26 listopada 2025
Co zrobić, gdy komputer sam się wyłącza i włącza? Przyczyny
Twój komputer sam się wyłącza i włącza? Taka sytuacja bywa frustrująca, lecz niekoniecznie musi oznaczać poważne uszkodzenie sprzętu. Zanim zaczniesz rozglądać się za nowym urządzeniem, najpierw sprawdź, co zrobić w takim przypadku. W pierwszej kolejności warto przyjrzeć się przyciskowi power, przysłuchać pracy wentylatora, a także sprawdzić, czy obudowa nie jest gorąca.
Spis treści
- Komputer się wyłącza i włącza samoistnie. Czym może to skutkować?
- Komputer sam się wyłącza i włącza – jakie mogą być tego przyczyny?
- Co zrobić, gdy komputer się włącza i wyłącza w niespodziewanym momencie?
- Wymień komputer na nowy – sprawdź laptopy na raty dla klientów Netii

Komputer się wyłącza i włącza samoistnie. Czym może to skutkować?
Jeśli komputer włącza się i wyłącza bez ingerencji użytkownika, może to powodować wiele negatywnych skutków. Sprawdź listę najczęstszych z nich.
- Utrata niezapisanych danych – jeśli zapomnisz o zapisywaniu pliku np. podczas pracy nad dokumentem tekstowym czy arkuszem kalkulacyjnym.
- Uszkodzenie plików – zapisanych na dysku twardym lub zewnętrznej pamięci (np. pendrivie).
- Uszkodzenie podzespołów – płyty głównej, dysku twardego, procesora czy pamięci RAM.
- Niestabilna praca systemu – częste zawieszanie się, długie reagowanie na polecenia i nagminne powiadomienia o błędach.
Komputer sam się wyłącza i włącza – jakie mogą być tego przyczyny?
Przyczyny tego, że komputer się włącza i wyłącza bez twojego działania, mogą być różne. Poznaj te z nich, które występują najczęściej.
- Uszkodzony lub zablokowany przycisk power.
- Przegrzewanie się podzespołów.
- Zbyt słaby lub uszkodzony zasilacz.
- Infekcja systemu złośliwym oprogramowaniem.
- Uszkodzone, niekompatybilne lub źle zamontowane podzespoły.
- Nieaktualny system operacyjny lub przestarzałe sterowniki.
- Przerwy w dostawie prądu.
- Błędy systemu operacyjnego.
Uszkodzony lub zablokowany przycisk power
Często komputer sam się wyłącza i włącza, gdy mechanizm jego uruchamiania jest zużyty lub zablokowany. Płyta główna otrzymuje wtedy nieprawidłowe polecenia – tak, jakby użytkownik sam wciskał przycisk.
Przegrzewanie się podzespołów
Przegrzany komputer sam się wyłącza, ponieważ po przekroczeniu granicznej temperatury podzespołów działa automatyczny system ochrony. Elementami najbardziej narażanymi na przegrzewanie się są procesor i karta graficzna. Dochodzi do tego z powodu m.in.:
- nieprawidłowej wentylacji – np. przez zalegający kurz,
- korzystania z komputera latem na otwartym słońcu,
- wyschnięcia pasty termoprzewodzącej zabezpieczającej procesor,
- używania sprzętu do wielu wymagających zadań – w tym gier czy obsługi zaawansowanych programów graficznych.
Zbyt słaby lub uszkodzony zasilacz
Gdy zasilacz nie ma odpowiedniej mocy lub jego napięcie jest niestabilne.
Infekcja systemu złośliwym oprogramowaniem
Niektóre programy malware (np. robaki komputerowe, trojany czy adware) wykorzystują zasoby komputera i destabilizują jego pracę. Komputer może wtedy sam się wyłączać i włączać.
