Jakie komunikatory są dostępne dla firm?
Menu główne

Ranking komunikatorów internetowych - jaki wybrać dla swojej firmy?

29 lipca 2021, Autor: Paweł Rychcik, Kierownik Zespołu Rozwoju Oferty Telko - Netia S.A

Komunikator w firmie to jedno z podstawowych narzędzi pracy, niezależnie od tego, w jakim sektorze gospodarki działa dane przedsiębiorstwo. Dlaczego? Sprawna komunikacja w dużej mierze decyduje o wydajności i skuteczności realizowanych działań oraz pozwala na szybką reakcję. Stworzenie własnego rankingu komunikatorów internetowych nie jest prostym zadaniem, głównie z uwagi na dostępność wielu zaawansowanych technologicznie rozwiązań, oferujących pomocne funkcjonalności. W tym artykule postaramy się podpowiedzieć, czym warto się kierować wybierając komunikatory firmowe i które z nich zasługują na szczególną uwagę.

 
 
 
   

Komunikator dla firm. Jakie warunki musi spełniać?

 

Musisz pamiętać, że nie ma łatwej odpowiedzi na pytanie, jaki komunikator internetowy będzie dla Ciebie najlepszy i sprawdzi się w środowisku Twojej firmy. Każda organizacja ma własne oczekiwania, potrzeby oraz schemat działania, dlatego dobry komunikator to rozwiązanie dostosowane do jej specyfiki. Na co w takim razie należy zwrócić uwagę analizując dostępne na rynku komunikatory dla firm?

 

Skalowalność. Komunikator internetowy musi być narzedziem odpowiadającym liczbie pracowników, którzy mają z niego korzystać. To jednak nie jedyna kwestia, o której warto pamiętać. Jeżeli Twoja firma znalazła się w warunkach intensywnego wzrostu i szybko się rozwija, zdecyduj się na rozwiązanie skalowalne, któe sprawdzi się także w przyszłości.

 

Integracja różnych kanałów komunikacji. Firmy mają obecnie do dyspozycji różne rodzaje komunikatorów internetowych. Duża grupa narzędzi łączy w sobie możliwość nawiązywania połączeń głosowych, wideo oraz opcję wysyłania wiadomości tekstowych. Możliwość korzystania z różnych kanałów komunikacji to ukłon w stronę odmiennych preferencji pracowników. Niektórzy wolą szybki call bez obrazu, inni zdecydują się na przesłanie komunikatu tekstowego. Ważne, żeby dać użytkownikom wybór.

 

Koszty. Już na etapie wybierania top komunikatorów dla swojej firmy, warto określić budżet, który trzeba przeznaczyć na zakup rozwiązania. To pomoże zawęzić strefę poszukiwań.

 

Dostępność na różnych urządzeniach i systemach operacyjnych. Jaki komunikator wybrać na Androida, a jaki będzie dobry dla systemu Windows lub iOS? Dzisiaj bardzo często nie trzeba wybierać, ponieważ twórcy wielu narzędzi proponują rozwiązania kompatybilne z różnymi urządzeniami i systemami operacyjnymi. Zwracaj jednak uwagę na tę kwestię, zwłaszcza jeśli pracownicy nie używają tego samego oprogramowania.

 

Prostota obsługi. Komunikator internetowy użytkowany w pracy powinien mieć intuicyjny interfejs i nie nastręczać problemów w obsłudze, bowiem zbyt skomplikowane narzędzie może sprawiać trudności w codziennej pracy.

 

Kluczowe funkcjonalności. Trudno w tym przypadku określić, jakie funkcje powinien mieć komunikator, wiele zależy od oczekiwań i potrzeb pracowników i wewnętrznych zwyczajów i zachowań w pracy. Ciekawym rozwiązaniem może okazać się między innymi, możliwość przesyłania i współdzielenia dokumentów czy podziału na tematyczne grupy.

 

Bezpieczeństwo. Komunikator użytkowany w środowisku firmowym, z uwagi na przesyłanie wrażliwych danych, powinien być bezpieczny. To jeden z najważniejszych czynników decyzyjnych, jakie absolutnie w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze.

 

Możliwość integracji. Analizując, jaki komunikator na smartfona, tablet lub komputer będzie najlepszym rozwiązaniem, sprawdź liczbę i rodzaj dostępnych integracji, zwłaszcza jeśli w firmie korzystacie z narzędzi, które chcielibyście połączyć z komunikatorem.

