22 września 2025
SPAM – co to jest? Jak sobie z nim radzić?
SPAM to niezamówione treści, które trafiają jednocześnie do wielu użytkowników bez ich zgody – najczęściej w formie e-maili, SMS-ów lub wiadomości w komunikatorach. A więc SPAM to nic innego jak niechciane, masowo rozsyłane wiadomości elektroniczne, najczęściej o charakterze reklamowym. Jest irytującym i niebezpiecznym zjawiskiem, z którym regularnie spotyka się dziś praktycznie każdy użytkownik telefonu oraz poczty elektronicznej. Co dokładnie oznacza, w jaki sposób go rozpoznać i jak się przed nim zabezpieczyć? W artykule odpowiadamy na każde z tych pytań.
Spis treści
- SPAM – co to jest?
- Jakie formy może przybierać SPAM?
- Dlaczego spamerzy rozsyłają niechciane wiadomości?
- Jakie zagrożenie może powodować SPAM?
- W jaki sposób rozpoznać SPAM?
- Jak poradzić sobie ze SPAM-em?
- SPAM w mailach firmowych
SPAM – co to jest?
Warto na początku dokładnie wyjaśnić, co to jest SPAM. Termin ten pochodzi od nazwy amerykańskiej mielonki wieprzowej, która była sprzedawana pod nazwą Shoulder Prok and Ham. Dzisiejsze znaczenie SPAM-u świetnie oddaje jeden ze skeczów Monthy Pythona. Ukazuje on scenę rozgrywającą się w restauracji. Klient chce złożyć zamówienie, jednak ku jego niezadowoleniu, w składzie każdej potrawy znajduje się mielonka. Okazuje się, że nie jest w stanie jej uniknąć. Skecz kończy się piosenką głośno śpiewaną przez Wikingów, zawierającą w treści wielokrotne powtórzenie słowa „SPAM”.
Różne osoby podejmowały również próby rozwinięcia tego skrótu, np. jako Stupid Pointless Annoying Messages, co można z angielskiego przetłumaczyć jako głupie, bezsensowne i denerwujące wiadomości.
SPAM to zatem komunikaty przesyłane jednocześnie do wielu – setek lub tysięcy – odbiorców, którzy nie wyrazili zgodę na ich otrzymanie. Wiadomości takie nie są w jakikolwiek sposób spersonalizowane – na każdy adres mailowy czy numer telefonu trafia więc komunikat o identycznej treści. Może być dostarczany zarówno za pośrednictwem skrzynki mailowej, SMS-ów, komunikatorów internetowych lub kont w serwisach społecznościowych.
Jakie są charakterystyczne cechy SPAM-u?
Skoro już wiesz, co to znaczy SPAM, poznaj teraz kilka jego specyficznych cech. Zaliczają się do nich zwłaszcza:
- masowy charakter,
- brak personalizacji,
- często działanie niezgodne z prawem (zwłaszcza gdy SPAM ma na celu zainfekowanie systemu),
- próba wprowadzenia odbiorcy w błąd,
- wykorzystanie metod socjotechnicznych.
Jakie formy może przybierać SPAM?
SPAM może przybierać różne formy. Do najczęściej występujących zaliczają się:
- wiadomości e-mail – jest to główna forma SPAM-u,
- SMS-y i MMS-y,
- wiadomości przesyłane za pośrednictwem komunikatorów internetowych,
- połączenia telefoniczne z nieznanych numerów,
- wiadomości udostępniane w mediach społecznościowych.
Dlaczego spamerzy rozsyłają niechciane wiadomości?
