Cloud server eliminuje potrzebę inwestycji we własną infrastrukturę IT. Związane z nią koszty mogą być wysokie, nie tylko dla małych firm i start-upów, ale też większych przedsiębiorstw. Pieniądze przeznaczane na utrzymanie i modernizację sprzętu mogą zamiast tego zostać ulokowane rozwój organizacji. Pozwala na to właśnie cloud server. Co to jest i jakie korzyści zapewnia firmom?
Cloud server – co to jest i jak działa?
Serwer w chmurze to rodzaj infrastruktury komputerowej, do której użytkownicy mają dostęp poprzez sieć. Może on służyć m.in. do przechowywania danych, hostowania stron i aplikacji czy obsługi systemów biznesowych.
Tego typu serwer opiera się na wirtualizacji – fizyczne serwery znajdujące się w centrach danych są podzielone na mniejsze, wirtualne jednostki, które można dostosowywać do aktualnych potrzeb użytkowników. Wirtualizacja fizycznego sprzętu odbywa się przy pomocy specjalnego oprogramowania, czyli hiperwizorów. Pozwala to przechowywać, przetwarzać i zarządzać danymi w oparciu o współdzielone zasoby, takie jak moc obliczeniowa procesora, pamięć RAM czy przestrzeń dyskowa.
Cloud server nie ogranicza się do jednego fizycznego urządzenia. Zasoby mogą być rozproszone po wielu centrach danych.
Serwer w chmurze może działać w ramach różnych modeli usług:
Powyższe modele oferują użytkownikom różny zakres dostępu do zasobów. Ponadto każdy z nich pozwala na inny poziom kontroli, zarządzania i odpowiedzialności.
Z perspektywy firm istotne jest nie tylko to, czym jest serwer w chmurze, ale też z jakiego rodzaju chmury korzysta:
- Chmura prywatna – infrastruktura chmurowa jest używana wyłącznie przez jedną organizację. Może być hostowana we własnej serwerowni lub przez zewnętrznego dostawcę.
- Chmura publiczna – zasoby są hostowane przez zewnętrznych dostawców usług i udostępniane wielu użytkownikom.
- Chmura hybrydowa – łączy zasoby chmury prywatnej i publicznej.
Firmy powinny wdrażać takie rozwiązania, które najlepiej pasują do ich modeli biznesowych, potrzeb oraz możliwości. Postawienie serwera w chmurze prywatnej jest najbezpieczniejsze, ale wiąże się z najwyższymi kosztami.
7 zalet serwera w chmurze dla firm
Według danych Eurostatu w 2023 roku 55,7% polskich przedsiębiorstw korzystało z usług chmurowych. Po raz pierwszy w historii przewyższyło to średnią unijną, która wyniosła 45,2%. Wzrost zainteresowania, w porównaniu do roku 2021, wyniósł aż 27%. Oznacza to, że coraz więcej firm wie, co to jest cloud server i jak wykorzystać jego zalety. Oto niektóre z nich:
1. Elastyczność i skalowalność zasobów
Wirtualizacja i rozproszona architektura chmury zapewniają wysoki poziom elastyczności. Zasoby dostępne w Data Center mogą być przeyzielane w czasie rzeczywistym według aktualnych potrzeb klientów. Maksymalny poziom zasobów zapewnianych przez cloud server nie jest ograniczony przez fizyczne możliwości sprzętu.
Na przykład w branży e-commerce pozwala to w elastyczny sposób prowadzić kampanie marketingowe i reagować na sezonowość niektórych zakupów lub zmiany na rynku, które przekładają się na wzmożony ruch.
2. Redukcja kosztów infrastruktury IT
Wykorzystanie serwerów w chmurze pozwala ograniczyć koszty związane z zakupem, utrzymaniem i modernizacją infrastruktury IT, gdyż ta odpowiedzialność spoczywa na dostawcy chmury.
Usługi w modelu pay-as-you-go są rozliczane za faktycznie wykorzystane zasoby – dzięki temu firmy nie przepłacają, a ich wydatki są bardziej przejrzyste. Nie ponoszą też ryzyka związanego z przeszacowaniem lub niedoszacowaniem potrzeb w zakresie infrastruktury IT i związanych z tym wydatków.
Młode firmy i start-upy mogą dzięki temu pozwolić sobie na zaspokojenie potrzeb organizacji dotyczących mocy obliczeniowej bez ponoszenia wysokich kosztownych początkowych. Daje im to dostęp do bardziej zaawansowanych technologii, które w tradycyjnym modelu byłyby poza ich zasięgiem. Zaoszczędzone pieniądze mogą przeznaczyć na inne cele – marketing, R&D czy automatyzację procesów.
3. Wysoka dostępność i niezawodność
Dostawcy usług chmurowych inwestują w rozbudowane centra danych wyposażone w redundantne komponenty. Oznacza to, że nawet w przypadku awarii jednego z serwerów lub infrastruktury towarzyszącej zadania przejmują inne urządzenia, nie wpływając na operacyjność systemów i funkcjonowanie pozostałych aplikacji czy platform.
Dzięki wynikającej z tego wysokiej dostępności firmy mogą utrzymać ciągłość działania, ograniczając ryzyko strat finansowych i utraty reputacji.
