03 listopada 2025
Jak działają fałszywe sklepy internetowe?
Kolejne fałszywe sklepy internetowe pojawiają się w sieci jak grzyby po deszczu, co znajduje potwierdzenie w danych CERT Polska o takich incydentach. Oszuści działają w przebiegły sposób – wykorzystują m.in. różne techniki socjotechniczne i narzędzia sztucznej inteligencji.

Spis treści
- Fałszywe sklepy internetowe – czyli jakie?
- Jak działają fałszywe sklepy internetowe?
- Jak rozpoznać fałszywy sklep internetowy?
- Gdzie zgłosić fałszywy sklep internetowy
- Bezpieczny internet – ochrona przed fałszywymi sklepami online i nie tylko
Fałszywe sklepy internetowe – czyli jakie?
Fałszywe sklepy internetowe to serwisy, które zostały założone w celu wprowadzenia użytkowników w błąd, wyłudzenia ich poufnych danych i kradzieży pieniędzy. Oszuści skłaniają swoje ofiary do zakupu produktów, których ci nigdy nie zobaczą lub otrzymają zupełnie inny przedmiot, niż zamawiali.
Jak działają fałszywe sklepy internetowe?
Cyberprzestępcy przygotowują fałszywe sklepy internetowe w taki sposób, aby ich wygląd był jak najbardziej zbliżony do prawdziwych serwisów zakupowych. Często podszywają się pod istniejące marki i usiłują odwzorować stosowaną przez nie szatę graficzną, układ strony, czcionkę, hasła, nazwę domeny czy logo. Posługują się phishingiem oraz nowoczesnymi narzędziami AI, które pozwalają w kilka godzin stworzyć kompletny i profesjonalnie wyglądający sklep.
Internetowi oszuści zazwyczaj promują fałszywe sklepy online na platformach społecznościowych. Uruchamiają kampanię postów sponsorowanych i wykupują płatne reklamy produktów dostosowanych do potrzeb i zainteresowań użytkowników. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu informacji zawartych w plikach cookies.
Ofiara klika przyciągający komunikat reklamowy i w ten sposób trafia na stronę fałszywego sklepu internetowego. Następnie dodaje produkt do koszyka, wypełnia formularz i opłaca zamówienie. W ten sposób do oszusta trafiają poufne dane, np.:
- imię i nazwisko,
- miejsce zamieszkania,
- numer telefonu,
- adres e-mail,
- dane karty płatniczej,
- login i hasło do bankowości internetowej.
Użytkownik po dokonaniu płatności najczęściej nie otrzymuje żadnej paczki, a wkrótce fałszywy sklep internetowy znika z sieci. Niektórzy oszuści wysyłają inny towar niż zamówiony – o znacznie mniejszej wartości i odmiennych parametrach.
Jak rozpoznać fałszywy sklep internetowy?
Rozpoznanie fałszywego sklepu internetowe jest trudne, lecz jak najbardziej możliwe. Istnieje wiele sygnałów ostrzegawczych, które mogą wskazywać na próbę oszustwa. Należą do nich m.in.:
- typosquatting – adres strony internetowej do złudzenia przypominający nazwę domeny istniejącej marki, lecz zawierający literówki, błędy czy dodatkowe znaki,
- podejrzanie atrakcyjne ceny – znacznie niższe niż średnie stawki na rynku, zwłaszcza w połączeniu z informacją o wyprzedaży w związku z planowaną likwidacją sklepu,
- wezwania do działania w pośpiechu – np. informacja o zakończeniu promocji w ciągu kilku godzin,
- brak lub niepełne dane o firmie – na stronie powinna znajdować się m.in. nazwa przedsiębiorstwa, NIP, adres, dane kontaktowe (w tym numer telefonu) i regulamin,
- brak opcji zapłaty przy odbiorze – oszuści udostępniają jedynie numer konta bankowego do przelewu lub fałszywy formularz do wykonania szybkiej płatności internetowej czy zapłaty kartą,
- skrajne opinie o sklepie – podejrzenia powinny wzbudzić zarówno liczne negatywne komentarze, jak i same pozytywne – zwłaszcza jeśli wyglądają sztucznie i zostały dodane w tym samym czasie,
- niedbale przygotowana strona sklepu – z licznymi błędami językowymi, literówkami czy zdjęciami słabej jakości,
- nietypowe prośby sprzedawcy – np. o zainstalowanie aplikacji, przesłanie zdjęcia karty płatniczej czy podanie danych logowania do bankowości internetowej.
Rozpoznanie fałszywego sklepu internetowego nie zawsze jest łatwe. Oszuści bardzo skrupulatnie podchodzą do tworzenia witryn: odwzorowują kolory, logo, ułożenie graficzne czy hasła zachęcające do dokonania zakupu. Nie są jednak nieomylni – często pozostawiają niewielkie błędy, które świadczą o podszywaniu się pod daną markę. Bardzo ważne jest zatem zachowanie czujności podczas zakupów online, korzystanie jedynie ze sprawdzonych witryn oraz weryfikacja udostępnianych danych w sieci.
Korzeniowski Jakub, Starszy Specjalista ds.E-Commerce, Netia
Gdzie zgłosić fałszywy sklep internetowy?
Fałszywy sklep internetowy można zgłosić do CSIRT NASK za pośrednictwem formularza online. W tym celu:
- wybierz na stronie Incydent.cert.pl rodzaj podmiotu (osoba fizyczna), a następnie kategorię „Oszustwo – Fałszywe sklepy internetowe i inne próby podszywania się”,
- opisz okoliczności incydentu i wskaż najważniejsze informacje – np. adres fałszywego sklepu i podany przez oszustów numer konta do wpłaty.
