24 czerwca 2025
Dlaczego internet wolno chodzi? 10 najczęstszych powodów
Masz w swoim domu internet, który słabo działa i często się zacina? Z tego powodu nie możesz swobodnie korzystać z łącza? Sprawdź, dlaczego internet wolno chodzi – w laptopie, na telefonie czy na komputerze stacjonarnym.
Spis treści
- Słabe parametry łącza
- Zbyt duże przeciążenie sieci lub systemu
- Wolne działanie serwera
- Nieprawidłowe ustawienie lub zła konfiguracja routera
- Nieprawidłowo działająca przeglądarka stron
- Słaby sygnał internetu mobilnego
- Zainfekowanie systemu złośliwym oprogramowaniem
- Stare lub uszkodzone urządzenia sieciowe
- Problem z kartą sieciową
- Złe ustawienie anten w routerze
- Szybki i niezawodny internet? Dokładnie taki znajdziesz w ofercie Netii
Słabe parametry łącza
Internet wolno chodzi, jeśli jego parametry są niewystarczające. Spore znaczenie odgrywa zwłaszcza prędkość pobierania (download) i wysyłania (upload), a także PING. Potrzebujesz łącza o świetnych parametrach zwłaszcza wtedy, gdy chcesz z niego korzystać do:
- gamingu,
- streamowania,
- oglądania filmów i seriali w wysokiej jakości (np. 4K), a także transmisji z wydarzeń na żywo w telewizji internetowej,
- nauki i pracy zdalnej – w tym połączeń konferencyjnych,
- pobierania dużych plików.
Najlepsze parametry zapewnia łącze światłowodowe oraz internet mobilny 5G. Obie technologie pozwalają cieszyć się dużą prędkością oraz niezawodną stabilnością nawet w przypadku dużej liczby urządzeń podłączonych jednocześnie do sieci.
Zbyt duże przeciążenie sieci lub systemu
Tym, co spowalnia internet, może być zbytnie przeciążenie sieci. Sprawdź, jakie mogą być tego przyczyny.
- Atak hakerski lub infekcja złośliwym oprogramowaniem,
- nieprawidłowo działające aplikacje, które nadmiernie wykorzystują zasoby sieciowe,
- jednoczesne otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej,
- aplikacje działające w tle i zużywające zasoby sieciowe,
- nieuczciwy sąsiad podpinający się do sieci,
- korzystanie z internetu na wielu urządzeniach w tym samym czasie,
- pobieranie aktualizacji systemu operacyjnego lub bazy wirusów,
- używanie internetu jednocześnie do kilku czynności, które wymagają sporego zużycia zasobów sieciowych – np. gamingu, streamowania i pobierania z sieci dużych plików,
- przeciążenie nadajnika sieci – w przypadku internetu mobilnego.
Nieraz przyczyną tego, dlaczego internet wolno chodzi na komputerze, jest także nadmierne wykorzystanie miejsca na dysku twardym lub systemowej pamięci operacyjnej.
Wolne działanie serwera
Powód tego, że internet się zacina, może nie być w żadnym stopniu związany z twoim łączem. Problem nieraz leży po stronie serwera strony internetowej, którą w danym momencie odwiedzasz. Jeśli inne serwisy działają poprawnie, możesz uznać ten powód za bardzo prawdopodobny.
Nieprawidłowe ustawienie lub zła konfiguracja routera
Częstą przyczyną wolno działającego internetu jest ustawianie routera blisko podłogi lub ścian, jego obudowywanie, a także umieszczanie w zamkniętym biurku czy szafie. W takich przypadkach siła sygnału znacząco spada, a internet wolno chodzi. Urządzenie najlepiej postawić w środkowej, otwartej części mieszkania, na wysokości mniej więcej 1,5 metra. Tym co spowalnia internet, może być także różnego rodzaju sprzęt elektroniczny, który znajduje się w pobliżu routera – m.in. odtwarzacz multimedialny, aparat fotograficzny, dekoder, mikrofalówka, kamera, telewizor czy radio.
Łącze może działać wolno, jeśli zapomnisz o konfiguracji urządzenia. Co spowalnia internet? Przede wszystkim zakłócenia sygnału przez inne sieci Wi-Fi działające na tym samym kanale. Warto wtedy wybrać ten spośród nich, który jest mniej zatłoczony. Problem może również wynikać z niewłaściwej konfiguracji częstotliwości Wi-Fi. Pasmo 2.4 GHz zapewnia większy zasięg, lecz zarazem jest wolniejsze, a zarazem bardziej podatne na zakłócenia sygnału. Częstotliwości 5GHz i 6 GHz działają natomiast na mniejszym zasięgu, lecz są mniej zatłoczone i pozwalają uzyskać większą prędkość łącza.
