26 listopada 2025
Na czym polega uwierzytelnianie dwuskładnikowe? Co to jest?
Cyberprzestępcy stosują coraz skuteczniejsze metody kradzieży poufnych danych, aby włamywać się na konta użytkowników. Login i hasło nie zapewniają dziś wystarczającej ochrony. Dlatego warto stosować uwierzytelnianie dwuskładnikowe – mechanizm wprowadzający dodatkowy element weryfikacji tożsamości.
Spis treści
- Uwierzytelnianie dwuskładnikowe – co to jest?
- Dwuskładnikowe uwierzytelnianie – przykłady dodatkowej weryfikacji
- W jakim celu stosuje się uwierzytelnianie dwuskładnikowe?
- Jak włączyć dwuskładnikowe uwierzytelnianie?
- Zabezpiecz swoje poufne dane w usłudze Bezpieczny Internet

Uwierzytelnianie dwuskładnikowe – co to jest?
Dwuskładnikowe uwierzytelnianie (Two Factor Authentication – 2FA) jest jednym z rodzajów wieloskładnikowej weryfikacji tożsamości (Multi-Factor Authentication – MFA) użytkowników w serwisach internetowych. Składa się z dwóch etapów:
- Podania podstawowych danych weryfikacyjnych – najczęściej loginu i hasła.
- Wskazania drugiego składnika – np. kodu PIN czy SMS.
Uwierzytelnianie dwuskładnikowe polega więc na zastosowaniu dodatkowego elementu weryfikacyjnego, przez który użytkownik przechodzi po pomyślnym zaliczeniu pierwszego etapu. Dopiero zatwierdzenie przez system dwóch etapów pozwala zalogować się czy wykonać określoną operację – np. przelew na inne konto bankowe.
Dwuskładnikowe uwierzytelnianie – przykłady dodatkowej weryfikacji
Dodatkowy mechanizm uwierzytelniania tożsamości może przybrać różną formę, np.:
- jednorazowego kodu SMS,
- stałego numeru PIN,
- kodu QR,
- kodu jednorazowego użycia wygenerowanego przez aplikację,
- odpowiedzi na wcześniej ustawione pytanie zabezpieczające,
- kodu wysłanego na adres e-mail użytkownika,
- fizycznego tokena – np. w postaci klucza U2F USB/NFC,
- biometrii – np. próbki głosu, odcisku palca, skanu twarzy lub obrazu tęczówki,
- listy jednorazowych kodów wygenerowanych wcześniej w aplikacji,
- fizycznych kodów ukrytych pod zdrapkami.
W jakim celu stosuje się uwierzytelnianie dwuskładnikowe?
Uwierzytelnianie dwuskładnikowe pozwala ograniczyć ryzyko włamań na konto w serwisie – cyberprzestępca nie uzyska do niego dostępu nawet wtedy, gdy uda mu się złamać czy przechwycić hasło, np. za pomocą keyloggera. Hakerzy mają więc znacznie utrudniony dostęp do poufnych danych czy zgromadzonych środków pieniężnych.
Banki muszą obowiązkowo stosować dwuskładnikowe uwierzytelnianie, aby zapewnić bezpieczeństwo użytkowników korzystających z systemów e-bankowości i aplikacji mobilnych. Warto jednak włączyć taki mechanizm również w innych serwisach, w których przechowujesz poufne dane. Są to m.in.:
- sklepy internetowe,
- konta poczty e-mail,
- platformy społecznościowe,
- serwisy hostingowe,
- dyski online i inne usługi chmurowe.
Jak włączyć dwuskładnikowe uwierzytelnianie?
Aby włączyć mechanizm uwierzytelniania dwuskładnikowego, należy najpierw skonfigurować taką funkcję. W tym celu:
- Zaloguj się na stronie danego serwisu i odszukaj zakładkę „Ustawienia prywatności”/ „Zabezpieczenia konta” lub podobną.
