Certyfikat SSL to jedno z podstawowych narzędzi do ochrony klientów i użytkowników m.in. przed phishingiem. Potwierdza autentyczność witryny i zapewnia szyfrowanie przesyłanych danych. Jego wdrożenie jest dziś standardem – większość użytkowników rezygnuje z przeglądania stron oznaczonych jako niebezpieczne. Jak działa certyfikat SSL? Jakie korzyści wynikają z jego wdrożenia? Wyjaśniamy.
Certyfikat SSL – co to jest i jak działa?
Według danych zebranych przez BuiltWith w maju 2025 roku w internecie funkcjonowało ponad 250 milionów certyfikatów SSL, w tym ponad 1,27 mln w polskiej części sieci. Szacuje się, że do 2030 roku rynek certyfikacji SSL będzie wart 16,5 mld dolarów. Tak duże zainteresowanie uwierzytelnieniem i zabezpieczeniem witryn internetowych wynika m.in. z rosnącej liczby ataków phishingowych.
Certyfikat SSL (Secure Sockets Layer) to cyfrowy dokument, który potwierdza tożsamość witryny internetowej i umożliwia nawiązanie bezpiecznego połączenia między przeglądarką użytkownika a serwerem. Działanie certyfikatu SSL zaczyna się w momencie, w którym użytkownik wprowadza adres strony internetowej zaczynający się od „https”. Przeglądarka nawiązuje wówczas połączenie z serwerem i żąda przedstawienia certyfikatu SSL.
Przeglądarka weryfikuje autentyczność certyfikatu, sprawdzając, czy został on wydany przez zaufany urząd certyfikacji oraz czy jest ważny. W momencie, gdy zostaje uznany za wiarygodny, przeglądarka i serwer wspólnie ustalają publiczny klucz sesji, który służy do szyfrowania dalszej komunikacji. Kolejno urząd certyfikacji podpisuje cyfrowo wydany certyfikat własnym kluczem prywatnym, aby potwierdzić weryfikację tożsamości.
W ekosystemie SSL istotną funkcję pełnią urzędy certyfikacji (np. CERTUM, Sectigo czy DigiCert). To właśnie one wydają certyfikaty po zweryfikowaniu tożsamości ubiegających się o nie podmiotów. Proces weryfikacji może obejmować potwierdzenie kontroli wnioskodawcy nad domeną, weryfikację danych organizacji, a nawet szczegółowe sprawdzenie podmiotu.
Co daje certyfikat SSL firmowej stronie internetowej? Czy zawsze jest konieczny?
Google podaje, że w maju 2025 roku użytkownicy przeglądarki Chrome, którzy korzystali z urządzeń z systemem operacyjnym Windows, spędzili 96% czasu poświęconego na przeglądanie internetu właśnie na stronach zabezpieczonych certyfikatami SSL. Nie wdrażając go, firmy nie dają sobie szansy na interakcję z potencjalnymi klientami.
Co daje certyfikat SSL w praktyce:
- Zwiększenie bezpieczeństwa danych – certyfikat SSL szyfruje dane przesyłane między przeglądarką a serwerem, chroniąc je przed nieautoryzowanym odczytaniem.
- Budowanie zaufania klientów – obecność certyfikatu SSL jest sygnałem dla użytkowników, że strona jest bezpieczna i mogą na niej bez obaw podać swoje dane.
- Poprawa pozycji w wynikach wyszukiwania – wyszukiwarki internetowe, takie jak Google, premiują strony zabezpieczone certyfikatem SSL.
- Spełnienie wymogów prawnych – wdrożenie certyfikatu SSL jest jednym z działań wpisujących się w zapewnienie bezpieczeństwa danych, wymagane np. przez przepisy RODO.
- Ochrona przed atakami typu phishing – certyfikat SSL potwierdza autentyczność strony internetowej, utrudniając cyberprzestępcom tworzenie fałszywych witryn.
Czy certyfikat SSL jest konieczny? Z technicznego punktu widzenia strona internetowa może działać bez niego. Obecnie jednak jest to szeroko przyjęty standard, którego trzymają się nawet twórcy niewielkich portali i stron-wizytówek. Często można go nabyć za darmo lub np. za 1 zł podczas rejestracji domeny czy zakupu usługi hostingu. Brak certyfikatu może oznaczać np. odmowę współpracy od operatorów płatności.
Jak sprawdzić, czy strona posiada ważny certyfikat SSL?