Nieprawidłowo działająca przeglądarka stron
Często internet słabo działa z powodu zainstalowanych do przeglądarki wtyczek, które spowalniają wczytywanie stron. Mogą one zawierać błędy i nadmiernie wykorzystywać zasoby sieciowe. Warto więc spróbować je zaktualizować lub wyłączyć, jeśli od dłuższego czasu z nich nie były w użytku. Pomóc może również aktualizacja samej przeglądarki, a także usunięcie historii przeglądania, plików cookies i pamięci podręcznej cache.
Słaby sygnał internetu mobilnego
Gdy korzystasz z internetu mobilnego, połączenie może być powolne z powodu zbyt dalekiej odległości urządzenia od nadajnika danej sieci. Inną potencjalną przyczyną jest nieprawidłowa konfiguracja APN oraz pełne wykorzystanie przyznanego przez operatora pakietu gigabajtów.
Zainfekowanie systemu złośliwym oprogramowaniem
Szybkość internetu zauważalnie spada, kiedy w systemie znajduje się szkodliwe oprogramowanie, takie jak robaki komputerowe, scumware, spyware, konie trojańskie, rootkity czy adware. Dlaczego internet wolno chodzi na komputerze z powodu wirusów? Najczęściej jest to spowodowane tym, że uruchamiają one szkodliwe procesy lub mają zdolność do samoczynnego replikowania się. W efekcie przeciążają łącze i znacznie obciążają zasoby sieciowe.
Stare lub uszkodzone urządzenia sieciowe
Przestarzały sprzęt (router, modem, komputer czy smartfon) może nie obsługiwać nowoczesnych standardów, np. sieci Wi-Fi 7, częstotliwości 6 GHz czy internetu 5G. Użytkownik nie wykorzystuje wtedy potencjału swojego łącza. Czasami internet się zacina również wtedy, gdy kabel Ethernet jest uszkodzony lub nie obsługuje wysokiej przepustowości. Przyczyną wolnego połączenia z siecią może być też nieaktualne oprogramowanie routera.
Problem z kartą sieciową
Nieraz internet słabo działa w związku z kartą sieciową, która jest uszkodzona, przegrzana lub niekompatybilna z używanym standardem sieci. Problem może leżeć także po stronie nieaktualnych czy zawierających błędy sterowników.
Złe ustawienie anten w routerze
Częstą przyczyną tego, dlaczego internet wolno chodzi, są tzw. martwe strefy w domu, czyli miejsca najbardziej oddalone od routera, do których nie dociera sygnał Wi-Fi. Można wyeliminować ten problem dzięki odpowiedniemu ustawieniu anten. Na naszym blogu wyjaśniamy szczegółowo, jak ustawić anteny w routerze.
W przyspieszeniu internetu bezprzewodowego może także pomóc System Mesh albo D-Link, czyli nasze wzmacniacze zasięgu Wi-Fi, dzięki którym wolne łącznie przestanie być problemem. Bez względu na to, gdzie dokładnie znajdujesz się w domu, sieć bezprzewodowa i tak powinna tam działać bez zakłóceń!
Szybki i niezawodny internet? Dokładnie taki znajdziesz w ofercie Netii
Zależy Ci na dużej prędkości internetu, a także niezawodnej stabilności? Najlepszym rozwiązaniem do domu jest stacjonarny internet światłowodowy. Oferujemy go w różnych opcjach maksymalnej prędkości – do 150 Mb/s, 300 Mb/s, 600 Mb/s, 1 Gb/s lub 2 Gb/s. W cenie abonamentu możesz otrzymać od nas nowoczesny router, który dobierzemy do parametrów łącza w wybranym pakiecie. W przypadku internetu do 2 Gb/s będzie to nowoczesny model Wi-Fi 7 Combo z ONT i portem 2,5GE LAN zapewniającym dużą przepustowość.
Zbliżone parametry do światłowodów zapewnia nasz internet mobilny 5G. Możesz korzystać z niego do woli, bez obaw o obniżenie maksymalnej przepustowości po wyczerpaniu transferu danych. Udostępniamy sieć w ramach zasięgu 5G Ultra z maksymalną prędkością nawet do 1 Gb/s. Częścią umowy może być nowoczesny router 5G z obsługą łącza nawet na 32 urządzeniach jednocześnie.
Warto też rozszerzyć pakiet o nasze dodatkowe usługi – Disney+ i Bezpieczny Internet – system ochrony przed różnymi zagrożeniami w sieci, w tym kradzieżą danych, spamem, złośliwym oprogramowaniem czy zdalnym przejęciem pulpitu.