Osoby rozsyłające niechciane wiadomości są nazywane spamerami. Podejmują oni tego typu działania zazwyczaj w celu osiągnięcia korzyści majątkowej. Przykładowo: firma może chcieć zareklamować w ten sposób swoje usługi, aby dotrzeć ze swoją ofertą do jak największej grupy odbiorców. Może wtedy kupić bazę tysięcy adresów mailowych i przesłać na nie informację zachęcającą do zakupu, skorzystania z promocji, odbioru rabatu, pobrania materiału promocyjnego, zapisania się na newsletter czy listę subskrybentów. SPAM może być także rozsyłany w celu propagowania konkretnej idei, np. społecznej, politycznej czy światopoglądowej.
Jakie zagrożenie może powodować SPAM?
Niechciane wiadomości można podzielić na dwie grupy ze względu na potencjalne skutki po stronie jego odbiorcy.
Typowy SPAM jest rozsyłany w celach marketingowych. W tym przypadku odbiorcy zazwyczaj nie grozi żadne istotne niebezpieczeństwo. Wiadomości takie są jednak mocno irytujące, a ich czytanie czy usuwanie to zwykle strata czasu. Poza tym mogą obciążać serwer oraz powodować zapychanie się skrzynki pocztowej. Spamer może także zachęcać do nieświadomego zapisania się na listę subskrybentów, np. poprzez przesłanie SMS-a na określony numer. W takim przypadku możemy narazić się na niepotrzebne koszty. Wypisanie się z takiej subskrypcji nieraz bywa skomplikowane i czasochłonne.
Znacznie poważniejszy w skutkach jest drugi rodzaj SPAM-u, którym posługują się cyberprzestępcy. Przesyłają oni do swoich ofiar niechciane wiadomości, aby przeprowadzić atak hakerski. Zamieszczają w ich treści linki do niebezpiecznych stron, za pośrednictwem których próbują pozyskać poufne dane osobowe, takie jak np.:
- imię i nazwisko,
- numer karty kredytowej,
- numer i seria dowodu osobistego,
- PIN,
- login i hasło do systemu bankowości internetowej,
- adres zamieszkania.
Posiadając tego typu informacje, spamerzy są w stanie zalogować się na należące do nas konto bankowe, a następnie ukraść pieniądze. Mogą również zaciągnąć pożyczkę na nasze dane osobowe. Cyberataki tego rodzaju to działanie określane jako phishing. Jest to metoda polegająca na podszywaniu się pod inne osoby w celu wyłudzenia poufnych informacji czy nakłonienia ofiary do podjęcia określonych działań.
Cyberprzestępcy rozsyłają także SPAM w postaci wiadomości mailowych zawierających załączniki ze szkodliwymi plikami. Po ich otwarciu możemy pobrać na dysk swojego komputera złośliwe oprogramowanie, takie jak wirusy, robaki, trojany czy programy szpiegujące. Do zainfekowania może dojść także wtedy, gdy klikniemy w link przesłany w wiadomości, prowadzący do niebezpiecznej strony internetowej. Aby uchronić się przed atakami cyberprzestępców, warto korzystać z programu antywirusowego. Klienci Netii mogą zabezpieczyć się przed różnego rodzaju szkodliwym oprogramowaniem dzięki usłudze Bezpiecznego Internetu.
Aby łatwo zapamiętać, dlaczego SPAM jest szkodliwy, możesz skorzystać z poniższej tabeli, która w czytelny sposób prezentuje potencjalne zagrożenia.
