Czym właściwie jest bezpieczeństwo biznesu?
Definicja bezpieczeństwa biznesu może być rozumiana na kilka sposobów. Zgodnie z tzw. triadą CIA za najistotniejsze uważa się często bezpieczeństwo informacji: zachowanie poufności, integralności i dostępności. To właśnie zasoby w postaci danych należą dziś do najcenniejszych i nierzadko chronionych przez prawo. Zabezpieczenie dostępu do danych osobowych, finansowych i biznesowych stanowi jedno z ważniejszych zadań w prowadzeniu biznesu.
Równie istotne jest zapewnienie ciągłości procesów – organizacja infrastruktury firmowej w taki sposób, by systemy i aplikacje mogły działać nieprzerwanie nawet po próbie ataku hakerskiego, w czasie katastrofy naturalnej lub chwilowych przerw w dostawie prądu.
Co ważne, zapewnienie bezpieczeństwa biznesu to w zasadzie ciągły i niekończący się proces. Nie możemy myśleć o sytuacji, że biznes jest w pełni zabezpieczony. Ewolucja metod i narzędzi stosowanych przez cyberprzestępców postępuje z roku na rok, dlatego o bezpieczeństwo należy dbać cały czas, szukając podatności i ulepszając wykorzystywane zabezpieczenia. Istotne jest także ciągłe szkolenie kadry pracowniczej i wyczulanie jej na możliwe zagrożenia, a także wdrażanie i modyfikacja polityk bezpieczeństwa oraz SZBI. Rekomendujemy stosowanie rozwiązań od wiodących dostawców usług i sprawdzonych narzędzi dla konkretnej branży.
Jakie cyberzagrożenia mogą spotkać Twoją firmę?
Mówiąc o cyberbezpieczeństwie biznesu, niektórzy wyobrażają sobie często pełnoskalowe ataki na firmową infrastrukturę, które mają na celu jej zniszczenie lub przejęcie zasobów. Rzeczywistość jest jednak zgoła inna i największym problemem okazują się „drobne” próby ataków, wykorzystujące pocztę elektroniczną do rozsyłania SPAM-u, bazujące na znanych od lat sztuczkach socjotechnicznych. W rankingach częstotliwości występowania incydentów na pierwszych miejscach wciąż plasuje się phishing (w połączeniu z malware od wielu lat stanowi ponad 90% wszystkich cyberzagrożeń), a głównym wektorem działań hakerów są skrzynki e-mail. Uciążliwie i niebezpieczne są również ataki DDoS wykorzystujące botnety oraz wycieki danych spowodowane błędami personelu. Z tego powodu tak istotna jest praca nad security awareness, czyli świadomością bezpieczeństwa wśród pracowników wszystkich szczebli.
5 porad, jak zadbać o bezpieczeństwo biznesu
Nie istnieje sposób, aby zabezpieczyć firmową sieć przed każdym rodzajem zagrożeń i uczynić ją w stu procentach odporną na ataki. Możemy jednak sformułować kilka uniwersalnych reguł i zaproponować konkretne rozwiązania, które pomogą podnieść poziom bezpieczeństwa biznesu.
1. Korzystaj z zapory sieciowej!
Wielu specjalistów uważa, że jest to najbardziej podstawowa i jednocześnie wszechstronna forma ochrony. Zapora sieciowa zajmuje się filtrowaniem ruchu przychodzącego i wychodzącego w sieci firmowej. Jest zabezpieczeniem na styku sieci wewnętrznej z Internetem. Stanowi pierwszą linię obrony przed zagrożeniami z zewnątrz – to kluczowy element całego systemu bezpieczeństwa. Blokuje pakiety danych, chroniąc tym samym firmę przed malware, próbami przejęcie dostępu do firmowych kont czy innymi atakami z zewnątrz.
Występuje w wersji sprzętowej i jako oprogramowanie. Firewalle nowej generacji (tzw. NGFW) łączą w sobie możliwości głębokiej inspekcji, filtry antyspamowe, oprogramowanie antywirusowe i inne moduły zwiększające kompleksowe bezpieczeństwo organizacji.