Dowiedz się więcej lub zamów usługę
Jeśli chce Pan/i żebyśmy się skontaktowali w sprawie produktów i usług Netii, proszę zostawić swój numer telefonu
Administratorem danych osobowych jest Netia S.A. Dane osobowe będą przetwarzane w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody, w celu obsługi procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługi postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych oraz w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa. Przysługuje Pani/Panu prawo do dostępu do danych, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, sprzeciwu, sprostowania oraz cofnięcia zgód w każdym czasie.
Informacja Netia S.A. o przetwarzaniu danych osobowych osób zainteresowanych usługami i produktami Netia S.A./podmiotów trzecich współpracujących z Netia S.A.
-
-
Kto będzie przetwarzał dane osobowe i jak się z nim skontaktować
- 1. Netia S.A., ul. Poleczki 13, 02-822 Warszawa jest administratorem danych osobowych w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE („RODO"). Żądania, oświadczenia i wszelką korespondencję dotyczącą danych osobowych należy kierować telefonicznie do Działu Obsługi Klienta (tel. 801802803, 227111111 lub z tel. kom. 793800300), pisemnie na adres: Netia S.A. – Dział Obsługi Reklamacji, skr. pocztowa nr 597, 40-950 Katowice S105, jeśli jesteś naszym klientem elektronicznie poprzez formularz na stronie Netia Online, a także pisemnie lub ustnie do protokołu w Punkcie sprzedaży (obsługi).
- 2. Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można się skontaktować: elektronicznie na adres iod@netia.pl lub pisemnie na ww. adres siedziby administratora z dopiskiem „Inspektor ochrony danych".
-
Cele i podstawy prawne przetwarzania danych osobowych
- 3. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne aby Netia S.A. mogła przedstawić osobie zainteresowanej ofertę lub informację dotyczącą usług i produktów Netia S.A. lub innych podmiotów.
- 4. Dane osobowe są przetwarzane:
I. w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody - na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO,
II. w celu realizacji prawnie uzasadnionych interesów Netia S.A. lub strony trzeciej, takich jak obsługa procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługa postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO,
III. w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO
-
Komu dane osobowe będą przekazywane
- 5. Dane osobowe mogą być przekazywane następującym kategoriom odbiorców: podmiotom świadczącym administratorowi usługi niezbędne do realizacji wyżej wskazanych celów, w tym partnerom IT, podmiotom realizującym wsparcie techniczne lub organizacyjne, innym podwykonawcom w zakresie obsługi klienta, marketingu, podmiotom uprawionym na podstawie przepisów prawa, spółkom z Grupy Cyfrowy Polsat.
- 6. Dane osobowe mogą być przekazywane do państw/organizacji międzynarodowych poza Europejski Obszar Gospodarczy, gdy państwa/organizacje te na podstawie decyzji Komisji Europejskiej zostały uznane za zapewniające adekwatny stopień ochrony danych osobowych do stopnia ochrony obowiązującego na Europejskim Obszarze Gospodarczym lub pod warunkiem zastosowania odpowiednich zabezpieczeń, które mogą polegać na skorzystaniu z wiążących reguł korporacyjnych, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Komisję Europejską, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub klauzul umownych dopuszczonych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, a ich kopie można uzyskać na wniosek złożony w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Jak długo dane osobowe będą przetwarzane
- 7. Dane osobowe będą przetwarzane do czasu realizacji celu określonego w zgodzie lub do momentu cofnięcia zgody, w zależności od tego co nastąpi wcześniej, a następnie przez okres przedawnienia roszczeń oraz do momentu zakończenia postępowań cywilnych, egzekucyjnych, administracyjnych i karnych wymagających przetwarzania danych.
-
Jakie prawa przysługują w odniesieniu do danych osobowych
- 8. Przysługuje Pani/Panu prawo sprostowania danych, dostępu do danych, do usunięcia danych, do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych dostarczonych administratorowi.
- 9. Przysługuje Pani/Panu prawo do złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie uzasadnionego interesu administratora lub podmiotu trzeciego, w tym profilowania, z przyczyn związanych ze szczególną sytuacją, oraz do sprzeciwu wobec przetwarzania danych w celach marketingu bezpośredniego, w tym profilowania.
- 10. W odniesieniu do danych przetwarzanych na podstawie zgody – przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie. Cofnięcie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, które nastąpiło przed wycofaniem zgody.
- 11. Powyższe żądania i oświadczenia należy składać w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Gdzie można złożyć skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych
- 12. Skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych można złożyć do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych. W Rzeczpospolitej Polskiej organem nadzorczym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
-
Do przetwarzania danych osobowych użytkowników serwisów i portali internetowych ma zastosowanie Polityka Prywatności.
Preferujesz inne formy kontaktu?


Dziękujemy
Nasz konsultant wkrótce skontaktuje się z Tobą
w celu przedstawienia odpowiedniej oferty