Zagrożenie | Charakterystyka |
---|---|
Zapychanie się skrzynki pocztowej | Nadmiar niechcianych maili ogranicza dostępne miejsce i może uniemożliwić odbiór ważnych wiadomości. |
Wolne działanie skrzynki pocztowej | Z powodu SPAM-u może wydłużyć się czas wczytywania i wysyłania maili. |
Nieświadome aktywowanie subskrypcji | Jeśli otworzysz link przesłany w SPAM-ie, możesz nieświadomie zapisać się do listy mailingowej. SPAM w wiadomościach SMS często zachęca także do aktywowania płatnej usługi premium. |
Zakłócenie pracy czy rozrywki | SPAM obniża produktywność w pracy, ponieważ rozprasza i wymaga poświęcania czasu na jego usuwanie. Może także zakłócić rozrywkę – np. oglądanie filmu, serialu czy meczu. |
Kradzież poufnych danych osobowych | Cyberprzestępcy często wysyłają w SPAM-ie link do fałszywej strony, która służy do wyłudzenia poufnych danych, np. loginu i hasła do e-bankowości. Nieświadomy użytkownik może w ten sposób ułatwić włamanie na swoje konto i w konsekwencji stracić pieniądze. |
Pobranie złośliwego oprogramowania | SPAM nieraz zawiera linki do stron i załączniki zawierające konia trojańskiego, ransomware, spyware, adware czy inny rodzaj programu malware. |
Rozprzestrzenianie fake newsów i propagandy | Niechciane wiadomości nieraz służą dezinformacji, wywoływaniu społecznej paniki i propagowaniu treści silnie nacechowanych ideologicznie. |
W jaki sposób rozpoznać SPAM?
Skoro już wiemy, co to jest SPAM, jego rozpoznanie staje się stosunkowo proste, ponieważ dostarczane wiadomości przyjmują charakterystyczną formę. Najczęściej są napisane w bardzo niedbały sposób – zawierają liczne literówki i błędy gramatyczne. SPAM można również zidentyfikować na podstawie krzykliwego, szokującego czy dziwnego tematu maila. Będzie się on z dużym prawdopodobieństwem zaczynał od „:RE”. Ma to sugerować, że już wcześniej korespondowaliśmy mailowo z adresatem i jest on kimś zaufanym.
Spamer zwykle próbuje wykorzystać naiwność i łatwowierność swojej ofiary, a także skłania ją do podjęcia działań pod presją czasu. Wiadomość może więc informować o wygranej w loterii, rozpoczęciu postępowania egzekucyjnego czy konieczności uregulowania zaległej faktury. SPAM zazwyczaj jest wysyłany z zagranicznych domen. Można go również rozpoznać na podstawie niedopracowanej szaty graficznej, zawartości podejrzanych załączników, a także linków tekstowych, w których nie ma wskazanego pełnego adresu URL. Niechciane wiadomości często zawierają też treści erotyczne.
SPAM może wyglądać następująco:
Przykład 1
Temat: :RE NIEOPŁACONA faktura VAT nr 12/11/2020
Szanowni Państwo,
zbliża się ostateczny termin zapłaty zaległej faktury VAT nr 12/11/2020. Zobowiązali się Państwo do opłaty faktury w przeciągu 7 dni od skorzystania z naszych usług. Jeżeli nie uiszczą Państwo zaległej opłaty do dnia 19.11.2020, podjęte zostaną kroki prawne, co narazi Państwa na dodatkowe koszty sądowe.
Szczegóły faktury oraz numer konta bankowego znajdują się w załączniku o nazwie FAKTURA_12_11_2020.RAR.
(Pod wiadomością znajdują się podejrzane załączniki w formatach .txt,.html i .rar).
Przykład 2
Temat: :RE Wygrales 100 tysiecy zlotych!
Witaj,
milo nam poinformowac ze zostales wylosowany w naszym konkursie i wygrales 100 tysiecy zlotych. Aby odebrac nagrode kliknij na ponizszy link i podac dane potrzebne do odbioru nagrody.
Organizator loterii
Jak poradzić sobie ze SPAM-em?
Istnieją pewne sposoby na ograniczenie liczby niechcianych wiadomości, lecz nie jest możliwe jego całkowite zablokowanie raz na zawsze. Aby ograniczyć mailowy SPAM, warto korzystać ze skrzynek pocztowych z filtrem antyspamowym. Nigdy nie mamy jednak 100% pewności, że SPAM nie będzie przychodził. Poza tym może się okazać, że ważna wiadomość zostanie potraktowana jako niechciana i trafi do folderu ze SPAM-em – istnieje wtedy ryzyko jej przegapienia.