Takie rozwiązanie ma w swojej ofercie Netia. Z Cloud Firewall od Netii nie musisz nawet inwestować w fizyczny sprzęt ani własne oprogramowanie. Firewall w chmurze oparty na rozwiązaniu klasy UTM to wygodna usługa subskrypcyjna, która przefiltruje ruch sieciowy w Twojej firmie i zapewni najwyższy poziom ochrony (zawiera najpotrzebniejsze moduły, o których wspomnieliśmy wcześniej, a także wiele innych funkcjonalności).
Dla bardziej zaawansowanej ochrony czy funkcjonalności VPN sprawdzi się także Netia Managed UTM – kompleksowe zabezpieczenie w postaci firewalla nowej generacji. Wielowarstwowa ochrona przed różnorodnymi rodzajami zagrożeń pomoże Twojej firmowej sieci LAN uniknąć wielu kłopotów. Wygodny model abonamentowy jest wydajny kosztowo i zrzuca z Twoich barków konieczność zatrudniania specjalisty IT do obsługi systemów bezpieczeństwa.
2. Chroń urządzenia końcowe!
Systemy klasy EDR to integralne z innymi zabezpieczeniami platformy do wykrywania, monitorowania i reagowania na incydenty dotykające urządzeń końcowych (ang.: Endpoint Detection and Response). Co do zasady nie służą do identyfikacji zagrożeń, tylko do wykrywania anomalii w działaniu urządzeń i sieci. Są dobrym uzupełnieniem wykorzystywanych w sieci zabezpieczeń, które niedostatecznie chronią końcowe punkty infrastruktury. W razie wykrycia zagrożenia w postaci nieautoryzowanego wykorzystania pamięci zewnętrznej na komputerze w sieci firmowej lub próbie uruchomienia plików .exe system może poinformować administratora, zablokować działanie lub wyizolować urządzenie.
EDR zapewnia doskonałą widoczność całej sieci. Pozwala w czasie rzeczywistym uzyskać informacje o logach i uruchomionych na komputerze czy serwerze procesach. Dzięki temu administratorzy są w stanie dużo szybciej odszukać i naprawić przyczynę ataku.
3. Zwiększaj świadomość bezpieczeństwa swoich pracowników!
Security awareness to zyskująca coraz większą popularność dziedzina cyberbezpieczeństwa, która kładzie nacisk na szkolenie i zwiększanie świadomości bezpieczeństwa wśród pracowników biurowych. W związku z tym, że do najpopularniejszych ataków należą ataki socjotechniczne, wykorzystujące naszą niewiedzę i emocje, kluczowa dla każdej firmy powinna być nauka pracowników odpowiednich zachowań i wpajanie im podstawowych zasad cyberbezpieczeństwa. To właśnie człowiek jest najsłabszym ogniwem każdego łańcucha zabezpieczeń. Uświadamianie wszystkich pracowników firmy w kwestii zagrożeń to najtańszy sposób na zdecydowaną poprawę bezpieczeństwa biznesu. Różnego rodzaju ćwiczenia oraz kontrolowane ataki wyostrzają czujność pracowników, przez co stają się zdecydowanie bardziej podejrzliwi wobec prób oszustw i wyłudzeń.
4. Zadbaj o firmową pocztę!
Bezpieczeństwo skrzynki e-mail jest często marginalizowane, a to właśnie poczta stanowi krytyczny punkt w infrastrukturze (nawet 90% zagrożeń materializowanych jest przy użyciu poczty elektronicznej).
O skuteczności ataków nie świadczą najczęściej umiejętności techniczne przestępców, a sprawnie wykorzystywane socjotechniki. Posiadane w Twojej firmie oprogramowanie antywirusowe zainstalowane na komputerach czy firewall sieciowy, to niewystarczające środki ochrony serwera pocztowego. Dedykowane narzędzia ochrony poczty dają możliwość oceny reputacji nadawców, analizy spakowanych plików z załączników, przesyłanych linków do stron internetowych czy monitorowania i analizowania samej treści wiadomości, w celu wykrycia potencjalnego wycieku danych. Tego nie zawierają wymienione rozwiązania ogólnego zastosowania.
Do ochrony skrzynek pocztowych warto skorzystać z programu Netia Ochrona Poczty - to usługa chroniąca firmę przed złośliwym oprogramowaniem, SPAM-em, kampaniami phishingowym i innymi rodzajami zagrożeń. Dostępna jest w wygodnej opcji abonamentowej.