Najprostszą odpowiedzią na pytanie, jak sprawdzić certyfikat SSL, jest skorzystanie z funkcji dostępnych w większości popularnych przeglądarek internetowych. Przeważnie obok adresu URL znajduje się ikona kłódki. Kliknięcie na nią pozwala wyświetlić szczegóły dotyczące połączenia oraz certyfikatu SSL. Informacje te obejmują m.in. nazwę wystawcy, okres ważności czy dane podmiotu, dla którego został wydany.
W przypadku certyfikatów typu Organization Validation i Extended Validation można dodatkowo zweryfikować dane organizacji. Warto również upewnić się, czy adres strony zgadza się z nazwą domeny widniejącą w certyfikacie.
Jak poprawnie wdrożyć certyfikat SSL? Jak jego brak wpływa na cyberbezpieczeństwo?
Poprawnie wdrożony certyfikat SSL zwiększa bezpieczeństwo użytkowników strony internetowej i wpływa na jej pozytywne postrzeganie przez odwiedzających i wyszukiwarki internetowe. Jego brak z kolei niesie za sobą zagrożenia dla bezpieczeństwa i reputacji firmy.
Jak w uproszczeniu wygląda wdrożenie certyfikatu SSL?:
1. Wybór odpowiedniego certyfikatu – dostępne są trzy typy certyfikatów: Domain Validation, Organization Validation i Extended Validation, które różnią się poziomem weryfikacji tożsamości podmiotu wystawiającego certyfikat. DV weryfikują jedynie prawa do domeny, OV biorą pod uwagę również tożsamość organizacji, z kolei EV są najbardziej rygorystyczne i wymagają dodatkowych informacji. Przy wyborze należy kierować się potrzebami firmy i charakterem strony internetowej. W razie potrzeby można zaimplementować wszystkie trzy certyfikaty.
2. Zakup certyfikatu i wygenerowanie żądania podpisania – zakupu należy dokonać u zaufanego dostawcy. Żądanie podpisania certyfikatu (CSR) zawiera informacje niezbędne do jego wystawienia.
3. Weryfikacja tożsamości – w zależności od typu certyfikatu proces może obejmować potwierdzenie prawa do domeny, weryfikację danych organizacji lub szczegółową analizę dokumentów firmy.
4. Instalacja certyfikatu na serwerze – otrzymany certyfikat należy zainstalować na serwerze, który obsługuje stronę internetową.
5. Konfiguracja przekierowań i aktualizacja linków – po zainstalowaniu certyfikatu warto skonfigurować przekierowania z wersji HTTP na HTTPS oraz zaktualizować linki wewnętrzne.
W 2024 roku około 80 procent stron phishingowych korzystało z protokołu HTTPS, żeby zwiększyć swoją wiarygodność, dlatego ważne jest, żeby wybrać jego typ, który pozwala bezsprzecznie potwierdzić autentyczność witryny.
Dane przesyłane między użytkownikiem a serwerem bez certyfikatu SSL są narażone na przechwycenie przez osoby trzecie. Rośnie wówczas szansa na sukces ataków typu man-in-the-middle.
Przeglądarki internetowe oznaczają niezweryfikowane strony jako niebezpieczne. Może to zniechęcić część użytkowników do korzystania z witryny – także tych, którzy nie wiedzą, co to jest certyfikat SSL. Taki komunikat odbija się negatywnie na reputacji firmy.
Brak certyfikatu SSL wpływa negatywnie również na pozycję strony w wynikach wyszukiwania, a w niektórych przypadkach może prowadzić do naruszenia przepisów dotyczących ochrony danych osobowych.
Certyfikat SSL jest więc jedną z pierwszych rzeczy, o które należy zadbać, budując bezpieczną i godną zaufania stronę internetową. Warto sięgnąć też po dodatkowe rozwiązania z zakresu cyberbezpieczeństwa, takie jak usługa Netia Managed WAF, zapewniające ochronę przed atakami pochodzącymi z sieci, gdy nie wystarcza firewall. Web Application Firewall ma za zadanie chronić strony internetowe oraz aplikacje webowe poprzez weryfikację żądań i zapytań ruchu do i z aplikacji webowej.
Formularz kontaktowy
Zostaw swoje dane kontaktowe, a nasz przedstawiciel handlowy
wkrótce skontaktuje się z Tobą
Formularz kontaktowy
Zostaw swoje dane kontaktowe, a nasz przedstawiciel handlowy
wkrótce skontaktuje się z Tobą
Inne formy kontaktu
-
Infolinia dla nowych klientów
(Codziennie 8:00 - 18:00) +48 22 35 81 550 -
Obsługa klienta i wsparcie techniczne
(Dostępne 24/7) 801 801 999
biznes@netia.pl -
Adres korespondencyjny Netia S.A.
skr. pocztowa nr 597
40-950 Katowice S105