poczty elektronicznej przed SPAM-em, monitorowanie wycieków i zapobieganie otrzymywaniu zainfekowanych załączników, jako jedne z funkcjonalności dostępnych w ramach pakietów Security as a Service. To właśnie poczta e-mail jest częstym celem cyberoszustów, dlatego jej ochrona powinna być jednym z priorytetów.
Security as a Service może być także modelem dla świadczenia m.in. takich usług, jak:
- audyty bezpieczeństwa,
- testy penetracyjne,
- systemy DLP, badające wycieki informacji,
- skanowanie podatności,
- symulowane ataki phishingowe.
Naturalnymi partnerami usług bezpieczeństwa są wiodący operatorzy komunikacyjni, mający rozwiniętą infrastrukturę i bezpieczne centra danych. Pozwala im to na oferowanie usług na szeroką skalę, w atrakcyjnej cenie, a także w połączeniu z innymi dostępnymi w portfolio produktami. Powodów współpracy z operatorem telco w ramach outsourcingu usług bezpieczeństwa jest wiele. Warto wspomnieć tu chociażby o takich, jak:
- wieloletnie doświadczenie w świadczeniu usług telekomunikacyjnych,
- oferowanie najlepszego zabezpieczenia łącza, którego sam jest właścicielem,
- operatorzy telco są ekspertami w obszarze infrastruktury sieciowej,
- atrakcyjne ceny usług, dzięki efektowi skali i synergii oraz współpracy operatorów z produ-centami,
- usługi świadczone są często przez pracowników i na zasobach operatora (brak freelance-rów i podwykonawców),
- możliwość „finansowania” Klienta (za sprzęt i software operator płaci z góry, z kolei Klient - w opłatach miesięcznych),
- niektóre usługi (np. antyDDoS, Cloud Firewall) może świadczyć tylko operator telekomuni-kacyjny,
- automatyczna lub natychmiastowa aktywacja przez operatora niektórych usług bezpieczeństwa (np. antyDDoS, Cloud Firewall).
Chroń firmę przed wieloma cyberzagrożeniami jednocześnie.
Ogromną zaletą wykorzystania modelu Security as a Service w Twojej firmie może być możliwość korzystania ze złożonych usług bezpieczeństwa w ramach oferowanych pakietów. Jedną ze zdobywających popularność usług jest chmurowy firewall zlokalizowany centralnie w chmurze dostawcy. W skład usługi wchodzi zazwyczaj kilka modułów, m.in. firewall, program antywirusowy, ochrona poczty, filtr URL/DNS. W ramach usługi Netia Cloud Firewall, znajdującej się w ofercie Netii, Twoja firma otrzyma wysokiej klasy zabezpieczenie w bardzo wygodnym modelu usługowym.
Firmy pracujące w trybie zdalnym potrzebują szczególnych zabezpieczeń. Należą do nich m.in. rozwiązania oparte o nowoczesne urządzenia UTM dostępne w ramach outsourcingu. Wraz z zarządzanym UTM-em Netii otrzymasz ochronę przed złośliwym oprogramowaniem i wirusami, zagrożeniami przenoszonymi przez wiadomości SPAM-owe, ochronę klasycznej zapory ogniowej i inne moduły bezpieczeństwa.
Pamiętaj, że dzięki usługom chmurowym Netii możesz też zbudować kompletną infrastrukturę firmową w chmurze publicznej, prywatnej lub hybrydowej o wysokim stopniu bezpieczeństwa i dostępności bez inwestowania we własny sprzęt. Bezpieczeństwu takiego rozwiązania poświęciliśmy artykuł: Czy chmura jest bezpieczna?, do lektury którego serdecznie zapraszamy!
Zadbaj również o swoje bezpieczeństwo w sieci prywatnej i zapoznaj się z usługami Bezpieczny Internet oraz Bezpieczny Smartfon.
Formularz kontaktowy @Model.TitleTag>
Zostaw swoje dane kontaktowe, a nasz przedstawiciel handlowy
wkrótce skontaktuje się z Tobą
Formularz kontaktowy @Model.TitleTag>
Zostaw swoje dane kontaktowe, a nasz przedstawiciel handlowy
wkrótce skontaktuje się z Tobą
Inne formy kontaktu
-
Infolinia dla nowych klientów
(Codziennie 8:00 - 18:00) +48 22 35 81 550 -
Obsługa klienta i wsparcie techniczne
(Dostępne 24/7) 801 801 999
biznes@netia.pl -
Adres korespondencyjny Netia S.A.
skr. pocztowa nr 597
40-950 Katowice S105