29 października 2025
Przed czym chroni VPN? Kiedy warto go używać?
VPN to usługa, która zwiększa prywatność w sieci. Chroni przede wszystkim przed monitorowaniem aktywności użytkowników i kradzieżą ich poufnych danych. Sama w sobie nie gwarantuje jednak wystarczającego bezpieczeństwa w sieci.

Spis treści
- Czym jest VPN i jak działa?
- Kiedy VPN może się przydać?
- Sieć VPN – przed czym chroni?
- VPN to nie wszystko. Zadbaj w kompleksowy sposób o bezpieczeństwo w sieci
Czym jest VPN i jak działa?
VPN (Virtual Private Network) to wirtualna sieć prywatna, która szyfruje połączenie komputera z internetem, najczęściej za pomocą protokołu AES-256. Tworzy odpowiednio zabezpieczony tunel, niedostępny dla innych urządzeń. Zapewnia użytkownikom anonimowość dzięki ukryciu adresu IP ich komputera – w publicznej sieci widoczny jest jedynie adres IP serwera VPN. Utrudnia to namierzenie rzeczywistej lokalizacji i kontrolowanie aktywności w internecie.
Kiedy VPN może się przydać?
Usługa VPN może przydać się w różnych sytuacjach. Poznaj najczęstsze z nich.
1. Korzystanie z publicznych sieci Wi-Fi
W wielu miejscach publicznych (np. restauracjach, hotelach, galeriach handlowych, bibliotekach, na dworcach czy lotniskach) znajdują się bezpłatne hotspoty Wi-Fi. Nie są one jednak odpowiednio zabezpieczone, co naraża użytkownika na śledzenie jego aktywności czy kradzież danych przez cyberprzestępców. VPN szyfruje ruch w takich sieciach, dzięki czemu można korzystać z internetu bez obaw.
2. Chęć zachowania anonimowości w sieci
Korzystanie z sieci VPN pozwala ukryć swoją aktywność w internecie nie tylko przed hakerami, lecz także operatorem czy reklamodawcami. Nie oznacza to jednak pełnej anonimowości – np. w razie podejrzenia przestępstwa organy ścigania mogą żądać logów od dostawcy usługi VPN.
3. Zagraniczne podróże
Niektóre polskie serwisy (np. banki czy platformy VOD) blokują próby logowania z określonych zagranicznych krajów. VPN z polskim IP pozwala obejść takie ograniczenie.
4. Korzystanie z serwisów niedostępnych dla użytkowników z Polski
Treści dostępne w internecie (np. filmy w serwisach streamingowych) nieraz są dostępne tylko dla mieszkańców danego kontynentu, kraju czy regionu. Dzięki zagranicznej sieci VPN można uzyskać dostęp do zablokowanych materiałów.
Sieć VPN – przed czym chroni?
Warto wiedzieć, przed czym chroni VPN, aby nie uśpić własnej czujności i uniknąć ryzyka narażenia się na różne zagrożenia w sieci. Usługa ta zapewnia ochronę zwłaszcza przed:
- monitorowaniem aktywności użytkownika,
- przechwyceniem poufnych danych,
- nadmiarem reklam.
Czy VPN chroni przed przechwyceniem danych?
Tak, dzięki zaawansowanym mechanizmom szyfrowania usługa VPN zapewnia skuteczną ochronę przed przechwyceniem danych – nawet podczas korzystania z publicznych sieci Wi-Fi. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy cyberprzestępca wykradnie poufne informacje za pomocą złośliwego oprogramowania, które zainfekowało urządzenie czy przeglądarkę.
Czy VPN chroni przed phishingiem?
Nie, VPN nie zabezpiecza przed phishingiem, czyli techniką polegającą na wyłudzaniu danych przez cyberprzestępców za pomocą inżynierii społecznej. Jeśli użytkownik sam udostępni swoje dane wrażliwe (np. login, hasło czy PESEL) w wiadomości mailowej czy formularzu online na fałszywej stronie, VPN przed niczym go nie uchroni.
Czy VPN chroni przed hakerami?
VPN zapewnia częściową ochronę przed atakami hakerskimi – np. podsłuchem, przejęciem ekranu, man-in-the-middle czy DDoS. Nie zabezpiecza natomiast przed phishingiem, włamaniami na słabo zabezpieczone konta czy zainfekowaniem komputera złośliwym oprogramowaniem, jeśli użytkownik sam je pobierze.
Czy VPN chroni przed niechcianymi reklamami?
Sieć VPN w pewnym stopniu chroni przed nadmiarem reklam (w tym spamem), ponieważ utrudnia profilowanie użytkowników na podstawie adresu IP. W dalszym ciągu reklamodawcy mogą jednak pozyskiwać informacje, m.in. dzięki zapisanym w przeglądarce plikom cookie czy monitorowaniu aktywności po zalogowaniu do serwisów – np. w social media.
Czy VPN chroni przed wirusami?
Nie – VPN nie chroni przed złośliwym oprogramowaniem. Nadal należy więc korzystać z programu antywirusowego i unikać potencjalnie niebezpiecznych stron internetowych.
Czy VPN chroni przed wyciekiem danych?
Nie, poufne dane użytkownika mogą trafić do sieci, jeśli nie będzie używać bezpiecznych haseł i innych skutecznych form autoryzacji dostępu.
VPN to nie wszystko. Zadbaj w kompleksowy sposób o bezpieczeństwo w sieci
VPN może znacznie pomóc, lecz nie wystarczy, aby zapewnić sobie wystarczające bezpieczeństwo w sieci. Należy więc odpowiednio zarządzać swoim śladem cyfrowym – np.:
- pobierać aplikacje z wiarygodnych źródeł,
- stosować silne hasła,
- dostosować ustawienia prywatności w social media.