Najskuteczniejszym sposobem zredukowania SPAM-u jest przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.
- Przede wszystkim nigdy nie należy otwierać podejrzanie wyglądających maili i załączników ani tym bardziej klikać linków. Odpowiedź na pytanie o to, czy odebrać SPAM, może być tylko jedna – zdecydowanie nie!
- Najlepszym rozwiązaniem jest po prostu zignorowanie takiej wiadomości lub jej usunięcie.
- Unikaj podawania głównego adresu mailowego podczas rejestracji na wielu różnych stronach, takich jak sklepy internetowe, fora czy serwisy społecznościowe. Warto stworzyć dla celów rejestracji osobny mail.
- Zarazem nie jest wskazane publiczne udostępnianie swojego maila na stronie internetowej, w stopce na forum czy w treści ogólnodostępnego profilu w social media. Można nadać mu nieco zmienioną formę, np. jan.kowalski(małpa)gmail.com czy jan.kowalski(at)gmail.com. Dzięki temu utrudnimy zadanie tym spamerom, którzy gromadzą maile za pomocą botów.
Należy także dokładnie czytać regulaminy przed rejestracją w internetowych serwisach. Może się okazać, że przez własną nieuwagę wyrazisz zgodę na przetwarzanie danych osobowych i przekazywanie materiałów reklamowych drogą elektroniczną. Zazwyczaj, aby tego uniknąć, wystarczy odznaczyć określone pole.
SPAM w mailach firmowych
SPAM w mailach firmowych nie koniecznie świadczy o zorganizowanym ataku DoS. Przyczyną mogą być inne działania hakerów. O ile wydaje się wyłącznie uciążliwy, to w rzeczywistości może powodować poważne konsekwencje. Pracownik może stracić kontrolę nad serwerem, albo kliknąć w niebezpieczny link, w wyniku ataku phishingowego.
Na szczęście można się chronić przed niebezpiecznymi mailami! W naszych usługach z zakresu cyberbezpieczeństwa znajdziesz Ochronę Poczty, która:
- zapewnia stały monitoring poczty elektronicznej (w zgodzie z przepisami RODO),
- blokuje niechciane wiadomości e-mail oraz chroni przed wyciekami danych,
- wykorzystuje narzędzia anty-Malware, anty-Wirus, anty-SPAM, anty-Phishing oraz DLP (Data Leak Protection)
- świadczona jest z bezpiecznej chmury Netii.
Spam jest wbrew pozorom niebezpiecznym zagrożeniem nie tylko dla użytkowników indywidualnych, ale przede wszystkim dla przedsiębiorstw. Sprawdź, jak radzić sobie z nim w firmie oraz jakie jeszcze rodzaje ataków hakerskich są dla niej zagrożeniem. Poznaj zasady cyberbezpieczeństwa oraz skorzystaj z usług cyberbezpieczeństwa dla firm.
Dowiedz się więcej lub zamów usługę
Jeśli chce Pan/i żebyśmy się skontaktowali w sprawie produktów i usług Netii, proszę zostawić swój numer telefonu
Administratorem danych osobowych jest Netia S.A. Dane osobowe będą przetwarzane w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody, w celu obsługi procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługi postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych oraz w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa. Przysługuje Pani/Panu prawo do dostępu do danych, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, sprzeciwu, sprostowania oraz cofnięcia zgód w każdym czasie.
Informacja Netia S.A. o przetwarzaniu danych osobowych osób zainteresowanych usługami i produktami Netia S.A./podmiotów trzecich współpracujących z Netia S.A.
