04 lipca 2024
Oszustwo na pracownika banku – jak je rozpoznać?
Policjanci z całej Polski regularnie zajmują się sprawami oszustw na pracownika banku. Sprawdź, na czym polega ta metoda, jak rozpoznać oszusta i co zrobić, aby nie dać się nabrać. Poznaj także przykładowe oszustwa na pracownika banku, które wydarzyły się w ostatnim czasie na terenie naszego kraju.
Na czym polega oszustwo na pracownika banku?
Oszustwo na pracownika banku polega na wykorzystaniu przez cyberprzestępców metod manipulacji socjotechnicznej – m.in. phishingu, vishingu (voice phishingu) czy spoofingu. Nawiązują kontakt z potencjalną ofiarą i podają się za konsultanta bankowego, aby przejąć poufne dane osobowe: login i hasło do bankowości internetowej, PIN, dane karty płatniczej, PESEL czy numer dowodu osobistego. Ich celem może być także wyłudzenie numeru konta bankowego – mogą dzięki temu sprawdzić, w jakim banku dana osoba ma rachunek.
Jak działają oszuści z banku?
Oszust bankowy najczęściej dzwoni do swojej ofiary, lecz może także wysłać do niej wiadomość mailową lub SMS. Przekazuje fałszywą informację o podejrzanej transakcji na koncie – np. próbie logowania przez inną osobę, kradzieży środków z rachunku, zmianie danych osobowych czy zaciągnięciu na nie pożyczki. Prosi o podanie w celu weryfikacji imienia i nazwiska, loginu i hasła czy numeru PESEL.
Przestępca może ukryć swój prawdziwy numer telefonu za pomocą narzędzia wyświetlającego na urządzeniu ofiary nazwę banku oraz numer kontaktowy na jego infolinię. Po przekazaniu swoich danych do bankowości internetowej lub zainstalowaniu aplikacji ze złośliwym oprogramowaniem przez użytkownika, oszust będzie mógł włamać się na konto bankowe i pozbawić go oszczędności.
Przestępca próbuje wzbudzić u ofiary negatywne emocje i skłonić do nieprzemyślanego działania pod presją czasu. Przekonuje, że chce pomóc oraz zapobiec utracie pieniędzy. Wydając różne polecenia, namawia na przykład do:
- pobrania aplikacji – najczęściej jest to złośliwy program do zarządzania zdalnym pulpitem. Pozwala oszustowi przejąć kontrolę nad komputerem czy telefonem,
- natychmiastowego przelania zagrożonych utratą środków na rachunek techniczny – zazwyczaj jest to konto w zagranicznym banku, z którego przestępca przekazuje pieniądze na własny rachunek,
- podania kodów otrzymanych w wiadomości SMS – zwykle są to dane do autoryzacji transakcji bankowych,
- wypłacenia pieniędzy z bankomatu – aby następnie skłonić ofiarę do ich jak najszybszego wpłacenia we wpłatomacie na konto oszustów za pomocą kodów BLIK.
Oszustwo na pracownika banku – autentyczne przykłady z 2024 roku
Oszustwa na pracownika banku zdarzają się bardzo często – ofiarami są nie tylko najstarsi klienci banków, lecz także młodsze osoby. Poznaj przykłady prawdziwych oszustw z użyciem tej metody, do których doszło w 2024 roku.
Oszustwo na pracownika banku – przykład 1
W styczniu 2024 roku 66-letni mieszkaniec powiatu radomskiego stracił 340 tys. zł – po tym, jak przelał swoje pieniądze na konto oszusta, który zadzwonił do niego i podał się za pracownika banku. Poinformował, że środki na rachunku bankowym ofiary są zagrożone kradzieżą, a jedynym sposobem na ich ocalenie jest wykonanie przelewu na inne konto. Mężczyzna niestety uwierzył przestępcy.
Oszustwo na pracownika banku – przykład 2
Oszust bankowy wyłudził w kwietniu 2024 roku od mieszkańca powiatu radomskiego 100 tys. zł. Przedstawił się jako pracownik banku i poinformował, że ktoś próbował włamać się na konto przez aplikację mobilną. Przekazywał kolejne instrukcje, które rzekomo miały zapobiec utracie pieniędzy. Mężczyzna na prośbę przestępcy wypłacił środki ze swojego rachunku, a następnie wpłacił je we wpłatomacie za pomocą BLIK-a.
Oszustwo na pracownika banku – przykład 3
W maju 2024 roku policja otrzymała zgłoszenie oszustwa na pracownika banku od 59-letniej mieszkanki powiatu ostródzkiego. Osoba podająca się za konsultanta banku nawiązała z nią kontakt telefoniczny i poprosiła o zalogowanie się na konto w banku, aby sprawdzić podejrzany przelew z jej rachunku. Następnie oszust posłużył się technikami socjotechnicznymi, co pozwoliło mu nakłonić swoją ofiarę do udostępnienia danych logowania do banku i podania kodów potwierdzających transakcję. W ten sposób z jej konta zniknęło niemal 50 tys. zł.
