Bezpieczny internet przede wszystkim – dlaczego firma powinna o to zadbać?
Stabilne, wydajne i bezpieczne łącze internetowe jest dziś jedną z podstaw prowadzenia biznesu. Niestety, małe i średnie firmy nie zawsze poświęcają temu odpowiednią ilość uwagi. W praktyce dobrze dobrane łącze może pomóc w uniknięciu wielu problemów, takich jak ataki z zewnątrz, awarie, przerwy w dostępności lub niewystarczająca przepustowość.
Łącza internetowe można podzielić na symetryczne i asymetryczne. Pierwszy rodzaj – internet symetryczny - oferuje równą prędkość pobierania i wysyłania, czyli coś, czego nie spotyka się w łączach dla konsumentów. Tym właśnie różni się od łącza asymetrycznego, w przypadku którego prędkości mogą być różne. W łączach oferowanych dla firm prędkości są zwykle gwarantowane zapisami w umowie. Umowa reguluje także minimalny poziom dostępności usługi oraz ewentualne konsekwencje niewywiązania się z jej zapisów przez dostawcę.
Główne zagrożenia dla firmowego internetu
Nawet najlepiej zabezpieczony internet dla firm jest narażony na wiele różnych zagrożeń, które mogą powodować spadki wydajności orgazniacji, przestoje czy utratę danych. Najczęściej występujące zagrożenia da się podzielić na te zewnętrzne, takie jak ataki wymierzone w firmę czy awarie dostawcy łączy, oraz wewnętrzne, czyli problemy techniczne leżące po stronie infrastruktury. Każda z tych trudności może stanowić tym poważniejszy problem, im większa jest organizacja.
Ataki DDoS
Ataki Distributed Denial of Service (DDoS), zwane także odmową usługi, polegają na przeciążeniu firmowego łącza internetowego ogromną ilością zapytań, co prowadzi do jego spowolnienia lub całkowitego unieruchomienia. Firmy powinny inwestować w łącza sprawdzonych dostawców, oferujących rozwiązania anty-DDoS, które automatycznie wykrywają i neutralizują tego typu zagrożenia.
Przeciążenie łącza
Nadmierne obciążenie łącza przez pracowników (np. strumieniowanie wideo, pobieranie dużych plików) lub źle zoptymalizowane procesy w chmurze mogą prowadzić do spadków wydajności i spowolnienia kluczowych usług. Ważne jest więc używanie łącza, którego parametry przepustowości można zwiększać zgodnie z potrzebami. Ułatwi to skalowanie biznesu i jego naturalny rozwój.
Awarie dostawcy internetu
Problemy techniczne po stronie operatora mogą skutkować długimi przerwami w dostępie do internetu i aby zminimalizować to ryzyko, firmy powinny rozważyć redundantne łącza od różnych dostawców lub łącza SLA (Service Level Agreement) z gwarantowanym czasem reakcji na awarię.
Nieautoryzowany dostęp do sieci
Brak odpowiednich zabezpieczeń w postaci firewalli, VPN-ów i systemów uwierzytelniania może doprowadzić do nieautoryzowanego dostępu do firmowych zasobów. Warto więc korzystać z łącza pochodzącego od sprawdzonego dostawcy, który może zapewnić dopasowane do rodzaju łącza środki ochrony.
Awaria infrastruktury wewnętrznej
Problemy z tak podstawowym sprzętem jak router mogą prowadzić do zakłóceń w dostępie do internetu, nawet jeśli samo łącze działa poprawnie. Ważne jest więc, by dostawca firmowego łącza oferował także wsparcie techniczne i zapewniał najlepsze na rynku urządzenia sieciowe.
Co pomaga w zapewnieniu bezpiecznego internetu dla firm?
Codziennie przeprowadzane są tysiące cyberataków, których cel stanowią już nie tylko jednostki rządowe i instytucje publiczne, ale także mniejsze i większe przedsiębiorstwa.