4. Szybkie wdrożenie i łatwe zarządzanie
Dostawcy serwerów w chmurze udostępniają zasoby gotowe do użycia. Eliminuje to potrzebę zakupu i konfiguracji fizycznych urządzeń, co znacząco skraca czas potrzebny na wdrożenie. Przydzielenie dodatkowych zasobów również jest znacznie szybsze niż w przypadku tradycyjnych serwerów.
Zarządzanie serwerami w chmurze odbywa się z poziomu intuicyjnych paneli administracyjnych. Dostawcy usług zapewniają też narzędzia pozwalające na automatyzację części procesów, takich jak aktualizacje czy monitorowanie wydajności.
5. Bezpieczeństwo danych w chmurze
Ze względu na zdalny dostęp dostawcy usług typu cloud server muszą gwarantować wysoki poziom bezpieczeństwa danych. Zapewniają go dzięki zaawansowanemu szyfrowaniu, mechanizmach kontroli dostępu czy regularnym audytom. W przypadku usług od Netii świadczą o tym certyfikaty ISO 27001, ISO 27017 oraz ISO 27018.
Umieszczenie zasobów na serwerze w chmurze ułatwia również monitorowanie i reagowanie na incydenty bezpieczeństwa. Dzięki temu firmy z sektorów objętych szczególnymi regulacjami mogą łatwiej sprostać obowiązkom wynikającym z przepisów prawa.
Więcej o tym, czy dane w chmurze są bezpieczne.
6. Automatyczne kopie zapasowe i ochrona danych
Wraz z usługą cloud server firmy mogą korzystać z automatycznych kopii zapasowych, które tworzą się regularnie i bez interwencji użytkownika. Automatyzacja tego procesu eliminuje ryzyko błędów ludzkich..
Osiągnięcie zakładanego RPO( ang. Recovery Point Objective ) w przypadku wystąpienia zakłóceń w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa jest łatwiejsze, jeśli firma wykorzystuje serwery w chmurze i automatyczne tworzenie kopii zapasowych.
7. Dostępność z dowolnego miejsca i urządzenia
Użytkownicy usług, aplikacji i systemów działających na serwerze w chmurze mają zdalny dostęp do zasobów niezależnie od miejsca i rodzaju urządzenia, z którego korzystają. Ułatwia to pracę zdalną i funkcjonowanie przedsiębiorstwa o rozproszonej strukturze organizacyjnej.
Cloud server może hostować takie systemy, jak CRM czy ERP, ale też aplikacje biurowe czy środowiska do zarządzania projektami. Dostępność do tych zasobów z dowolnego miejsca i urządzenia usprawnia i przyspiesza podejmowanie decyzji oraz reagowanie na niespodziewane sytuacje.
Dla jakich firm cloud server jest najlepszym rozwiązaniem?
Serwery chmurowe znajdują zastosowanie w najróżniejszych sektorach. W Europie liderem w wykorzystaniu usług chmurowych jest branża teleinformatyczna – aż 79% firm korzysta z cloud serverów. Najmniejsze zastosowanie takich rozwiązań ma miejsce w transporcie i magazynowaniu (38,7%) oraz budownictwie (37,6%).
Według danych Eurostatu 77,6% największych polskich przedsiębiorstw korzysta z rozwiązań chmurowych. Wśród średnich firm to 59%, a pośród małych 41,7%. Rozwiązania Netii z zakresu Data Center&Cloud odpowiadają na potrzeby organizacji ze wszystkich segmentów.
Kolokacja serwerów pozwala na optymalizację kosztów związanych z utrzymaniem chmury prywatnej. W rezultacie mogą sobie na to pozwolić także mniejsze firmy, które ze względów finansowych czy organizacyjnych nie byłyby w stanie utrzymać własnej serwerowni. Natomiast usługa Netia Compute zaspokaja zapotrzebowanie na moc obliczeniową zarówno tych mniejszych jak i tych największych przedsiębiorstw.
Firmy często wykorzystują więcej niż jedną usługę w chmurze. Dzięki Netia Cloud Tunnel przesyłanie danych jest szybkie, bezpieczne i stabilne. Usługa pozwala w pełni wykorzystywać potencjał chmury hybrydowej bez obaw o opóźnienia, dostępność czy przeciążenie łącza.
Serwer w chmurze pozwala oszczędzać na infrastrukturze IT, zwiększać elastyczność i zapewniać wysoki poziom bezpieczeństwa danych. Dzięki usługom chmurowym Netii przedsiębiorstwa mogą w pełni wykorzystać potencjał chmury, zyskując przewagę konkurencyjną i stabilność operacyjną.
Formularz kontaktowy
Zostaw swoje dane kontaktowe, a nasz przedstawiciel handlowy
wkrótce skontaktuje się z Tobą
Formularz kontaktowy
Zostaw swoje dane kontaktowe, a nasz przedstawiciel handlowy
wkrótce skontaktuje się z Tobą
Inne formy kontaktu
-
Infolinia dla nowych klientów
(Codziennie 8:00 - 18:00) +48 22 35 81 550 -
Obsługa klienta i wsparcie techniczne
(Dostępne 24/7) 801 801 999
biznes@netia.pl -
Adres korespondencyjny Netia S.A.
skr. pocztowa nr 597
40-950 Katowice S105