Oszustwo na pracownika banku – przykład 4
Kolejne oszustwo na pracownika banku wydarzyło się w czerwcu 2024 roku. Jego ofiarą była mieszkanka Jastrzębia, do której zadzwonił przestępca podający się za konsultanta bankowego. Zapytał ją, czy zgodziła się na zaciągnięcie na jej dane kredytu w kwocie 1600 zł. Zaprzeczyła, po czym po chwili usłyszała, że pracownik za chwilę połączy ją z innym konsultantem.
Wkrótce zadzwonił drugi z oszustów i przekazał kobiecie informację, że próba zawarcia umowy kredytowej na jej dane miała związek z wydaniem duplikatu karty płatniczej. Przestępca znał dane osobowe kobiety, dzięki czemu uwierzyła, że rozmawia z prawdziwym konsultantem. Namówił ją, aby wpłaciła pieniądze na konto techniczne, co miało zapobiec ich kradzieży. Kiedy to zrobiła, oszust nakłonił ją do zaciągnięcia kredytu, aby rzekomo zabezpieczyć jej zdolność kredytową. Dodatkowo przekonał ją do wpłacenia pieniędzy we wpłatomacie przy użyciu kodów BLIK. Kobieta w wyniku oszustwa straciła 63 tys. zł.
Jak zweryfikować pracownika banku?
Istnieje prosty sposób na to, jak rozpoznać oszusta z banku. Wystarczy, że poprosisz go o podanie swojego imienia i nazwiska, a następnie rozłączysz się. Kolejnym krokiem powinna być weryfikacja zdobytych informacji u źródła, czyli na oficjalnej infolinii banku. Przedstaw konsultantowi sytuację i zapytaj, czy faktycznie Twoje pieniądze w banku są zagrożone.
O czym pamiętać, aby oszust z banku nie ukradł Ci pieniędzy?
Nie chcesz, aby spotkało Cię oszustwo na pracownika banku? Możesz się przed nim uchronić, jeśli będziesz przestrzegać kilku ważnych zasad:
- nie podawaj przez telefon danych logowania do bankowości internetowej – konsultanci banków nigdy nie proszą swoich klientów o login ani hasło;
- nikomu nie udostępniaj danych swojej karty płatniczej – zachowaj dla siebie jej numer, trzycyfrowy kod zabezpieczający i datę ważności. Przeczytaj na naszym blogu, jak bezpiecznie płacić kartą przez internet;
- nie instaluj żadnych aplikacji na żądanie pracownika banku – możesz być pewien, że w takim przypadku masz do czynienia z oszustem;
- nie udostępniaj nieznanej osobie kodu BLIK, numeru PIN ani żadnych wrażliwych danych – zawsze dokładnie czytaj wiadomości SMS od banku, ponieważ oszust może wykorzystać je do potwierdzenia transakcji;
- nie wpłacaj pieniędzy na „awaryjny” rachunek techniczny – prawdziwy konsultant bankowy nigdy nie będzie Cię do tego namawiał;
- nie klikaj w linki do stron, które otrzymasz od niezaufanego nadawcy – nawet jeśli podaje się za konsultanta banku;
- rozłącz się – przerwij rozmowę telefoniczną, gdy cokolwiek wzbudzi Twoje podejrzenia i zadzwoń na infolinię banku;
- zainstaluj oprogramowanie antywirusowe – zarówno na komputerze, jak i urządzeniach mobilnych;
- korzystaj z menedżera haseł – w takim programie stworzysz silne hasła i skutecznie je zabezpieczysz przed kradzieżą;
- zgłaszaj każdą próbę oszustwa – w swoim banku lub na policji. Sprawdź także, gdzie zgłosić oszustwo internetowe.
Bezpieczny Internet – skuteczna ochrona przed oszustwem na pracownika banku i nie tylko
Nie chcesz stracić swoich pieniędzy w związku z oszustwem na pracownika banku? Skuteczną ochronę zapewni Ci Bezpieczny Internet – usługa dla naszych klientów, z której możesz korzystać na komputerze, smartfonie i tablecie. Oszuści nie będą mieli dostępu do Twojego konta w banku, ponieważ moduł bezpiecznej bankowości online automatycznie odcina podejrzane sesje internetowe i blokuje aplikacje do zdalnego przejmowania ekranu.
Usługa zapewnia również zaawansowaną ochronę antywirusową oraz możliwość korzystania z zapory firewall, ochrony rodzicielskiej czy menedżera haseł. Bezpieczny Internet otrzymał wyróżnienie w teście Fundacji AVLab dla Cyberbezpieczeństwa, co potwierdza jego skuteczność.
