Czym jest Content Delivery Network? | Biznes Netia
Menu główne

Czym jest Content Delivery Network i jak pomoże zaistnieć Twojej firmie w sieci?

26 stycznia 2023, Autor: Krzysztof Jaworski, Kierownik Produktu - Netia S.A.
Content marketing jest jednym z najlepszych sposobów na dotarcie do obecnych i nowych klientów, a treści wideo zdobywają coraz większe zasięgi. To powoduje, że wiele osób poszukuje dedykowanych rozwiązań takich, jak np. CDN czyli Content Delivery Network. Co to jest? Jak działa? Jak można wykorzystać to narzędzie w biznesie? Odpowiedzi na te pytania opisujemy w artykule.
 
 
 
   

Content Delivery Network – co to jest?

 

Content Delivery Network (CDN) to usługa polegająca na dystrybucji treści – wideo, zdjęć i innych plików. CDN pośredniczy w dostawie contentu z serwera głównego do końcowego odbiorcy, instalując fragmenty plików w różnych lokalizacjach (węzłach). W praktyce CDN to rozproszona sieć serwerów, które komunikują się z serwerem głównym i synchronizują się pomiędzy sobą.

 

Po wysłaniu zapytania (np. w przypadku próby załadowania wideo udostępnionego przez firmę) użytkownik korzysta z najbliższego serwera, otrzymując tym samym szybki dostęp do materiału w najlepszej jakości. Rozłożenie zasobów pomiędzy różne serwery przyśpiesza jednoczesne pobieranie wielu elementów strony i odciąża główną lokalizację. Pliki nie są kolejkowane, co zapobiega występowaniu opóźnień.

 

CDN służy głównie dystrybuowaniu treści statycznych. Przy pomocy tej sieci z powodzeniem można jednak przekazywać także dynamiczne elementy witryn, w tym np. aktualne kursy walut, wyniki sportowe, relacje tekstowe na żywo.

 

Sieć serwerów w usłudze CDN nie ma ograniczonego zasięgu i działa globalnie. Jest dzięki temu doskonałą propozycją dla firm, które chcą docierać ze swoim przekazem do użytkowników w innych krajach lub nawet na innych kontynentach. Sprawdzi się również w przypadku witryn www działających w obrębie jednego kraju, jednak mierzących się z dużym ruchem użytkowników.

 

Jak możesz wykorzystać CDN w swoim biznesie?

 

Content Delivery Network (CDN) to usługa polegająca na dystrybucji treści – wideo, zdjęć i innych plików. CDN pośredniczy w dostawie contentu z serwera głównego do końcowego odbiorcy, instalując fragmenty plików w różnych lokalizacjach (węzłach). W praktyce CDN to rozproszona sieć serwerów, które komunikują się z serwerem głównym i synchronizują się pomiędzy sobą.

 

Po wysłaniu zapytania (np. w przypadku próby załadowania wideo udostępnionego przez firmę) użytkownik korzysta z najbliższego serwera, otrzymując tym samym szybki dostęp do materiału w najlepszej jakości. Rozłożenie zasobów pomiędzy różne serwery przyśpiesza jednoczesne pobieranie wielu elementów strony i odciąża główną lokalizację. Pliki nie są kolejkowane, co zapobiega występowaniu opóźnień.

 

CDN służy głównie dystrybuowaniu treści statycznych. Przy pomocy tej sieci z powodzeniem można jednak przekazywać także dynamiczne elementy witryn, w tym np. aktualne kursy walut, wyniki sportowe, relacje tekstowe na żywo.

 

Sieć serwerów w usłudze CDN nie ma ograniczonego zasięgu i działa globalnie. Jest dzięki temu doskonałą propozycją dla firm, które chcą docierać ze swoim przekazem do użytkowników w innych krajach lub nawet na innych kontynentach. Sprawdzi się również w przypadku witryn www działających w obrębie jednego kraju, jednak mierzących się z dużym ruchem użytkowników.

 

Jak możesz wykorzystać CDN w swoim biznesie?

 

W pierwszej części artykułu przybliżyliśmy, co to jest i jak działa Content Delivery Network, dlatego dalej skoncentrujemy się na przykładach wykorzystania tej usługi.