Uszkodzone, niekompatybilne lub źle zamontowane podzespoły
Często komputer włącza się i wyłącza samoistnie z powodu awarii płyty głównej (np. uszkodzenia kondensatorów), procesora czy pamięci RAM. Przyczyną może być też nieprawidłowa wymiana podzespołów przez użytkownika bez odpowiedniej wiedzy.
Nieaktualny system operacyjny lub przestarzałe sterowniki
Gdy użytkownik zapomina o regularnych aktualizacjach.
Przerwy w dostawie prądu
Zazwyczaj przez niestabilne gniazdo elektryczne lub wadliwą listwę zasilającą.
Błędy systemu operacyjnego
Nieraz są one spowodowane niedawną aktualizacją.
Co zrobić, gdy komputer się włącza i wyłącza w niespodziewanym momencie?
Sprawdź, co możesz zrobić, aby samodzielnie rozwiązać problem samoistnego włączania i wyłączania się komputera.
- Odblokuj przycisk power.
- Przeskanuj system programem antywirusowym.
- Odkręć obudowę i wyczyść komputer z kurzu za pomocą sprężonego powietrza.
- Podepnij komputer do innego zasilacza.
- Sprawdź, czy kable nie są uszkodzone ani poplątane.
- Zaktualizuj system operacyjny i sterowniki.
- Przywróć ustawienia komputera do stanu początkowego.
- Sprawdź, czy podzespoły wewnątrz obudowy nie są luźne i w razie potrzeby je dokręć/dopnij.
- Ostrożnie odepnij poszczególne podzespoły od płyty głównej, po czym włóż ponownie.
- Zresetuj ustawienia BIOS.
- Podłącz komputer do innego gniazdka lub listwy.
- Przywróć system do poprzedniego stanu – jeśli istnieje punkt przywracania.
- Uruchom komputer w trybie awaryjnym – gdy rozwiąże to problem, wina może leżeć po stronie któregoś z niedawno zainstalowanych programów, wirusów lub błędów systemowych.
Wymień komputer na nowy – sprawdź laptopy na raty dla klientów Netii
Wszystkie sposoby przetestowane, lecz nadal komputer sam się wyłącza i włącza? Rozważ więc jego wymianę na nowy. Nasi klienci (bez względu na wybraną usługę w abonamencie) mogą zamówić urządzenia w tym laptopy na raty 0% bez pośrednictwa banku i wygodnie spłacać taki sprzęt przy okazji innej usługi. W ofercie znajdują się m.in. nowoczesne modele HP, ASUS, Huawei czy Maxcom.
Samoczynne wyłączanie się komputera to sygnał, którego nie powinno się lekceważyć. Najczęściej wynika ono z przegrzewania podzespołów, awarii zasilacza lub błędów systemowych, ale przyczyn bywa więcej. Wczesna diagnostyka pozwala uniknąć poważniejszych problemów. Regularne czyszczenie i aktualizacje znacząco zmniejszają ryzyko takich usterek.
Marcin Wojciechowski, Kierownik Centrum Obsługi Technicznej, Netia S.A.
Dowiedz się więcej lub zamów usługę
Jeśli chce Pan/i żebyśmy się skontaktowali w sprawie produktów i usług Netii, proszę zostawić swój numer telefonu
Administratorem danych osobowych jest Netia S.A. Dane osobowe będą przetwarzane w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody, w celu obsługi procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługi postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych oraz w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa. Przysługuje Pani/Panu prawo do dostępu do danych, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, sprzeciwu, sprostowania oraz cofnięcia zgód w każdym czasie.
Informacja Netia S.A. o przetwarzaniu danych osobowych osób zainteresowanych usługami i produktami Netia S.A./podmiotów trzecich współpracujących z Netia S.A.
