Inteligentne miasta | Biznes Netia
Menu główne

Inteligentne miasta – Cyfrowe rozwiązania zapewniające lepszą przyszłość?

13 marca 2019, Autor: Krzysztof Jaworski, Kierownik Produktu - Netia S.A.

W ciągu ostatnich kilku lat obserwujemy, że otoczenie miejskie staje się coraz bardziej przyjazne mieszkańcom. Do niedawna popularny był stereotyp, że sformułowanie „inteligentne miasto” bardziej dotyczy narzędzi, jakimi możemy sterować zza kulis żyjącego miasta, ale od pewnego czasu widzimy, że technologia wkracza bezpośrednio w życie każdego z nas.

 
 
   

Prawie każdy z nas posiada smartfon, który staje się kluczem do naszych miast i dzięki któremu otrzymujemy informację na tematy związane z transportem, zdrowiem, pogodą, zagrożeniami, jakich możemy spodziewać się w danej chwili. Nasi włodarze zaczynają zdawać sobie sprawę, że wyrażenie „smart city” nie oznacza już skupiania się jedynie na nowinkach technicznych, ale wychodzenie i wdrażanie technologii, które mają być użyteczne i przydatne każdemu z mieszkańców.

 

Kiedy możemy powiedzieć, że nasze miasto spełnia założenia bycia „smart”? W dobie tysięcy urządzeń, które nas otaczają i są w stanie wysyłać miliony różnorakich danych, złoty klucz do wiedzy polega na tym, aby opracowane algorytmy filtrowały i przedstawiały nam tylko te dane, które są najbardziej użyteczne dla nas. Skala robi znaczenie. Czym więcej osób korzysta z danej aplikacji, urządzenia, czy też czym więcej jest miejsc sczytujących dane, tym więcej wartościowych informacji możemy uzyskiwać. Jesteśmy w stanie otrzymywać bardzo dokładne informacje o danym wydarzeniu np. z ruchu drogowego i miejsc, gdzie tworzą się korki. Na bazie sztucznej inteligencji możemy tak sterować zmiennością świateł, aby jak najszybciej udrażniać dane arterie. Wyobraźmy sobie, że ławki są wyposażone w systemy umożliwiające zarówno ładowanie indukcyjne naszych smartfonów, ale też nic nie stoi na przeszkodzie, aby taka ławka mogła sczytywać nasz stan zdrowia i w przypadku wykrycia potencjalnej możliwości wystąpienia np. zagrożenia życia w postaci zawału, automatycznie powiadamiała najbliższą placówkę zdrowia w celu wysłania zespołu ratowniczego.

 

Wdrożenie kilka lat temu adresacji IPv6 znacząco przyspieszyło proces przypisywania unikalnego adresu IP dowolnemu urządzeniu. Różnica w ilości adresacji IPv4 a IPv6 jest gigantyczna. IPv4 ma ok. 4,3 miliarda adresów, natomiast IPv6 dysponuje już 340 trylionami adresów. Dziś jedynym ograniczeniem w przypisywaniu urządzeniu czy usłudze indywidualnego adresu jest nasza pomysłowość. Obserwujemy już, że lodówki mogą same komunikować się ze sklepem internetowym i zamawiać towary, które nam się kończą. Drony mogą być wykorzystywane do przenoszenia przesyłek pocztowych, jak również transportu krwi. Czy są jeszcze jakieś elementy w otaczającym nas środowisku, w których możemy spodziewać się nowych rozwiązań…nasuwa się odpowiedź, że tak. Z drugiej strony bycie pod stałą kontrolą oraz świadomość, że każdy elektroniczny sprzęt jest w stanie nas szpiegować powinien budzić w nas pewną dozę ostrożności.

 

Dopóki zbierane dane o naszym stanie zdrowia, czasie spędzonym poza domem, miejscach, które lubimy odwiedzać a nawet produktów, które kupujemy są wykorzystywane świadomie i tylko w celu ułatwienia nam życia, dopóty możemy spać spokojnie. Natomiast rodzi się pytanie, co się stanie, gdy wspomniane dane trafią do osób, które wykorzystają je przeciwko nam? W tej materii rodzi się nowy rodzaj zapotrzebowania. Złodzieje kradnący nasze samochody bez konieczności posiadania kluczyka, czy też włamania do domu podczas gdy np. siedzimy w kinie, bo taką informację wyświetla nasz profil internetowy.

 

Musimy sobie zadać pytanie, kto kolekcjonuje te wszystkie dane o nas oraz w jaki sposób mogą być one użyte przeciwko nam? Odpowiedź na to pytanie będzie się pojawiać zapewne coraz częściej w naszym życiu i będzie kluczem do dalszego rozwijania usług oraz nowych technologii.

 

Formularz kontaktowy

Zostaw swoje dane kontaktowe, a nasz przedstawiciel handlowy
wkrótce skontaktuje się z Tobą

Formularz kontaktowy

Zostaw swoje dane kontaktowe, a nasz przedstawiciel handlowy
wkrótce skontaktuje się z Tobą

Inne formy kontaktu

  • alt1

    Infolinia dla nowych klientów
    (Codziennie 8:00 - 18:00)
    +48 22 35 81 550

  • alt2

    Obsługa klienta i wsparcie techniczne
    (Dostępne 24/7)
    801 801 999
    biznes@netia.pl

  • alt3

    Adres korespondencyjny Netia S.A.
    skr. pocztowa nr 597
    40-950 Katowice S105

Polecane treści:

Wybierz swój język ×