CSIRT – jakie incydenty trzeba zgłaszać? | Biznes Netia
Menu przestrzeni klienckich

CSIRT – jakie incydenty powinny zgłaszać do niego firmy?

29 października 2025, Autor: Tomasz Łużak, Product Manager, Cybersecurity - Netia S.A.

Według danych Europejskiej Agencji ds. Cyberbezpieczeństwa (ENISA) w Polsce działa 38 zespołów CSIRT. Trzy z nich – CERT POLSKA, CSIRT-GOV i CSIRT-MON – są częścią europejskiej sieci łączącej takie instytucje. Oprócz nich w Polsce funkcjonują też komercyjne zespoły, m.in. takich firm, jak Allegro, mBank czy Orlen. Gdzie w takim razie firmy powinny zgłaszać incydenty bezpieczeństwa i dlaczego muszą to robić?

Dowiedz się więcej!
lub zadzwoń
+ 48 22 35 81 550
 
 
 
   

CSIRT – co to jest i jak działa?

 

CSIRT, czyli Computer Security Incident Response Team, to zespół reagowania na incydenty bezpieczeństwa komputerowego. Jego zadaniem jest szybkie i skuteczne przeciwdziałanie zagrożeniom w środowisku cyfrowym. W praktyce CSIRT działa jak centrum koordynacji i analizy incydentów, które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo systemów IT organizacji, instytucji publicznych oraz przedsiębiorstw.

 

Jedną z form organizacyjnych CSIRT-u jest CERT. Oznacza to, że każdy CERT jest CSIRT-em, ale nie każdy CSIRT musi być CERT-em. Właścicielem znaku CERT jest Carnegie Mellon University i musi on wydać zgodę na jego używanie. W praktyce jednak oba typy zespołów pełnią te same funkcje, więc porównanie CERT vs CSIRT dotyczy jedynie terminologii.

 

Zadania CSIRT to m.in.:

 
  • Reagowanie na incydenty bezpieczeństwa – identyfikacja, analiza i koordynacja działań w odpowiedzi na zdarzenia naruszające bezpieczeństwo systemów IT.
  • Monitorowanie zagrożeń – stała obserwacja środowiska teleinformatycznego w celu wykrywania anomalii i potencjalnych ataków.
  • Analiza podatności – ocena słabych punktów systemów informatycznych oraz publikacja ostrzeżeń i rekomendacji.
  • Doradztwo techniczne – wspieranie organizacji w zakresie zabezpieczeń, procedur oraz najlepszych praktyk w cyberbezpieczeństwie.
  • Wymiana informacji – współpraca z krajowymi i międzynarodowymi zespołami CSIRT, służbami oraz operatorami usług kluczowych.
  • Edukacja i budowanie świadomości – przygotowywanie raportów, poradników i komunikatów, które pomagają unikać błędów i reagować na zagrożenia.
 

Działania CSIRT opierają się na ustandaryzowanych procedurach i są prowadzone w sposób ciągły. W sytuacjach kryzysowych liczy się bowiem czas reakcji, dlatego niezbędna jest ciągła gotowość operacyjna.

 

Czym jest CSIRT NASK, GOV i MON?

 

W Polsce działają trzy główne zespoły CSIRT, które operują na poziomie krajowym i, w kontekście ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, to do nich raportują podmioty objęte ustawą.

 
  • CSIRT NASK (znany też jako CERT Polska) – funkcjonuje w strukturach NASK, pełniąc rolę zespołu reagowania na incydenty dla podmiotów publicznych i niepublicznych.
  • CSIRT GOV – obsługiwany przez Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego, odpowiada za reagowanie na incydenty dotyczące systemów teleinformatycznych administracji publicznej i infrastruktury krytycznej.
  • CSIRT MON – działający w ramach resortu obrony narodowej, zapewnia wsparcie w reagowaniu na incydenty w sieciach wojskowych i infrastrukturze firm z sektora obronnego.
 

Oprócz nich funkcjonują też CSIRT-y sektorowe, tworzone dla konkretnych obszarów działalności gospodarczej, np. powstający CSIRT INFRASTRUKTURA czy działający w strukturach Centrum e-Zdrowia CSIRT-CEZ, a także zespoły komercyjne. Wszystkie CSIRT-y współpracują ze sobą i wymieniają się informacjami, w celu zapewnienia lepszej ochrony.