-
-
Kto będzie przetwarzał dane osobowe i jak się z nim skontaktować
- 1. Netia S.A., ul. Poleczki 13, 02-822 Warszawa jest administratorem danych osobowych w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE („RODO"). Żądania, oświadczenia i wszelką korespondencję dotyczącą danych osobowych należy kierować telefonicznie do Działu Obsługi Klienta (tel. 801802803, 227111111 lub z tel. kom. 793800300), pisemnie na adres: Netia S.A. – Dział Obsługi Reklamacji, skr. pocztowa nr 597, 40-950 Katowice S105, jeśli jesteś naszym klientem elektronicznie poprzez formularz na stronie Netia Online, a także pisemnie lub ustnie do protokołu w Punkcie sprzedaży (obsługi).
- 2. Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można się skontaktować: elektronicznie na adres iod@netia.pl lub pisemnie na ww. adres siedziby administratora z dopiskiem „Inspektor ochrony danych".
-
Cele i podstawy prawne przetwarzania danych osobowych
- 3. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne aby Netia S.A. mogła przedstawić osobie zainteresowanej ofertę lub informację dotyczącą usług i produktów Netia S.A. lub innych podmiotów.
- 4. Dane osobowe są przetwarzane:
I. w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody - na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO,
II. w celu realizacji prawnie uzasadnionych interesów Netia S.A. lub strony trzeciej, takich jak obsługa procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługa postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO,
III. w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO
-
Komu dane osobowe będą przekazywane
- 5. Dane osobowe mogą być przekazywane następującym kategoriom odbiorców: podmiotom świadczącym administratorowi usługi niezbędne do realizacji wyżej wskazanych celów, w tym partnerom IT, podmiotom realizującym wsparcie techniczne lub organizacyjne, innym podwykonawcom w zakresie obsługi klienta, marketingu, podmiotom uprawionym na podstawie przepisów prawa, spółkom z Grupy Cyfrowy Polsat.
- 6. Dane osobowe mogą być przekazywane do państw/organizacji międzynarodowych poza Europejski Obszar Gospodarczy, gdy państwa/organizacje te na podstawie decyzji Komisji Europejskiej zostały uznane za zapewniające adekwatny stopień ochrony danych osobowych do stopnia ochrony obowiązującego na Europejskim Obszarze Gospodarczym lub pod warunkiem zastosowania odpowiednich zabezpieczeń, które mogą polegać na skorzystaniu z wiążących reguł korporacyjnych, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Komisję Europejską, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub klauzul umownych dopuszczonych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, a ich kopie można uzyskać na wniosek złożony w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Jak długo dane osobowe będą przetwarzane
- 7. Dane osobowe będą przetwarzane do czasu realizacji celu określonego w zgodzie lub do momentu cofnięcia zgody, w zależności od tego co nastąpi wcześniej, a następnie przez okres przedawnienia roszczeń oraz do momentu zakończenia postępowań cywilnych, egzekucyjnych, administracyjnych i karnych wymagających przetwarzania danych.
-
Jakie prawa przysługują w odniesieniu do danych osobowych
- 8. Przysługuje Pani/Panu prawo sprostowania danych, dostępu do danych, do usunięcia danych, do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych dostarczonych administratorowi.
- 9. Przysługuje Pani/Panu prawo do złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie uzasadnionego interesu administratora lub podmiotu trzeciego, w tym profilowania, z przyczyn związanych ze szczególną sytuacją, oraz do sprzeciwu wobec przetwarzania danych w celach marketingu bezpośredniego, w tym profilowania.
- 10. W odniesieniu do danych przetwarzanych na podstawie zgody – przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie. Cofnięcie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, które nastąpiło przed wycofaniem zgody.
- 11. Powyższe żądania i oświadczenia należy składać w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Gdzie można złożyć skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych
- 12. Skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych można złożyć do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych. W Rzeczpospolitej Polskiej organem nadzorczym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
-
Do przetwarzania danych osobowych użytkowników serwisów i portali internetowych ma zastosowanie Polityka Prywatności.
Preferujesz inne formy kontaktu?
Dziękujemy
Nasz konsultant wkrótce skontaktuje się z Tobą
w celu przedstawienia odpowiedniej oferty