Jeśli twoje pieniądze przepadły, zgłoś oszustwo internetowe również w swoim banku oraz na policji – możesz to zrobić bez wychodzenia z domu na stronie gov.pl/web/gov/zglos-przestepstwo.
Bezpieczny Internet – ochrona przed fałszywymi sklepami online i nie tylko
Nasi klienci mogą zapewnić sobie skuteczną ochronę przed fałszywymi sklepami internetowymi dzięki usłudze Bezpieczny Internet. System skanuje w tle reputację stron i wydaje ostrzeżenia, gdy witryna sklepu okaże się podejrzana.
Bezpieczny Internet zawiera również moduł ochrony e-bankowości, który odcina niebezpieczne sesje w tle i uniemożliwia oszustom przejęcie ekranu użytkownika. W razie wycieku poufnych danych do sieci (np. numeru PESEL, telefonu, adresu e-mail czy numeru karty) użytkownik otrzymuje alert o wykrytym incydencie.
Dowiedz się więcej lub zamów usługę
Jeśli chce Pan/i żebyśmy się skontaktowali w sprawie produktów i usług Netii, proszę zostawić swój numer telefonu
Administratorem danych osobowych jest Netia S.A. Dane osobowe będą przetwarzane w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody, w celu obsługi procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługi postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych oraz w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa. Przysługuje Pani/Panu prawo do dostępu do danych, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, sprzeciwu, sprostowania oraz cofnięcia zgód w każdym czasie.
Informacja Netia S.A. o przetwarzaniu danych osobowych osób zainteresowanych usługami i produktami Netia S.A./podmiotów trzecich współpracujących z Netia S.A.
-
-
Kto będzie przetwarzał dane osobowe i jak się z nim skontaktować
- 1. Netia S.A., ul. Poleczki 13, 02-822 Warszawa jest administratorem danych osobowych w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE („RODO"). Żądania, oświadczenia i wszelką korespondencję dotyczącą danych osobowych należy kierować telefonicznie do Działu Obsługi Klienta (tel. 801802803, 227111111 lub z tel. kom. 793800300), pisemnie na adres: Netia S.A. – Dział Obsługi Reklamacji, skr. pocztowa nr 597, 40-950 Katowice S105, jeśli jesteś naszym klientem elektronicznie poprzez formularz na stronie Netia Online, a także pisemnie lub ustnie do protokołu w Punkcie sprzedaży (obsługi).
- 2. Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można się skontaktować: elektronicznie na adres iod@netia.pl lub pisemnie na ww. adres siedziby administratora z dopiskiem „Inspektor ochrony danych".
-
Cele i podstawy prawne przetwarzania danych osobowych
- 3. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne aby Netia S.A. mogła przedstawić osobie zainteresowanej ofertę lub informację dotyczącą usług i produktów Netia S.A. lub innych podmiotów.
- 4. Dane osobowe są przetwarzane:
I. w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody - na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO,
II. w celu realizacji prawnie uzasadnionych interesów Netia S.A. lub strony trzeciej, takich jak obsługa procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługa postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO,
III. w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO
-
Komu dane osobowe będą przekazywane
- 5. Dane osobowe mogą być przekazywane następującym kategoriom odbiorców: podmiotom świadczącym administratorowi usługi niezbędne do realizacji wyżej wskazanych celów, w tym partnerom IT, podmiotom realizującym wsparcie techniczne lub organizacyjne, innym podwykonawcom w zakresie obsługi klienta, marketingu, podmiotom uprawionym na podstawie przepisów prawa, spółkom z Grupy Cyfrowy Polsat.
- 6. Dane osobowe mogą być przekazywane do państw/organizacji międzynarodowych poza Europejski Obszar Gospodarczy, gdy państwa/organizacje te na podstawie decyzji Komisji Europejskiej zostały uznane za zapewniające adekwatny stopień ochrony danych osobowych do stopnia ochrony obowiązującego na Europejskim Obszarze Gospodarczym lub pod warunkiem zastosowania odpowiednich zabezpieczeń, które mogą polegać na skorzystaniu z wiążących reguł korporacyjnych, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Komisję Europejską, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub klauzul umownych dopuszczonych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, a ich kopie można uzyskać na wniosek złożony w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Jak długo dane osobowe będą przetwarzane
- 7. Dane osobowe będą przetwarzane do czasu realizacji celu określonego w zgodzie lub do momentu cofnięcia zgody, w zależności od tego co nastąpi wcześniej, a następnie przez okres przedawnienia roszczeń oraz do momentu zakończenia postępowań cywilnych, egzekucyjnych, administracyjnych i karnych wymagających przetwarzania danych.
-
Jakie prawa przysługują w odniesieniu do danych osobowych
- 8. Przysługuje Pani/Panu prawo sprostowania danych, dostępu do danych, do usunięcia danych, do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych dostarczonych administratorowi.
- 9. Przysługuje Pani/Panu prawo do złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie uzasadnionego interesu administratora lub podmiotu trzeciego, w tym profilowania, z przyczyn związanych ze szczególną sytuacją, oraz do sprzeciwu wobec przetwarzania danych w celach marketingu bezpośredniego, w tym profilowania.
- 10. W odniesieniu do danych przetwarzanych na podstawie zgody – przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie. Cofnięcie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, które nastąpiło przed wycofaniem zgody.
- 11. Powyższe żądania i oświadczenia należy składać w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Gdzie można złożyć skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych
- 12. Skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych można złożyć do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych. W Rzeczpospolitej Polskiej organem nadzorczym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
-
Do przetwarzania danych osobowych użytkowników serwisów i portali internetowych ma zastosowanie Polityka Prywatności.
Preferujesz inne formy kontaktu?
Dziękujemy
Nasz konsultant wkrótce skontaktuje się z Tobą
w celu przedstawienia odpowiedniej oferty