PKI – co to jest? Jakie ma znaczenie dla firm? | Biznes Netia
Menu główne

PKI – jakie ma znaczenie dla środowiska biznesowego?

04 czerwca 2024, Autor: Mariusz Nowak, Product Manager, ICT - Netia S.A.

PKI, czyli Infrastruktura Klucza Publicznego, to jedna ze strategii zapewniających bardzo wysoki poziom poufności informacji. W dobie dynamicznego rozwoju środowisk chmurowych, popularyzacji pracy zdalnej i rosnącej liczby urządzeń IoT, wdrażanie PKI staje się dla wielu firm jednym z kluczowych celów w obszarze cyberbezpieczeństwa.

 
 
 
   

PKI – co to jest?

 

PKI to zbiór technologii, zasad i polityk umożliwiających stosowanie indywidualnych certyfikatów i kluczy kryptograficznych do bezpiecznej komunikacji użytkowników i urządzeń. Mówiąc o PKI trzeba przede wszystkim wyjaśnić rolę i znaczenie poszczególnych komponentów takiej infrastruktury. Do jej funkcjonowania potrzebny jest urząd certyfikacji oraz rejestracji, czyli jednostki wydające i kontrolujące autentyczność certyfikatów. Konieczny jest także subskrybent – czyli użytkownik, serwer lub urządzenie posiadające indywidualny certyfikat PKI oraz klucz prywatny i publiczny, stanowiące integralną całość.

 

Certyfikat PKI jest wydawany indywidualnie i tym samym odpowiada dokumentowi tożsamości stosowanym w świecie realnym. Do potwierdzenia tożsamości konieczna jest z kolei znajomość klucza prywatnego pasującego do klucza publicznego.

 

Certyfikatami i kluczami posługują się jednak nie tylko użytkownicy. Subskrybentem może być każde urządzenie, serwer, komputer czy system. Infrastruktura Klucza Publicznego jest szeroko stosowana w tzw. Internecie Rzeczy, czyli przemysłowych sieciach składających się z wielu różnych urządzeń produkcyjnych: maszyn, kontrolerów, czujników i mierników. Stworzenie wewnętrznego centrum certyfikacji i kontrola dostępów pozwala zapanować nad rosnącą liczbą urządzeń i zapobiegać atakom wymierzonym w infrastrukturę przemysłową. W przypadku IoT, funkcjonujących jako odizolowane sieci lokalne, spotykamy się także ze stosowaniem tzw. kluczy wstępnie współdzielonych (PPSK).

Dowiedz się więcej!
lub zadzwoń
+ 48 22 35 81 550

Znaczenie PKI w bezpieczeństwie cyfrowym firm

 

Głównym założeniem i celem wdrożenia PKI w firmie jest zachowanie poufności komunikacji pomiędzy urządzeniami, serwerami i użytkownikami. Infrastruktura klucza publicznego pozwala zabezpieczyć dostęp do firmowych zasobów poprzez system uwierzytelniania oparty na kryptografii asymetrycznej. Systemy PKI są chętnie wykorzystywane przez firmy pracujące w modelu zdalnym. Dzięki wewnętrznym certyfikatom PKI pracownicy oraz klienci mogą uzyskać zdalny dostęp do wydzielonej części zasobów (ma to miejsce np. w przypadku bankowości elektronicznej, gdzie logujemy się przypisanym dla nas w banku kluczem i hasłem).

 

PKI pozwala podpisywać wewnętrzne dokumenty firmowe oraz zawierać umowy z podmiotami zewnętrznymi. W świecie cyfrowym certyfikat i podpis elektroniczny są równoważne dokumentom tożsamości (np. dowód osobisty) oraz podpisom fizycznym. W praktyce certyfikat PKI jest bardzo trudny do sfałszowania (w wypadku kompromitacji centrum certyfikacji wszystkie certyfikaty tracą ważność i wymagane jest wydanie nowych), czego nie można powiedzieć o procesie weryfikacji tożsamości za pośrednictwem dowodu osobistego.