Dowiedz się więcej lub zamów usługę
Jeśli chce Pan/i żebyśmy się skontaktowali w sprawie produktów i usług Netii, proszę zostawić swój numer telefonu
Administratorem danych osobowych jest Netia S.A. Dane osobowe będą przetwarzane w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody, w celu obsługi procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługi postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych oraz w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa. Przysługuje Pani/Panu prawo do dostępu do danych, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, sprzeciwu, sprostowania oraz cofnięcia zgód w każdym czasie.
Informacja Netia S.A. o przetwarzaniu danych osobowych osób zainteresowanych usługami i produktami Netia S.A./podmiotów trzecich współpracujących z Netia S.A.
-
-
Kto będzie przetwarzał dane osobowe i jak się z nim skontaktować
- 1. Netia S.A., ul. Poleczki 13, 02-822 Warszawa jest administratorem danych osobowych w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE („RODO"). Żądania, oświadczenia i wszelką korespondencję dotyczącą danych osobowych należy kierować telefonicznie do Działu Obsługi Klienta (tel. 801802803, 227111111 lub z tel. kom. 793800300), pisemnie na adres: Netia S.A. – Dział Obsługi Reklamacji, skr. pocztowa nr 597, 40-950 Katowice S105, jeśli jesteś naszym klientem elektronicznie poprzez formularz na stronie Netia Online, a także pisemnie lub ustnie do protokołu w Punkcie sprzedaży (obsługi).
- 2. Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można się skontaktować: elektronicznie na adres iod@netia.pl lub pisemnie na ww. adres siedziby administratora z dopiskiem „Inspektor ochrony danych".
-
Cele i podstawy prawne przetwarzania danych osobowych
- 3. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne aby Netia S.A. mogła przedstawić osobie zainteresowanej ofertę lub informację dotyczącą usług i produktów Netia S.A. lub innych podmiotów.
- 4. Dane osobowe są przetwarzane:
I. w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody - na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO,
II. w celu realizacji prawnie uzasadnionych interesów Netia S.A. lub strony trzeciej, takich jak obsługa procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługa postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO,
III. w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO
-
Komu dane osobowe będą przekazywane
- 5. Dane osobowe mogą być przekazywane następującym kategoriom odbiorców: podmiotom świadczącym administratorowi usługi niezbędne do realizacji wyżej wskazanych celów, w tym partnerom IT, podmiotom realizującym wsparcie techniczne lub organizacyjne, innym podwykonawcom w zakresie obsługi klienta, marketingu, podmiotom uprawionym na podstawie przepisów prawa, spółkom z Grupy Cyfrowy Polsat.
- 6. Dane osobowe mogą być przekazywane do państw/organizacji międzynarodowych poza Europejski Obszar Gospodarczy, gdy państwa/organizacje te na podstawie decyzji Komisji Europejskiej zostały uznane za zapewniające adekwatny stopień ochrony danych osobowych do stopnia ochrony obowiązującego na Europejskim Obszarze Gospodarczym lub pod warunkiem zastosowania odpowiednich zabezpieczeń, które mogą polegać na skorzystaniu z wiążących reguł korporacyjnych, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Komisję Europejską, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub klauzul umownych dopuszczonych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, a ich kopie można uzyskać na wniosek złożony w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Jak długo dane osobowe będą przetwarzane
- 7. Dane osobowe będą przetwarzane do czasu realizacji celu określonego w zgodzie lub do momentu cofnięcia zgody, w zależności od tego co nastąpi wcześniej, a następnie przez okres przedawnienia roszczeń oraz do momentu zakończenia postępowań cywilnych, egzekucyjnych, administracyjnych i karnych wymagających przetwarzania danych.
-
Jakie prawa przysługują w odniesieniu do danych osobowych
- 8. Przysługuje Pani/Panu prawo sprostowania danych, dostępu do danych, do usunięcia danych, do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych dostarczonych administratorowi.
- 9. Przysługuje Pani/Panu prawo do złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie uzasadnionego interesu administratora lub podmiotu trzeciego, w tym profilowania, z przyczyn związanych ze szczególną sytuacją, oraz do sprzeciwu wobec przetwarzania danych w celach marketingu bezpośredniego, w tym profilowania.
- 10. W odniesieniu do danych przetwarzanych na podstawie zgody – przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie. Cofnięcie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, które nastąpiło przed wycofaniem zgody.
- 11. Powyższe żądania i oświadczenia należy składać w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Gdzie można złożyć skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych
- 12. Skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych można złożyć do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych. W Rzeczpospolitej Polskiej organem nadzorczym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
-
Do przetwarzania danych osobowych użytkowników serwisów i portali internetowych ma zastosowanie Polityka Prywatności.
Preferujesz inne formy kontaktu?
Dziękujemy
Nasz konsultant wkrótce skontaktuje się z Tobą
w celu przedstawienia odpowiedniej oferty