Aby zabezpieczyć swój komputer i inne urządzenia przed cyberzagrożeniami, warto korzystać z Bezpiecznego Internetu – naszej usługi, która skutecznie chroni m.in. przed wirusami, spamem, oszustwami na pracownika banku czy wyciekiem i kradzieżą poufnych danych. W opcji Ultra ochrona obejmuje aż 5 urządzeń oraz monitoring 5 adresów e-mail.
VPN ma wiele zastosowań w kontekście zwiększenia prywatności w sieci i dbania o bezpieczeństwo informacji. Użytkownik może uniknąć np. przechwycenia danych, monitorowania aktywności lub nadmiaru reklam. Mimo tego wciąż należy zachować ostrożność i nie udostępniać numeru karty, peselu, loginów czy haseł.
Dariusz Kędzierski, Starszy Kierownik Produktu, Netia
Dowiedz się więcej lub zamów usługę
Jeśli chce Pan/i żebyśmy się skontaktowali w sprawie produktów i usług Netii, proszę zostawić swój numer telefonu
Administratorem danych osobowych jest Netia S.A. Dane osobowe będą przetwarzane w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody, w celu obsługi procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługi postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych oraz w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa. Przysługuje Pani/Panu prawo do dostępu do danych, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, sprzeciwu, sprostowania oraz cofnięcia zgód w każdym czasie.
Informacja Netia S.A. o przetwarzaniu danych osobowych osób zainteresowanych usługami i produktami Netia S.A./podmiotów trzecich współpracujących z Netia S.A.
-
-
Kto będzie przetwarzał dane osobowe i jak się z nim skontaktować
- 1. Netia S.A., ul. Poleczki 13, 02-822 Warszawa jest administratorem danych osobowych w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE („RODO"). Żądania, oświadczenia i wszelką korespondencję dotyczącą danych osobowych należy kierować telefonicznie do Działu Obsługi Klienta (tel. 801802803, 227111111 lub z tel. kom. 793800300), pisemnie na adres: Netia S.A. – Dział Obsługi Reklamacji, skr. pocztowa nr 597, 40-950 Katowice S105, jeśli jesteś naszym klientem elektronicznie poprzez formularz na stronie Netia Online, a także pisemnie lub ustnie do protokołu w Punkcie sprzedaży (obsługi).
- 2. Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można się skontaktować: elektronicznie na adres iod@netia.pl lub pisemnie na ww. adres siedziby administratora z dopiskiem „Inspektor ochrony danych".
-
Cele i podstawy prawne przetwarzania danych osobowych
- 3. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne aby Netia S.A. mogła przedstawić osobie zainteresowanej ofertę lub informację dotyczącą usług i produktów Netia S.A. lub innych podmiotów.
- 4. Dane osobowe są przetwarzane:
I. w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody - na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO,
II. w celu realizacji prawnie uzasadnionych interesów Netia S.A. lub strony trzeciej, takich jak obsługa procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługa postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO,
III. w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO
-
Komu dane osobowe będą przekazywane
- 5. Dane osobowe mogą być przekazywane następującym kategoriom odbiorców: podmiotom świadczącym administratorowi usługi niezbędne do realizacji wyżej wskazanych celów, w tym partnerom IT, podmiotom realizującym wsparcie techniczne lub organizacyjne, innym podwykonawcom w zakresie obsługi klienta, marketingu, podmiotom uprawionym na podstawie przepisów prawa, spółkom z Grupy Cyfrowy Polsat.
- 6. Dane osobowe mogą być przekazywane do państw/organizacji międzynarodowych poza Europejski Obszar Gospodarczy, gdy państwa/organizacje te na podstawie decyzji Komisji Europejskiej zostały uznane za zapewniające adekwatny stopień ochrony danych osobowych do stopnia ochrony obowiązującego na Europejskim Obszarze Gospodarczym lub pod warunkiem zastosowania odpowiednich zabezpieczeń, które mogą polegać na skorzystaniu z wiążących reguł korporacyjnych, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Komisję Europejską, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub klauzul umownych dopuszczonych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, a ich kopie można uzyskać na wniosek złożony w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Jak długo dane osobowe będą przetwarzane
- 7. Dane osobowe będą przetwarzane do czasu realizacji celu określonego w zgodzie lub do momentu cofnięcia zgody, w zależności od tego co nastąpi wcześniej, a następnie przez okres przedawnienia roszczeń oraz do momentu zakończenia postępowań cywilnych, egzekucyjnych, administracyjnych i karnych wymagających przetwarzania danych.
-
Jakie prawa przysługują w odniesieniu do danych osobowych
- 8. Przysługuje Pani/Panu prawo sprostowania danych, dostępu do danych, do usunięcia danych, do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych dostarczonych administratorowi.
- 9. Przysługuje Pani/Panu prawo do złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie uzasadnionego interesu administratora lub podmiotu trzeciego, w tym profilowania, z przyczyn związanych ze szczególną sytuacją, oraz do sprzeciwu wobec przetwarzania danych w celach marketingu bezpośredniego, w tym profilowania.
- 10. W odniesieniu do danych przetwarzanych na podstawie zgody – przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie. Cofnięcie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, które nastąpiło przed wycofaniem zgody.
- 11. Powyższe żądania i oświadczenia należy składać w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Gdzie można złożyć skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych
- 12. Skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych można złożyć do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych. W Rzeczpospolitej Polskiej organem nadzorczym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
-
Do przetwarzania danych osobowych użytkowników serwisów i portali internetowych ma zastosowanie Polityka Prywatności.
Preferujesz inne formy kontaktu?
Dziękujemy
Nasz konsultant wkrótce skontaktuje się z Tobą
w celu przedstawienia odpowiedniej oferty