- Odszukaj funkcję „Uwierzytelnianie dwuskładnikowe”, „Dwuskładnikowe uwierzytelnianie”, „Uwierzytelnianie dwuetapowe”, „Uwierzytelnianie wieloskładnikowe” itp.,
- Wprowadź dodatkowe dane (np. numer telefonu), niezbędne do weryfikacji dwuetapowej.
- Zatwierdź ustawienia – może być konieczna dodatkowa weryfikacja tożsamości, np. poprzez zeskanowanie kodu QR czy wprowadzenie kodu weryfikacyjnego.
- Pobierz odpowiednią aplikację – jeśli będzie potrzebna do dwuskładnikowego uwierzytelnienia.
Jak przejść przez dwuetapową weryfikację w razie braku dostępu do telefonu?
Kody SMS czy aplikacje do generowania kodów należą do najpopularniejszych sposobów weryfikacji dwuetapowej. Z różnych powodów możesz jednak utracić dostęp do swojego telefonu – np. z powodu jego kradzieży lub awarii.
Aby w takich sytuacjach przejść przed dwuskładnikowe uwierzytelniania warto zawczasu:
- utworzyć kopie zapasowe (backup) kodów – np. na karcie SD,
- zsynchronizować kody w usłudze chmurowej – będą wtedy dostępne na innych urządzeniach po zalogowaniu na konto,
- pobrać listę jednorazowych kodów zapasowych – jeśli dany serwis zapewnia taką możliwość.
Zabezpiecz swoje poufne dane w usłudze Bezpieczny Internet
Uwierzytelnianie dwuskładnikowe jest bardzo ważne, lecz warto jednocześnie stosować inne mechanizmy zwiększające cyberbezpieczeństwo. Zapewnia je Bezpieczny Internet – nasza usługa na telefon, komputer i inne urządzenia. Pozwala korzystać z wielu przydatnych funkcji, w tym:
- skarbca haseł – programu do tworzenia i bezpiecznego przechowywania trudnych do złamania kodów dostępu,
- oprogramowania antywirusowego – chroniącego przed spyware, keyloggerami, ransomware, trojanami i innymi złośliwymi programami,
- kontroli rodzicielskiej – pozwalającej zablokować dzieciom dostęp do niewłaściwych treści i ustanowić limity czasu korzystania z sieci,
- bezpiecznej e-bankowości – modułu odcinającego niezaufane sesje i blokującego możliwość zdalnego przejęcia ekranu.
Dwuskładnikowe uwierzytelnianie to dziś jeden z najprostszych, a jednocześnie najskuteczniejszych sposobów ochrony danych. Nawet najtrudniejsze hasło może zostać przechwycone, ale już połączenie go z dodatkowym kodem, biometrią czy fizycznym kluczem sprawia, że cyberprzestępcy mają wyraźnie utrudnione zadanie. To mechanizm, który realnie podnosi bezpieczeństwo codziennego korzystania z usług online – od bankowości, przez pocztę, po media społecznościowe.
Dariusz Kędzierski, Starszy Kierownik Produktu, Netia S.A.
Dowiedz się więcej lub zamów usługę
Jeśli chce Pan/i żebyśmy się skontaktowali w sprawie produktów i usług Netii, proszę zostawić swój numer telefonu
Administratorem danych osobowych jest Netia S.A. Dane osobowe będą przetwarzane w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody, w celu obsługi procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługi postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych oraz w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa. Przysługuje Pani/Panu prawo do dostępu do danych, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, sprzeciwu, sprostowania oraz cofnięcia zgód w każdym czasie.
Informacja Netia S.A. o przetwarzaniu danych osobowych osób zainteresowanych usługami i produktami Netia S.A./podmiotów trzecich współpracujących z Netia S.A.
