Replikacja i backup to terminy, które nie powinny być używane zamiennie. Choć mają wspólny mianownik w postaci utrzymywania kopii zasobów, w rzeczywistości stanowią odrębne mechanizmy, a jedno z nich nie zastępuje drugiego. Przyjrzyjmy się, czym jest replikacja, w jaki sposób się ją wykonuje i czym różni się od backupu danych.
Replikacja bazy danych – co to jest?
Replikacja danych polega na kopiowaniu określonych zasobów w czasie rzeczywistym lub z niewielkim opóźnieniem i utrzymywaniu kopii w wielu lokalizacjach. Takie działanie ma na celu:
- poprawę wydajności poprzez rozproszenie obciążeń na wiele serwerów,
- skrócenie czasu odpowiedzi za sprawą zmniejszenia fizycznej odległości użytkownika od najbliższego serwera (przy zastosowaniu geograficznego rozproszenia lokalizacji poszczególnych replik),
- ochronę danych przed ich utratą w razie awarii lub katastrofy naturalnej dzięki utrzymywaniu bazy danych w wielu fizycznych lokalizacjach.
Oprócz baz danych można replikować także obraz całego serwera. W ten sposób, za sprawą mechanizmów fail-over, możemy liczyć na automatyczne przeniesienie procesów z głównej lokalizacji do lokalizacji zapasowej.
Rodzaje replikacji baz danych
W zależności od celu stosowania, potrzeb i możliwości firmy stosuje się różne rodzaje replikacji. W nowoczesnych systemach IT możemy spotkać kilka głównych rodzajów replikacji:
- replikację synchroniczną,
- replikację asynchroniczną,
- replikację migawkową,
- replikację transakcyjną.
Replikacja synchroniczna polega na jednoczesnym zapisie danych zarówno w głównej bazie, jak i w poszczególnych replikach. Proces replikacji jest uznawany za zakończony po potwierdzeniu zapisu danych we wszystkich lokalizacjach. Zapis danych trwa w tym przypadku dłużej i jest bardziej obciążający dla łącza oraz infrastruktury, jednak zapewnia wysoki poziom spójności danych. Dzięki temu replikacja synchroniczna znajduje zastosowanie m.in. w usługach i aplikacjach finansowych.
Replikacja asynchroniczna zakłada zapis danych w lokalizacji podstawowej, a następnie replikację do lokalizacji drugorzędnych w określonych odstępach czasu (np. co 3 minuty). Zapis danych jest szybszy, jednak w przypadku awarii głównej bazy danych trzeba liczyć się z utratą danych wypracowanych od ostatniego zapisu.
Replikacja migawkowa (ang. snapshot replication) jest stosowana w bazach, które nie ulegają dynamicznej aktualizacji (lub gdy jesteśmy gotowi na ustępstwa w kwestii synchronizacji danych). Kopie bazy danych są wykonywane w określonych odstępach czasowych i rozsyłane do lokalizacji drugorzędnych.
Replikacja transakcyjna (ang. transaction replication) polega na rozdystrybuowaniu początkowych kopii bazy danych, a następnie uzupełnianiu ich o aktualizacje w miarę powstawania zmian.
Możliwości jest jednak znacznie więcej. Spotyka się także podział na replikację pełną (synchronizacji podlega pełna baza danych) oraz częściową (synchronizuje się wyłącznie najważniejsze i często używane fragmenty bazy danych).
Replikacja danych a redundancja – czy to samo?
Replikacja i redundancja to często przenikające się określenia, które jednak nie są tożsame. Redundancja to szerokie pojęcie stosowane w IT do określenia nadmiarowości zasobów – zarówno tych fizycznych (infrastruktura ICT), jak i cyfrowych (dane, systemy). Replikacja jest jednym ze sposobów zapewnienia redundancji danych. Nadmiarowość w tym obszarze można jednak osiągnąć także na inne sposoby – np. poprzez wykonywanie kopii zapasowych.
Redundancja i replikacja mają podobny cel – dzięki tym mechanizmom firma może zagwarantować ciągłość procesów bez względu na występujące awarie, czy ataki wymierzone w jeden serwer lub nawet całe data center.
Replikacja danych czy backup – najważniejsze różnice
Zasadniczą różnicą pomiędzy replikacją a backupem jest cel stosowania i sposób ochrony danych. Podczas, gdy replikacja polega na synchronizacji danych w czasie rzeczywistym i zapewnieniu ciągłości procesów, backup umożliwia przywrócenie bazy danych do stanu z dowolnie wybranego momentu.
W przeciwieństwie do backupu replikacja nie chroni danych przed konsekwencjami ludzkich błędów. W przypadku usunięcia ważnych plików działanie to zostanie zreplikowane do wszystkich lokalizacji. Backup pozwoli za to przywrócić stan bazy danych sprzed ich usunięcia. Istotną różnicą pomiędzy wymienionymi mechanizmami jest także częstotliwość wykonywania kopii. Podczas gdy replikacja polega na ciągłej synchronizacji, kopie zapasowe wykonuje się w z góry zaplanowanych odstępach czasowych (np. co noc).
Więcej na temat backupu napisaliśmy w artykule: Rodzaje kopii zapasowych – co wybrać dla firmy?
Zadbaj o firmowe dane razem z Netią
W dynamicznym środowisku biznesowym, pełnym wyzwań i zagrożeń, replikacja danych staje się kluczem do zapewnienia ciągłości procesów i wysokiej dostępności danych. Realizacja ustalonej strategii replikacji jest dziś znacznie łatwiejsza i bardziej przystępna za sprawą dostępu do chmury publicznej.
Netia, jako jeden z liderów rozwiązań DC& Cloud oraz rozwiązań cyberbezpieczeństwa ma w swojej ofercie Netia Data Protection – usługę Backup as a Service (BaaS), która umożliwia tworzenie kopii zapasowych i szybkie odzyskiwanie danych w przypadku ich utraty. Rozwiązanie to zapewnia wysoki poziom ochrony danych bez konieczności inwestowania w infrastrukturę IT.
Usługa wspiera przywracanie danych z aplikacji, środowisk wirtualnych, systemów plików oraz Microsoft 365, co pozwala utrzymać ciągłość procesów biznesowych nawet w przypadku awarii, błędów użytkowników czy utraty sprzętu.
Kopie zapasowe są przechowywane w bezpiecznej chmurze Netii. Użytkownik ma możliwość dostosowania częstotliwości wykonywania backupów, czasu ich przechowywania oraz wyboru polityki backupowej odpowiadającej potrzebom organizacji.
System oferuje elastyczne zarządzanie – samodzielne lub z pomocą ekspertów Netii – oraz raportowanie operacji i dostęp przez Internet lub MPLS.
Jakość świadczonych usług Netii gwarantuje umowa SLA.
Formularz kontaktowy @Model.TitleTag>
Zostaw swoje dane kontaktowe, a nasz przedstawiciel handlowy
wkrótce skontaktuje się z Tobą
Formularz kontaktowy @Model.TitleTag>
Zostaw swoje dane kontaktowe, a nasz przedstawiciel handlowy
wkrótce skontaktuje się z Tobą
Inne formy kontaktu
-
Infolinia dla nowych klientów
(Codziennie 8:00 - 18:00) +48 22 35 81 550 -
Obsługa klienta i wsparcie techniczne
(Dostępne 24/7) 801 801 999
biznes@netia.pl -
Adres korespondencyjny Netia S.A.
skr. pocztowa nr 597
40-950 Katowice S105