-
-
Kto będzie przetwarzał dane osobowe i jak się z nim skontaktować
- 1. Netia S.A., ul. Poleczki 13, 02-822 Warszawa jest administratorem danych osobowych w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE („RODO"). Żądania, oświadczenia i wszelką korespondencję dotyczącą danych osobowych należy kierować telefonicznie do Działu Obsługi Klienta (tel. 801802803, 227111111 lub z tel. kom. 793800300), pisemnie na adres: Netia S.A. – Dział Obsługi Reklamacji, skr. pocztowa nr 597, 40-950 Katowice S105, jeśli jesteś naszym klientem elektronicznie poprzez formularz na stronie Netia Online, a także pisemnie lub ustnie do protokołu w Punkcie sprzedaży (obsługi).
- 2. Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można się skontaktować: elektronicznie na adres iod@netia.pl lub pisemnie na ww. adres siedziby administratora z dopiskiem „Inspektor ochrony danych".
-
Cele i podstawy prawne przetwarzania danych osobowych
- 3. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne aby Netia S.A. mogła przedstawić osobie zainteresowanej ofertę lub informację dotyczącą usług i produktów Netia S.A. lub innych podmiotów.
- 4. Dane osobowe są przetwarzane:
I. w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody - na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO,
II. w celu realizacji prawnie uzasadnionych interesów Netia S.A. lub strony trzeciej, takich jak obsługa procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługa postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO,
III. w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO
-
Komu dane osobowe będą przekazywane
- 5. Dane osobowe mogą być przekazywane następującym kategoriom odbiorców: podmiotom świadczącym administratorowi usługi niezbędne do realizacji wyżej wskazanych celów, w tym partnerom IT, podmiotom realizującym wsparcie techniczne lub organizacyjne, innym podwykonawcom w zakresie obsługi klienta, marketingu, podmiotom uprawionym na podstawie przepisów prawa, spółkom z Grupy Cyfrowy Polsat.
- 6. Dane osobowe mogą być przekazywane do państw/organizacji międzynarodowych poza Europejski Obszar Gospodarczy, gdy państwa/organizacje te na podstawie decyzji Komisji Europejskiej zostały uznane za zapewniające adekwatny stopień ochrony danych osobowych do stopnia ochrony obowiązującego na Europejskim Obszarze Gospodarczym lub pod warunkiem zastosowania odpowiednich zabezpieczeń, które mogą polegać na skorzystaniu z wiążących reguł korporacyjnych, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Komisję Europejską, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub klauzul umownych dopuszczonych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, a ich kopie można uzyskać na wniosek złożony w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Jak długo dane osobowe będą przetwarzane
- 7. Dane osobowe będą przetwarzane do czasu realizacji celu określonego w zgodzie lub do momentu cofnięcia zgody, w zależności od tego co nastąpi wcześniej, a następnie przez okres przedawnienia roszczeń oraz do momentu zakończenia postępowań cywilnych, egzekucyjnych, administracyjnych i karnych wymagających przetwarzania danych.
-
Jakie prawa przysługują w odniesieniu do danych osobowych
- 8. Przysługuje Pani/Panu prawo sprostowania danych, dostępu do danych, do usunięcia danych, do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych dostarczonych administratorowi.
- 9. Przysługuje Pani/Panu prawo do złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie uzasadnionego interesu administratora lub podmiotu trzeciego, w tym profilowania, z przyczyn związanych ze szczególną sytuacją, oraz do sprzeciwu wobec przetwarzania danych w celach marketingu bezpośredniego, w tym profilowania.
- 10. W odniesieniu do danych przetwarzanych na podstawie zgody – przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie. Cofnięcie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, które nastąpiło przed wycofaniem zgody.
- 11. Powyższe żądania i oświadczenia należy składać w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Gdzie można złożyć skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych
- 12. Skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych można złożyć do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych. W Rzeczpospolitej Polskiej organem nadzorczym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
-
Do przetwarzania danych osobowych użytkowników serwisów i portali internetowych ma zastosowanie Polityka Prywatności.
Preferujesz inne formy kontaktu?


Dziękujemy
Nasz konsultant wkrótce skontaktuje się z Tobą
w celu przedstawienia odpowiedniej oferty