-
-
Kto będzie przetwarzał dane osobowe i jak się z nim skontaktować
- 1. Netia S.A., ul. Poleczki 13, 02-822 Warszawa jest administratorem danych osobowych w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE („RODO"). Żądania, oświadczenia i wszelką korespondencję dotyczącą danych osobowych należy kierować telefonicznie do Działu Obsługi Klienta (tel. 801802803, 227111111 lub z tel. kom. 793800300), pisemnie na adres: Netia S.A. – Dział Obsługi Reklamacji, skr. pocztowa nr 597, 40-950 Katowice S105, jeśli jesteś naszym klientem elektronicznie poprzez formularz na stronie Netia Online, a także pisemnie lub ustnie do protokołu w Punkcie sprzedaży (obsługi).
- 2. Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można się skontaktować: elektronicznie na adres iod@netia.pl lub pisemnie na ww. adres siedziby administratora z dopiskiem „Inspektor ochrony danych".
-
Cele i podstawy prawne przetwarzania danych osobowych
- 3. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne aby Netia S.A. mogła przedstawić osobie zainteresowanej ofertę lub informację dotyczącą usług i produktów Netia S.A. lub innych podmiotów.
- 4. Dane osobowe są przetwarzane:
I. w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody - na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO,
II. w celu realizacji prawnie uzasadnionych interesów Netia S.A. lub strony trzeciej, takich jak obsługa procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługa postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO,
III. w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO
-
Komu dane osobowe będą przekazywane
- 5. Dane osobowe mogą być przekazywane następującym kategoriom odbiorców: podmiotom świadczącym administratorowi usługi niezbędne do realizacji wyżej wskazanych celów, w tym partnerom IT, podmiotom realizującym wsparcie techniczne lub organizacyjne, innym podwykonawcom w zakresie obsługi klienta, marketingu, podmiotom uprawionym na podstawie przepisów prawa, spółkom z Grupy Cyfrowy Polsat.
- 6. Dane osobowe mogą być przekazywane do państw/organizacji międzynarodowych poza Europejski Obszar Gospodarczy, gdy państwa/organizacje te na podstawie decyzji Komisji Europejskiej zostały uznane za zapewniające adekwatny stopień ochrony danych osobowych do stopnia ochrony obowiązującego na Europejskim Obszarze Gospodarczym lub pod warunkiem zastosowania odpowiednich zabezpieczeń, które mogą polegać na skorzystaniu z wiążących reguł korporacyjnych, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Komisję Europejską, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub klauzul umownych dopuszczonych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, a ich kopie można uzyskać na wniosek złożony w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Jak długo dane osobowe będą przetwarzane
- 7. Dane osobowe będą przetwarzane do czasu realizacji celu określonego w zgodzie lub do momentu cofnięcia zgody, w zależności od tego co nastąpi wcześniej, a następnie przez okres przedawnienia roszczeń oraz do momentu zakończenia postępowań cywilnych, egzekucyjnych, administracyjnych i karnych wymagających przetwarzania danych.
-
Jakie prawa przysługują w odniesieniu do danych osobowych
- 8. Przysługuje Pani/Panu prawo sprostowania danych, dostępu do danych, do usunięcia danych, do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych dostarczonych administratorowi.
- 9. Przysługuje Pani/Panu prawo do złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie uzasadnionego interesu administratora lub podmiotu trzeciego, w tym profilowania, z przyczyn związanych ze szczególną sytuacją, oraz do sprzeciwu wobec przetwarzania danych w celach marketingu bezpośredniego, w tym profilowania.
- 10. W odniesieniu do danych przetwarzanych na podstawie zgody – przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie. Cofnięcie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, które nastąpiło przed wycofaniem zgody.
- 11. Powyższe żądania i oświadczenia należy składać w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Gdzie można złożyć skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych
- 12. Skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych można złożyć do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych. W Rzeczpospolitej Polskiej organem nadzorczym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
-
Do przetwarzania danych osobowych użytkowników serwisów i portali internetowych ma zastosowanie Polityka Prywatności.
Preferujesz inne formy kontaktu?
Dziękujemy
Nasz konsultant wkrótce skontaktuje się z Tobą
w celu przedstawienia odpowiedniej oferty