Chcąc zminimalizować ryzyko cyberataku, przedsiębiorcy powinni zadbać o wielotorowe zabezpieczenia swojej sieci oraz podłączonych do niej urządzeń i kluczowych systemów. Poza wzięciem pod uwagę rodzaju i parametrów łącza, przy wyborze bezpiecznego internetu dla firmy warto pomyśleć również o usługach bezpieczeństwa, które zapewnią jego ochronę przed najczęściej występującymi atakami w sieci.
Jednym ze sprawdzonych sposobów zapewnienia firmie ochrony przed wieloma popularnymi zagrożeniami jest wdrożenie firewalla czyli zapory sieciowej. Cloud Firewall Netii to rozwiązanie dedykowane firmom każdej wielkości, stosowane w połączeniu z internetem symetrycznym Netii (wówczas parametry SLA umowy łącza oraz Cloud Firewall są zbieżne). Zapora działa w modelu chmurowym, co oznacza, że nie wymaga instalacji fizycznego sprzętu w siedzibie firmy. Dzięki temu przedsiębiorstwa mogą korzystać z zaawansowanej ochrony sieciowej bez konieczności ponoszenia kosztów związanych z utrzymaniem i aktualizacją infrastruktury sprzętowej.
Poza wdrożeniem zapory sieciowej kluczowe jest również regularne aktualizowanie oprogramowania oraz systemów operacyjnych, co pozwala eliminować luki bezpieczeństwa wykorzystywane przez cyberprzestępców. Istotnym elementem ochrony jest także odpowiednie zarządzanie dostępem do sieci – warto stosować mechanizmy uwierzytelniania wieloskładnikowego (MFA) oraz segmentację sieci, aby ograniczyć potencjalne skutki ewentualnego ataku.
Jak wybrać bezpieczny internet dla firmy?
Internet dla firm powinien przede wszystkim pochodzić od zaufanego i sprawdzonego dostawcy. Do tego grona zalicza się Netia – wieloletni lider rynku telekomunikacyjnego w Polsce.
Netia BDI (internet symetryczny) to rozwiązanie dla najbardziej wymagających klientów biznesowych, zapewniające szereg korzyści. Do największych z nich należą:
- elastyczność (zakres przepustowości od 1 Mb do 100 Gb/s, który można dobrać w zależności od aktualnych potrzeb biznesu),
- niezawodność (parametry usługi są gwarantowane umową SLA),
- bezpieczeństwo.
Internet symetryczny zapewnia taką samą prędkością wysyłania i pobierania danych, co przekłada się m.in. na brak opóźnień w odbiorze obrazu czy głosu. Jeszcze większą niezawodność można uzyskać poprzez uruchomienie dwóch niezależnych łączy internetowych do jednej lokalizacji oraz dodanie usług bezpieczeństwa.
Alternatywą dla firm poszukujących najwyższej jakości łącza jest Netia GigaNet – usługa dostępu do internetu dla przedsiębiorstw, które wymagają stabilnego i wydajnego kosztowo połączenia. Dzięki zastosowaniu technologii światłowodowej Netia GigaNet oferuje prędkość nawet 1 Gb/s, opcje dynamicznego dostosowania przepustowości i wsparcie techniczne 24/7/365 -gwarantujące pełną kontrolę nad jakością połączenia.
W razie pytań dotyczących internetu i usług bezpieczeństwa od Netii, zapraszamy do kontaktu.
Zapoznaj się również z usługą Bezpieczny Internet dla klientów indywidualnych.
Formularz kontaktowy @Model.TitleTag>
Zostaw swoje dane kontaktowe, a nasz przedstawiciel handlowy
wkrótce skontaktuje się z Tobą
Formularz kontaktowy @Model.TitleTag>
Zostaw swoje dane kontaktowe, a nasz przedstawiciel handlowy
wkrótce skontaktuje się z Tobą
Inne formy kontaktu
-
Infolinia dla nowych klientów
(Codziennie 8:00 - 18:00) +48 22 35 81 550 -
Obsługa klienta i wsparcie techniczne
(Dostępne 24/7) 801 801 999
biznes@netia.pl -
Adres korespondencyjny Netia S.A.
skr. pocztowa nr 597
40-950 Katowice S105