22 września 2025
Ślad cyfrowy – co to jest? Czy można nim zarządzać?
Każdy użytkownik internetu zostawia za sobą ślad cyfrowy. Co to jest? Mowa o różnego rodzaju informacjach, które pozostają w sieci na skutek naszej aktywności online. Tworzą one internetowy portret danej osoby lub firmy.
Spis treści
- Co to jest ślad cyfrowy?
- Jak powstaje ślad cyfrowy?
- Do czego służy ślad cyfrowy i kto go wykorzystuje?
- Jakie zagrożenia wiążą się z wykorzystaniem śladu cyfrowego?
- Bezpieczny Internet od Netii – ochrona przed śladem cyfrowym i nie tylko
Co to jest ślad cyfrowy?
Ślad cyfrowy to wszelkie informacje, które zostają trwale zapisane w przestrzeni internetowej w związku z działaniami danego użytkownika. Mogą być to zarówno dane dotyczące osób fizycznych, jak i firm. Znaczenie cyfrowego śladu dobrze obrazuje powiedzenie, że w sieci nic nie ginie.
Jak powstaje ślad cyfrowy?
Aby mógł powstać ślad cyfrowy, konieczne jest podłączenie urządzenia do internetu. Informacje zapisują się na zewnętrznych serwerach, w bazach danych, plikach cookies czy wirtualnych chmurach obliczeniowych. Użytkownik może pozostawiać ślad cyfrowy świadomie, lecz niektóre dane zapisują się bez jego bezpośredniej zgody czy wiedzy.
1. Aktywny ślad cyfrowy
Obejmuje takie działania jak m.in.:
- interakcje w mediach społecznościowych – np. udostępnianie i komentowanie postów, publikowanie treści, zdjęć i filmów czy aktualizowanie statusu profilowego,
- logowanie się do serwisów internetowych – np. e-bankowości czy platformy streamingowej,
- wypełnianie formularzy elektronicznych – np. w celu rejestracji konta, złożenia zamówienia w sklepie online czy zapisania się do newslettera,
- wysyłanie maili oraz wiadomości przez komunikatory internetowe – np. do znajomych czy obsługi klienta różnych firm,
- prowadzenie transmisji wideo na żywo – np. streamingu gier czy wideokonferencji,
- wpisywanie haseł do wyszukiwarek – w Google i na innych stronach internetowych.
2. Bierny/pasywny ślad cyfrowy
Informacje zbierane podczas korzystania z sieci przez wyszukiwarki, inne strony internetowe czy aplikacje. Należą do nich m.in.:
- adres IP i inne dane na temat urządzeń,
- nazwa systemu operacyjnego,
- używana przeglądarka internetowa,
- lokalizacja,
- częstotliwość odwiedzin i czas poszczególnych sekcji,
- miejsce, z którego użytkownik trafił na stronę,
- godziny logowania i wylogowania.
Do czego służy ślad cyfrowy i kto go wykorzystuje?
Ślad cyfrowy może być wykorzystany do dobrych celów – bez zamiaru działania na szkodę użytkownika. Służy on m.in.:
- firmom – mogą przygotowywać dla klientów spersonalizowane reklamy, a także treści poradnikowe, produkty i usługi dostosowane do ich preferencji,
- pracodawcom i rekruterom – pozostawione w sieci informacje o kandydatach pomagają znaleźć odpowiednią osobę na określone stanowisko,
- instytucjom państwowym – policja, prokuratura czy urzędy skarbowe mogą skutecznie przeciwdziałać przestępczości,
- operatorom internetu – w celu wykrywania niezgodnych z umową działań użytkowników, które np. prowadzą do przeciążenia sieci,
- klientom – aby mogli sprawdzić wiarygodność firmy przed złożeniem zamówienia,
- użytkownikom portali randkowych – mają możliwość zweryfikowania, czy potencjalny partner jest tym, za kogo się podaje.
Jakie zagrożenia wiążą się z wykorzystaniem śladu cyfrowego?
Pozostawiony w sieci ślad cyfrowy niesie pewne zagrożenia dla użytkownika, związane zwłaszcza z działaniami cyberprzestępców. Internetowi oszuści mogą wykorzystać ślad cyfrowy, aby zdobyć poufne dane swojej ofiary – np. adres e-mail, loginy i hasła czy numer PESEL. Skutkiem kradzieży tożsamości może być m.in. włamanie się na konto bankowe czy zaciągnięcie pożyczki na cudze dane.
Treści publikowane w internecie (np. kontrowersyjne lub kompromitujące zdjęcia, nagrania czy komentarze) mogą również zaszkodzić reputacji użytkownika. Często ich obecność w sieci wpływa negatywnie na relacje z bliskimi i utrudnia dalszy rozwój kariery.
Jak skutecznie zarządzać śladem cyfrowym?
Istnieje wiele sposobów na to, aby minimalizować swój ślad cyfrowy w sieci. Warto przede wszystkim:
- dostosować ustawienia prywatności w social media – aby ograniczyć dostęp do danych osobowych i udostępnianych treści jedynie dla zaufanych osób z listy znajomych,
- publikować w mediach społecznościowych ostrożnie i z umiarem – zwłaszcza zdjęcia oraz filmy przedstawiające sytuacje z życia prywatnego,
- sprawdzać informacje o sobie w sieci – w serwisach społecznościowych czy wyszukiwarce Google,
- pobierać aplikacje z wiarygodnych źródeł – warto także zwrócić uwagę, jakich wymagają uprawnień,
- stosować unikalne i silne hasła – można wygenerować je automatycznie za pomocą menedżera haseł,
- usuwać aplikacje i konta, z których nie korzystasz – w ten sposób zmniejszasz swój ślad cyfrowy.
