Adaptacja usług chmurowych w Polsce i Europie | Biznes Netia
Menu główne

Adaptacja usług chmurowych w Polsce i Europie

06 lutego 2019, Autor: Marek Scibior

We wrześniu ubiegłego roku na głównej stronie The Economist zamieszczony był rysunek przedstawiający platformy wiertnicze, które zamiast ropy wydobywały dane. Podpis pod rysunkiem w tłumaczeniu na język polski był następujący „Najbardziej wartościowym zasobem na ziemi nie jest już ropa a DANE”.

 
 
   

Gdy zastanowimy się nad tym głębiej oznacza to, że zarówno dla osób prywatnych jak i biznesu przechowywanie wytwarzanych danych jest bardzo ważne. Ilość powstających dziennie danych wzrasta wykładniczo (wg IDC ponad 1000% w ciągu najbliższych 4 lat), różne są źródła danych (między innymi IoT), różne są formaty danych. Jedno natomiast nie ulega wątpliwości - dane powinny być chronione z maksymalną starannością.

Czy odpowiedzią na tę potrzebę są usługi chmurowe? Czy są one na tyle dojrzałe, aby skutecznie i bezpiecznie zarządzać danymi? Jakie jest zaawansowanie i adaptacja usług w Polsce i Europie?

Wszyscy wiemy, że adaptacja chmury w Polsce przebiega dosyć wolno. Wg Eurostatu Polska zajmuje 3. miejsce od końca i na tle pozostałych krajów europejskich wypadamy dosyć blado.

                      % Budżetu na usługi IT, który został przeznaczony na usługi chmurowe

 

Bazując na najnowszych raportach IDC widzimy, że:
- Rynek usług IT w Polsce wynosi ok 3.3 miliarda dolarów, z czego usługi chmurowe konsumowały w 2016 r. 5.6% tego budżetu, a w 2017 r. - 7.2%. Tak więc wzrost rok do roku wynosi blisko 30%.
Jest to bardzo pozytywny wskaźnik, tym bardziej, że pokrywa się z adaptacją usług chmurowych w innych, bardziej zaawansowanych krajach (Finlandia, Szwecja, Dania, Wielka Brytania).
Analizując modele matematyczne i dane IDC można wyciągnąć wniosek, że okres inkubacji biznesu usług chmurowych jest już za nami i wchodzimy w erę intensywnego ich rozwoju.


% Budżetu na usługi IT, który został przeznaczony na usługi chmurowe w 2017



Firma Commvault od ponad 20 lat zajmuje się zarządzaniem i ochroną danych. Bierze ona aktywny udział w cyfrowej transformacji oraz propagowaniu usług w modelach XaaS. Od dłuższego czasu oferowanie rozwiązań z modelu zarządzalnym (managed) jest jednym z głównych filarów strategii firmy.

„Bazując na naszej ekspertyzie i doświadczeniach rynkowych możemy stwierdzić, że rozwiązania chmurowe dają ogromne możliwości, gwarantują bezpieczeństwo, dostarczają w zasadzie nieograniczone zasoby i ogromną elastyczność”.

Jak wygląda typowa droga adopcji chmury:
Faza 1 MOVE – Przeniesienie danych do chmury. Faza ta polega na prześnieniu części lub całości posiadanych danych do chmury, najczęściej w formie kopii zapasowej lub backupu.
Faza 2 USE – Korzystanie z chmury jako rozszerzenie własnego Data Center w formie awaryjnego odtwarzania (Disaster Recovery). Stworzenie dodatkowego poziomu zabezpieczeń i zwiększenie dostępności do danych.
Faza 3 MANAGE – Korzystanie z aplikacji i zarządzanie danymi przechowywanymi w chmurze. Uruchamianie nowych workflowów w chmurze.

Polskie przedsiębiorstwa mają wiele obaw związanych z wykorzystaniem chmury:

  • społeczne (obawa przed zmianą, niska wiedza nt. bezpieczeństwa usług w chmurze)
  • prawne (zarządzanie danymi w chmurze, utrata kontroli nad zasobami)
  • organizacyjne (proces transformacji firmy do usług chmurowych)


Barier technologicznych nie ma, a jak radzić sobie z powyższymi obawami postaram się odpowiedzieć w następnym artykule.


Wykorzystaj chmurę internetową również do prywatnych celów, np. do rozrywki. Dowiedz się, jaki internet do grania w chmurze wybrać.

 

Formularz kontaktowy

Zostaw swoje dane kontaktowe, a nasz przedstawiciel handlowy
wkrótce skontaktuje się z Tobą

Formularz kontaktowy

Zostaw swoje dane kontaktowe, a nasz przedstawiciel handlowy
wkrótce skontaktuje się z Tobą

Inne formy kontaktu

  • alt1

    Infolinia dla nowych klientów
    (Codziennie 8:00 - 18:00)
    +48 22 35 81 550

  • alt2

    Obsługa klienta i wsparcie techniczne
    (Dostępne 24/7)
    801 801 999
    biznes@netia.pl

  • alt3

    Adres korespondencyjny Netia S.A.
    skr. pocztowa nr 597
    40-950 Katowice S105

Polecane treści:

Jak Vmware zmienił rynek IT

Obejrzyj webcast

Wybierz swój język ×