Co to jest ISDN? | Biznes Netia
Menu główne

Co to jest ISDN?

16 czerwca 2020, Autor: Paweł Rychcik, Kierownik Zespołu Rozwoju Oferty Telko - Netia S.A

ISDN to cyfrowa sieć telekomunikacyjna z integracją usług, która zrewolucjonizowała sposób korzystania z usług tradycyjnej telefonii. Używana jest do przesyłania głosu, danych i obrazu oraz dostępu do nowoczesnych usług telekomunikacyjnych.

 

 
 
 
   

Czym jest ISDN?

 

ISDN (skrót od Integrated Services Digital Network) jest standardem komunikacyjnym używanym do cyfrowej transmisji danych, audio, wideo i innych usług sieciowych, wprowadzony przez CCITT w 1988 roku.

 

Struktura sieci ISDN

 

ISDN BRA

Cyfrowa linia telefoniczna ze zintegrowanymi usługami, umożliwiająca realizowanie dwóch jednoczesnych połączeń, obsługę telefonów analogowych i ISDN lub podłączenie centrali telefonicznej PABX, obsługę pojedynczych numerów MSN oraz zakresów numerów DDI. W przypadku podłączenia do linii telefonu analogowego lub ISDN przypisuje do niego pojedynczy numer telefonu MSN.

 

Po podłączeniu centralki PABX dostępne numery telefonów są zakresem numeracyjnym DDI, obejmującym minimum 10 numerów lub wielokrotność liczby 10.

 

ISDN BRA realizuje usługi związane z prezentacją numeru, blokadą prezentacji numeru, bezpośrednim dzwonieniem pod wskazany numer usługi, zarówno w trybie MSN, jak i DDI.

 

ISDN PRA

 

Z kolej ISDN PRA to cyfrowa linia ze zintegrowanymi usługami umożliwiająca realizowanie trzydziestu połączeń jednocześnie. Linia pozwala podłączyć centralę telefoniczną PABX i obsługuje zakresy numerów DDI. Także tu numeracja jest zakresem numerów - od 10 numerów lub wielokrotność liczby 10, aż do tysiąca. ISDN PRA stosowany jest głównie w firmach, które mają rozbudowane systemy telefoniczne z centralą telefoniczną. Numer linii analogowej może obsługiwać szereg dodatkowych funkcji dostępnych w ofercie NETIA Unified Communications takich, jak:

 
  • InNet Unified Communications pozwala wykonywać połączenia, identyfikować obecność, realizować telekonferencje oraz widoeorozmowy, korzystać z firmowej książki telefonicznej, książki znajomych, a także zapisywać historię połączeń telefonicznych,
  • InNet Operator umożliwia monitorowanie numerów,
  • InNet Nagrywanie pozwala nagrywać połączenia telefoniczne. InNet StandardCC, InNet PremiumCC, lnNet_CC_Aplikacja oraz lnNet_CC_Supervisor - umożliwiają przypisanie ról i funkcji do firmowego Call Center.
 

Usługi oferowane przez ISDN

 

Standardowo ISDN wykorzystywany jest do realizowania połączeń telefonicznych, połączeń konferencyjnych, wideokonferencji oraz przesyłania danych. Oferuje jednak szereg usług dodatkowych takich, jak:/p>

Usługi Basic Call i Supplementary Services:

 
  • Call Hold - zawieszanie połączenia,
  • CLIP (Calling Line Identification Presentation/Permission) - prezentacja numeru abonenta przychodzącego,
  • CLIR (Calling Line Identification Restriction) - zablokowanie prezentacji numeru przychodzącego,
  • CT (Call Transfer) - przekazanie połączenia,
  • CW (Call Waiting) - połączenie oczekujące,
  • DDI (Direct Dialling In) - bezpośrednie wybieranie abonenta wewnętrznego, pozwalające uzyskać bezpośrednie połączenie z abonentem sieci wewnętrznej (centrali abonenckiej),
  • MSN (Multiple Subscriber Number) - wielokrotny numer abonenta, pozwalający przypisać abonentowi sieci ISDN wiele różnych numerów telefonów publicznych,
  • Numery DDI (Direct Dial In) to pula dodatkowych numerów na łączu ISDN BRI lub ISDN PRI z nadanym przez operatora prefiksem, które mogą być wykorzystywane przez administratora centrali. Na przykład otrzymany od operatora numer 848-76-0x pozwala utworzyć 10 numerów DDI od 848-76-00 do 848-76-09. Numery te mogą być wykorzystywane jako numery wewnętrzne, np. numer do działu obsługi klienta, numer faksu itd. Numery DDI pozwalają osobie dzwoniącej z zewnątrz bezpośrednio połączyć się z wybranym numerem wewnętrznym.
  • Numery MSN (MultiSubscriber Numbers) to dodatkowe, przydzielane przez operatora, numery abonenta na łączu ISDN BRI. Ilość numerów uzależniona jest od umowy zawartej z operatorem. Numery te mogą być wykorzystywane jako np. numer działu obsługi klienta, numer serwisu itd. Numery MSN rozliczane są przez operatora niezależnie, oznacza to, że każdy z numerów na rachunku telefonicznym znajduje się w osobnej pozycji.
 

Dla kogo przeznaczona jest usługa Netia Unified Communications?

 

Linie cyfrowe przeznaczone są głównie dla firm korzystających z własnych centrali telefonicznych PABX.

 

Zalety ISDN

 

Do podstawowych zalet ISDN należą:

 
  • doskonała jakość dźwięku,
  • umożliwienie użytkownikowi jednoczesnego korzystania z wielu kanałów cyfrowych,
  • obsługa pojedynczych numerów (MSN) lub zakresów numerów (DDI),
  • niezawodność,
  • stabilność,
  • znany sposób obsługi,
  • znane i niewysokie koszty usługi,
  • dostępność usługi w każdym miejscu w Polsce.
 

Linie sieciowe ISDN mogą obsługiwać wiele różnych urządzeń podłączonych do jednej linii, np. faksy, komputery, czytniki kart kredytowych w kasach fiskalnych i wiele innych. Wszystkie te urządzenia mogą ze sobą współpracować.

 

Cena ISDN

 

Usługa ISDN pozwala dostosować rozwiązanie i zdefiniować parametry usługi odpowiednio do potrzeb firmy. Z tego powodu zapraszamy do kontaktu. Odpowiemy na pytania i zaproponujemy najlepsze rozwiązanie dla Państwa Firmy.

 

Polecane treści:

Wybierz swój język ×