 

Jakie incydenty firmy powinny zgłaszać do CSIRT?

 

Firmy muszą zgłaszać zdarzenia, które mogą negatywnie wpłynąć na ciągłość działania usług kluczowych lub cyfrowych. Ponieważ ocena wpływu nie zawsze jest oczywista, liczy się też skala i charakter incydentu.

 

Do CSIRT należy zgłaszać m.in.:

 
  • Przerwy w dostępności usług – np. awarie systemów, ataki DDoS i przeciążenia infrastruktury.
  • Naruszenia poufności, integralności i dostępności danych (triada CIA) – wycieki informacji, nieautoryzowany dostęp do systemów lub plików.
  • Złośliwe oprogramowanie – wykrycie malware, ransomware, backdoorów lub innego szkodliwego kodu.
  • Ataki socjotechniczne – m.in. phishing, spoofing czy inne próby podszywania się pod firmę lub pracowników.
  • Nieuprawnione zmiany konfiguracji – działania mogące wpłynąć na bezpieczeństwo lub stabilność systemu.
 

Zgłoszenie powinno nastąpić niezwłocznie po wykryciu incydentu. Operatorzy usług kluczowych mają na to 24 godziny.

 

Dlaczego zgłaszanie incydentów do CSIRT jest obowiązkowe?

 

Obowiązek zgłaszania incydentów do CSIRT wynika z Ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa, implementującej unijną dyrektywę NIS2. Zgodnie z przepisami, firmy świadczące usługi kluczowe lub cyfrowe muszą informować o incydentach, które mogą zakłócić ciągłość ich działania.

 

Regulacje zobowiązują firmy do wczesnego ostrzegania o incydentach, raportowania szczegółów w ciągu 72 godzin oraz przygotowywania raportu w ciągu miesiąca.

 

Brak zgłoszenia może skutkować wysokimi karami finansowymi, sięgającymi nawet 1 mln zł. Dlatego warto wiedzieć nie tylko, co to CSIRT, ale też kto, kiedy i jakie incydenty musi zgłaszać.

 

Obowiązek raportowania nie ma jedynie charakteru formalnego – służy wzmocnieniu bezpieczeństwa całego rynku i umożliwia skuteczną koordynację reakcji na zagrożenia.

 

CSIRT a Security Operations Center w firmie – jak się uzupełniają?

 

CSIRT i wewnętrzne systemy cyberochrony pełnią różne, ale komplementarne funkcje. Zespół CSIRT działa na poziomie krajowym lub sektorowym, zapewniając koordynację, analizę i wsparcie w przypadku poważnych incydentów. Nie zastępuje jednak codziennego nadzoru nad infrastrukturą IT.

 

Do tego zadania nie trzeba tworzyć od podstaw nowego zespołu – można powierzyć je profesjonalnemu Security Operations Center Netii. Specjaliści SOC prowadzą całodobowy monitoring, zapewniają szybką analizę anomalii i natychmiastową reakcję. Dzięki temu organizacja może szybciej zgłosić incydent do CSIRT i uzyskać szeroką pomoc w zwalczeniu zagrożenia.

 

Równie ważne co reagowanie jest przeciwdziałanie zagrożeniom. W ramach usług z zakresu cyberbezpieczeństwa Netia prowadzi szkolenia podnoszące poziom security awareness wśród pracowników, chroniąc organizację m.in. przed atakami socjotechnicznymi. To świetne uzupełnienie działań edukacyjnych prowadzonych przez CSIRT.

Formularz kontaktowy

Zostaw swoje dane kontaktowe, a nasz przedstawiciel handlowy
wkrótce skontaktuje się z Tobą

Formularz kontaktowy

Zostaw swoje dane kontaktowe, a nasz przedstawiciel handlowy
wkrótce skontaktuje się z Tobą

Inne formy kontaktu

  • alt1

    Infolinia dla nowych klientów
    (Codziennie 8:00 - 18:00)
    +48 22 35 81 550

  • alt2

    Obsługa klienta i wsparcie techniczne
    (Dostępne 24/7)
    801 801 999
    biznes@netia.pl

  • alt3

    Adres korespondencyjny Netia S.A.
    skr. pocztowa nr 597
    40-950 Katowice S105

Polecane treści:

Wybierz swój język ×