 
 

PKI a zgodność z regulacjami

 

Infrastruktura Klucza Publicznego, dzięki stosowaniu restrykcyjnych polityk bezpieczeństwa oraz zdefiniowanych środków technicznych, zapewniających poufność i integralność danych, stanowi jeden ze sposobów spełnienia norm prawnych dotyczących np. przetwarzania i przechowywania wrażliwych danych osobowych. Wdrożenie PKI pomaga więc firmom i organizacjom zachować zgodność z rozporządzeniem RODO/GDPR czy PSD2 (ang. Payment Services Directive 2).

 
 

Jak wdrożyć PKI w firmie?

 

Wdrożenie Infrastruktury Klucza Publicznego w firmie to zmiana, które zdecydowanie poprawi bezpieczeństwo i poziom zaufania klientów. PKI może zmniejszyć podatność firmowych systemów na ataki oraz zminimalizować ryzyko wycieków i kradzieży danych. Jest to jednak czasochłonny proces wymagający starannego zaplanowania.

 

Jako że PKI można zrealizować na wiele sposobów, firma powinna zastanowić się, co jest jej priorytetem i celem takiego działania. Czy kluczowe dla funkcjonowania organizacji jest zapewnienie bezpiecznej komunikacji pomiędzy urządzeniami IoT? A może bardziej zależy na poprawie poufności danych czy zapewnieniu maksymalnie bezpiecznego procesu uwierzytelniania użytkowników i urządzeń?

 

Firma powinna też przemyśleć sposób realizacji PKI, dopasowując go do potrzeb, założeń i budżetu. Na rynku dostępne są zarówno gotowe rozwiązania komercyjne, dostawcy zapewniający wszystkie potrzebne komponenty (np. magazyny kluczy, protokoły komunikacyjne) i jednoczesne wdrożenie, jak i otwarte oprogramowanie, pozwalające na pełną personalizację infrastruktury, ale przy zaangażowaniu specjalistów z organizacji.

 

Po wdrożeniu PKI przychodzi pora na testowanie i wprowadzanie zmian. Choć wdrożenie PKI jest procesem długotrwałym, który wymaga ciągłego doskonalenia, zastosowanie kryptografii pozwala organizacjom wejść na wyższy poziom cyberbezpieczeństwa i zachowywać odporność na nowe rodzaje ataków.

 
 

Bezpieczna firma dzięki Netii

 

Chcesz zapewnić swojej firmie maksymalny poziom bezpieczeństwa w zmieniającym się środowisku biznesowym? W naszej ofercie znajduje się wiele gotowych narzędzi cybersecurity. Mowa m.in. o chmurowym firewallu nowej generacji, kopii zapasowej w formie usługi czy pakiecie Netia DNS Shield, chroniącym przed popularnymi zagrożeniami czyhającymi w sieci, takimi jak malware, phishing czy cryptomining.

 

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat usług Netii? Nasi doradcy chętnie przedstawią Ci rozwiązania dopasowane do potrzeb Twojej organizacji!

   
 
 

Formularz kontaktowy

Zostaw swoje dane kontaktowe, a nasz przedstawiciel handlowy
wkrótce skontaktuje się z Tobą

Formularz kontaktowy

Zostaw swoje dane kontaktowe, a nasz przedstawiciel handlowy
wkrótce skontaktuje się z Tobą

Inne formy kontaktu

  • alt1

    Infolinia dla nowych klientów
    (Codziennie 8:00 - 18:00)
    +48 22 35 81 550

  • alt2

    Obsługa klienta i wsparcie techniczne
    (Dostępne 24/7)
    801 801 999
    biznes@netia.pl

  • alt3

    Adres korespondencyjny Netia S.A.
    skr. pocztowa nr 597
    40-950 Katowice S105

Polecane treści:

Wybierz swój język ×