Bezpieczny Internet od Netii – ochrona przed śladem cyfrowym i nie tylko
Bezpieczny Internet to usługa, która pomaga zarządzać swoim śladem cyfrowym – m.in. dzięki alertom o wyciekach danych, systemowi bezpiecznej e-bankowości, menedżerowi haseł czy ochronie danych płatniczych. Można ją mieć w pakiecie z naszym internetem światłowodowym lub łączem mobilnym.
Dowiedz się więcej lub zamów usługę
Jeśli chce Pan/i żebyśmy się skontaktowali w sprawie produktów i usług Netii, proszę zostawić swój numer telefonu
Administratorem danych osobowych jest Netia S.A. Dane osobowe będą przetwarzane w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody, w celu obsługi procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługi postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych oraz w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa. Przysługuje Pani/Panu prawo do dostępu do danych, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, sprzeciwu, sprostowania oraz cofnięcia zgód w każdym czasie.
Informacja Netia S.A. o przetwarzaniu danych osobowych osób zainteresowanych usługami i produktami Netia S.A./podmiotów trzecich współpracujących z Netia S.A.
-
-
Kto będzie przetwarzał dane osobowe i jak się z nim skontaktować
- 1. Netia S.A., ul. Poleczki 13, 02-822 Warszawa jest administratorem danych osobowych w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE („RODO"). Żądania, oświadczenia i wszelką korespondencję dotyczącą danych osobowych należy kierować telefonicznie do Działu Obsługi Klienta (tel. 801802803, 227111111 lub z tel. kom. 793800300), pisemnie na adres: Netia S.A. – Dział Obsługi Reklamacji, skr. pocztowa nr 597, 40-950 Katowice S105, jeśli jesteś naszym klientem elektronicznie poprzez formularz na stronie Netia Online, a także pisemnie lub ustnie do protokołu w Punkcie sprzedaży (obsługi).
- 2. Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można się skontaktować: elektronicznie na adres iod@netia.pl lub pisemnie na ww. adres siedziby administratora z dopiskiem „Inspektor ochrony danych".
-
Cele i podstawy prawne przetwarzania danych osobowych
- 3. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne aby Netia S.A. mogła przedstawić osobie zainteresowanej ofertę lub informację dotyczącą usług i produktów Netia S.A. lub innych podmiotów.
- 4. Dane osobowe są przetwarzane:
I. w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody - na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO,
II. w celu realizacji prawnie uzasadnionych interesów Netia S.A. lub strony trzeciej, takich jak obsługa procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługa postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO,
III. w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO
-
Komu dane osobowe będą przekazywane
- 5. Dane osobowe mogą być przekazywane następującym kategoriom odbiorców: podmiotom świadczącym administratorowi usługi niezbędne do realizacji wyżej wskazanych celów, w tym partnerom IT, podmiotom realizującym wsparcie techniczne lub organizacyjne, innym podwykonawcom w zakresie obsługi klienta, marketingu, podmiotom uprawionym na podstawie przepisów prawa, spółkom z Grupy Cyfrowy Polsat.
- 6. Dane osobowe mogą być przekazywane do państw/organizacji międzynarodowych poza Europejski Obszar Gospodarczy, gdy państwa/organizacje te na podstawie decyzji Komisji Europejskiej zostały uznane za zapewniające adekwatny stopień ochrony danych osobowych do stopnia ochrony obowiązującego na Europejskim Obszarze Gospodarczym lub pod warunkiem zastosowania odpowiednich zabezpieczeń, które mogą polegać na skorzystaniu z wiążących reguł korporacyjnych, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Komisję Europejską, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub klauzul umownych dopuszczonych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, a ich kopie można uzyskać na wniosek złożony w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Jak długo dane osobowe będą przetwarzane
- 7. Dane osobowe będą przetwarzane do czasu realizacji celu określonego w zgodzie lub do momentu cofnięcia zgody, w zależności od tego co nastąpi wcześniej, a następnie przez okres przedawnienia roszczeń oraz do momentu zakończenia postępowań cywilnych, egzekucyjnych, administracyjnych i karnych wymagających przetwarzania danych.
-
Jakie prawa przysługują w odniesieniu do danych osobowych
- 8. Przysługuje Pani/Panu prawo sprostowania danych, dostępu do danych, do usunięcia danych, do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych dostarczonych administratorowi.
- 9. Przysługuje Pani/Panu prawo do złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie uzasadnionego interesu administratora lub podmiotu trzeciego, w tym profilowania, z przyczyn związanych ze szczególną sytuacją, oraz do sprzeciwu wobec przetwarzania danych w celach marketingu bezpośredniego, w tym profilowania.
- 10. W odniesieniu do danych przetwarzanych na podstawie zgody – przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie. Cofnięcie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, które nastąpiło przed wycofaniem zgody.
- 11. Powyższe żądania i oświadczenia należy składać w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Gdzie można złożyć skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych
- 12. Skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych można złożyć do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych. W Rzeczpospolitej Polskiej organem nadzorczym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
-
Do przetwarzania danych osobowych użytkowników serwisów i portali internetowych ma zastosowanie Polityka Prywatności.
Preferujesz inne formy kontaktu?


Dziękujemy
Nasz konsultant wkrótce skontaktuje się z Tobą
w celu przedstawienia odpowiedniej oferty