 

Zobacz także: jak przeprowadzić wideorozmowę?

 

Jaki komunikator internetowy wybrać?

 

Niezależnie od tego, czy stajesz przed pytaniem, jaki komunikator na telefon lub inne urządzenie będzie najlepszym dopełnieniem procesu pracy w Twojej firmie, do dyspozycji masz szeroki wybór nowoczesnych narzędzi, oferujących wiele ciekawych funkcjonalności. Przedstawiamy cztery interesujące propozycje, ale pamiętaj, że na rynku funkcjonuje ich o wiele więcej!

Microsoft Teams
To usługa, która świetnie sprawdza się w firmach z uwagi na dostępność szerokiego wachlarza pomocnych funkcjonalności. Korzystający z tego rozwiązania mogą rozmawiać za pomocą połączeń wideo, ale również komunikować się na specjalnym chacie. Możliwość udostępniania ekranu i plików, zmiany tła oraz opcja korzystania z Teamsów na wielu systemach operacyjnych to niekwestionowane zalety tego narzędzia. Co więcej, Microsoft Teams obejmuje także, między innymi, usługę centrali prywatnej, pozwalającą na sprawne zarządzanie połączeniami.

UC with Cisco Webex
To platforma komunikacji zintegrowanej, agregująca kilka modułów dedykowanych określonym czynnościom. Przy pomocy Webex można prowadzić wideokonferencje, webinairy, warsztaty, szkolenia itp. oraz zadbać o skuteczną komunikację wewnątrz zespołów pracujących nad konkretnymi projektami. Korzystając z platformy można zrealizować też połączenia głosowe – Webex umożliwia konsolidację z systemami głosowymi Cisco. Dzięki temu rozwiązaniu można komunikować się zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz firmy. Wysyłając wiadomości można cytować poprzedników, ułatwiając prowadzenie konwersacji. Moduł Webex Meetings umożliwia redukcję szumów i rozpoznawanie gestów: wystarczy, że w trakcie spotkania pokażesz gest do kamery. Webex Assistant dla Webex Meetings pozwala natomiast na tłumaczenie w czasie rzeczywistym, dzięki czemu w spotkaniach mogą wziąć udział osoby posługujące się różnymi językami.

Skype
Bardzo dobrze znane narzędzie komunikacyjne, nie tylko w środowisku biznesowym, ale również w życiu prywatnym. Skype, poza rozmowami wideo pozwala na rozmowy głosowe oraz korzysta z opcji udostępniania ekranu. Rozwiązanie jest bardzo proste w obsłudze i można z niego korzystać na różnych urządzeniach. Skype oferuje także funkcję zmiany lub rozmycia tła oraz przesyłania plików, a osoba, która chciałaby odezwać się w czasie spotkania i zwrócić na to uwagę innych rozmówców, musi tylko skorzystać z opcji „podnieś rękę”.
 

Slack
Prawdziwy klasyk wśród firmowych komunikatorów. Dzięki Slackowi użytkownicy mogą tworzyć chaty tekstowe: grupowe lub prywatne, udostępniać pliki ze swojego komputera lub Google Drive, dzwonić do wybranych współpracowników, kreować kanały poświęcone konkretnym tematom, kontaktować się z osobami spoza firmy i integrować Slacka z innymi aplikacjami. Co więcej, obsługa komunikatora jest bardzo prosta, a przyjazna szata graficzna uprzyjemnia pracę. Użytkownicy widzą czy inne osoby są dostępne i mogą ustawić określony status, informujący, na przykład, że są na spotkaniu.

Zobacz także: jaką aplikację wybrać do wideorozmów?

 

Najlepszy komunikator internetowy: podsumowanie

 

Jeżeli jesteś na etapie wybierania komunikatora dla swojej firmy, musisz pamiętać, że ostateczna decyzja w dużej mierze powinna być uzależniona od Twoich oczekiwań. Przede wszystkim, zastanów się, jakie są Twoje możliwości finansowe, podstawowe funkcjonalności, na których Ci zależy oraz jakie wymagania sprzętowe i systemowe jesteś w stanie spełnić. Wybór konkretnego komunikatora powinien być dostosowany do specyfiki pracy wewnątrz organizacji, jej wielkości oraz najczęściej użytkowanych kanałów komunikacyjnych. Nie bój się kompilować kilku rozwiązań, tworząc schemat komunikacyjny najlepiej dostosowany do potrzeb Twojej firmy.

Może Cię również zainteresować...

Wybierz swój język ×