5. Współczesny biznes opiera się na outsourcingu – skorzystaj z tej opcji!
Skoro leasingujemy flotę samochodów, zamiast kupować je na własność, dlaczego kwestie cyberbezpieczeństwa biznesu staramy się często organizować na własną rękę? Zdecydowanie tańszym oraz bezpieczniejszym rozwiązaniem jest zlecenie specjalistom z zewnątrz ochronę Twojej sieci. Korzyści z tego wynikające to m.in.:
- brak konieczności ponoszenia inwestycji w sprzęt, jego utrzymanie, serwis i wymianę - outsourcing jest zdecydowanie efektywniejszy kosztowo,
- zmiany w konfiguracji zabezpieczeń i specyfikacji usług mozna wprowadzać w bardzo krótkim czasie,
- brak trudności związanych z koniecznością zatrudnienia i utrzymania zespołu specjalistów ds. bezpieczeństwa telefinformatycznego,
- ochrona bazująca na rozwiązaniach wiodących światowych producentów oraz dostęp do najnowszej wersji oprogramowania i najbardziej aktualnych baz cyberzagrożeń.
Z Netia Security Operations Center zyskasz pełną ochronę przed zagrożeniami, aktywny monitoring przez całą dobę i błyskawiczną reakcję na incydenty, zapewniając tym samym zgodność z obowiązującymi przepisami. Zespół SOC Netii korzysta z systemów bezpieczeństwa klasy SIEM/SOAR, które wspomagają automatyzację usługi i zwiększają skuteczność ochrony, a także wykorzystuje inne rozwiązania wiodących dostawców. Wdrożenie podstawowej wersji usługi jest możliwe w kilka dni, a redundancja rozwiązania zapewnia wysoką dostępność poświadczoną umową SLA.
6.Prowadzisz biznes, w którym dostępność usługi jest niezbędna? Zadbaj o ochronę przed atakami DDoS!
Celem ataków DDoS jest nadmierne obciążenie serwerów i wysycenie łączy internetowych poprzez wysyłanie fałszywych, sztucznych zapytań za pomocą „urządzeń zombie”, uwikłanych w sieci botnet. Powoduje to niedostępności usługi, zazwyczaj dla jej końcowych użytkowników. Często w sytuacji ataku DDoS przestępcy żądają okupu lub stawiają inne warunki, w zamian za jego zakończenie.
W przypadku, gdy przestoje w działaniu aplikacji lub witryny oznaczają dla Ciebie duże straty, Netia DDoS Protection zapewni błyskawiczną reakcję na ataki i wyeliminuje problem. Stały monitoring, wykonywany przez specjalistów Netii 24 godziny na dobę, wykryje wszelkie nieprawidłowości oraz próby ataku na usługi i aplikacje, a system ostrzegania powiadomi o problemie. Netia DDoS Protection umożliwia monitorowanie sytuacji w panelu użytkownika. Zainfekowany ruch zostaje przekierowany do sieci Centrum Przeciwdziałania Atakom DDoS w Netii, a specjaliści rozwiążą problem i odfiltrują ruch związany z atakiem.
Jakość łącza internetowego oraz jego wysoka dostępność – to podstawy działania każdej sieci, niezależnie od jej przeznaczenia. Naturalną czynnością zatem w każdej firmie powinno być regularne wykonywanie kopii zapasowych (na przykład przy użyciu Netia Data Protection). To najprostszy sposób na sprawne odzyskanie danych z środowiska roboczego i tym samym zapewnienie ciągłości działania procesów.
Poznaj korzyści wynikające z wykorzystywania stałego łącza symetrycznego Netii i zwiększ bezpieczeństwo swojego biznesu!
Formularz kontaktowy @Model.TitleTag>
Zostaw swoje dane kontaktowe, a nasz przedstawiciel handlowy
wkrótce skontaktuje się z Tobą
Formularz kontaktowy @Model.TitleTag>
Zostaw swoje dane kontaktowe, a nasz przedstawiciel handlowy
wkrótce skontaktuje się z Tobą
Inne formy kontaktu
-
Infolinia dla nowych klientów
(Codziennie 8:00 - 18:00) +48 22 35 81 550 -
Obsługa klienta i wsparcie techniczne
(Dostępne 24/7) 801 801 999
biznes@netia.pl -
Adres korespondencyjny Netia S.A.
skr. pocztowa nr 597
40-950 Katowice S105