 

Mimo, iż usługa Content Delivery Network jest często używana do prowadzenia streamingu wideo i udostępniania materiałów fotograficznych, to daje dużo więcej możliwości. CDN mogą z powodzeniem wdrożyć:

 

sklepy internetowe – żeby odciążyć główny serwer, umieszczając na serwerach CDN np. filmy instruktażowe o produktach, zdjęcia i inne treści niezwiązane bezpośrednio z funkcjonowaniem witryny,

 

portale informacyjne o lokalnym, krajowych i globalnym zasięgu – dla szybkiego ładowania treści z dowolnego miejsca na świecie,

 

firmy chcące prowadzić własną telewizję internetową, a także serwisy VOD oferujące filmy na żądanie, serwisy streamingowe z wynikami sportowymi, notowaniami giełdowymi i podobne,

 

twórcy kursów, szkoleń i webinarów dla dystrybuowania treści bez przeszkód i ograniczeń.

 

5 zalet Content Delivery Network

 

Netia CDN ma wiele zalet, które pomagają przedsiębiorcom rozwijać swój biznes w tempie, jakiego potrzebują – bez inwestowania w sprzęt i oprogramowanie, z wygodnymi pakietami transferu o przewidywalnych kosztach miesięcznych. Ilość danych w pakiecie można dowolnie zwiększać wraz ze wzrostem potrzeb biznesowych.

 

Content Delivery Network – zalety:

 

Szybsze ładowanie treści

 

Firma korzystająca z CDN zyskuje pewność, że jej strona internetowa będzie szybko się ładować z uwagi na rozproszenie obciążenia, dzięki czemu nawet użytkownicy z odległych lokalizacji geograficznych nie będą narzekać na przestoje w jej działaniu. Szybsze ładowanie elementów firmowej strony to także potencjalnie lepsze wyniki SEO. Netia korzysta z infrastruktury najlepszych dostawców na świecie, więc klient może być spokojny o dostępność swoich usług i jakość przesyłanego materiału.

 

Szybkie wdrożenie i niskie koszty

 

Netia CDN to dla klienta biznesowego własna platforma do udostępniania treści wideo i streamingu, która jest łatwa w użyciu i nie wymaga dużych nakładów przy wdrożeniu. Specjaliści Netii mogą uruchomić ją w bardzo krótkim czasie, a dodatkowo zapewnią wsparcie w utrzymaniu.

 

Pełna kontrola nad treściami

 

Klient korzystający z usługi CDN sam decyduje o tym, jak będą wyglądać treści na platformie. Może je w dowolnym momencie publikować, edytować, a w razie potrzeby także usuwać. Zaawansowany panel do analizy treści i wyników statystyk pozwala planować kolejne działania content marketingowe.

 

Pełna niezależność od innych portali

 

Każdy twórca treści doskonale zdaje sobie sprawę, że algorytmy poszczególnych platform bywają nieprecyzyjne. Serwisy tworzą skomplikowane reguły promowania treści, nierzadko faworyzując jedne kosztem innych. Sprawia to, że twórcy wartościowych materiałów nie mogą przebić się z nimi do szerszej publiczności (szczególnie na początku). Warto także wspomnieć, że na część treści popularne platformy wideo patrzą bardziej przychylnie, gdy innym celowo zmniejszają zasięgi. Korzystając z własnej platformy w ramach sieci CDN, klient samodzielnie ustala reguły i promuje treści zgodnie z przyjętą strategią i budżetem.

 

Mniejsza konkurencja

 

Udostępniając treści na własnej platformie w ramach sieci CDN, nie trzeba obawiać się, że ruch użytkowników zacznie migrować do innych, konkurencyjnych treści, które sugeruje algorytm. Dzięki temu klient będzie mógł zatrzymać na dłużej uwagę odbiorców na wybranych treściach i skuteczniej docierać do nich z własnym przekazem.

 

Bezpieczeństwo jest najważniejsze

 

Z Netia CDN zyskujesz całkowicie bezpieczną, odporną na ataki i możliwość kradzieży platformę, którą utrzymujemy wyłącznie na potrzeby Twojego biznesu. Masz pytania dotyczące sieci Content Delivery Network? Skontaktuj się z naszymi specjalistami.

 

Może Cię również zainteresować...

Wybierz swój język ×