Jak wyczyścić telefon przed sprzedażą? O czym należy pamiętać?
Usunięcie danych z urządzenia mobilnego w przypadku jego sprzedaży jest czynnością, o której często zapominamy. Warto jednak zainteresować się tematem, gdyż obecnie nasz telefon to źródło wielu danych o nas, również poufnych. W poniższym artykule opisujemy, jak wyczyścić telefon przed sprzedażą, czyli jak usunąć z niego dane.
Dlaczego warto wyczyścić telefon przed sprzedażą?
Obecnie telefon komórkowy nie służy tylko do wykonywania połączeń czy odbierania wiadomości tekstowych, jest również urządzeniem, gdzie przechowujemy zdjęcia i kontakty czy dzięki któremu wysyłamy maile. W dużym skrócie: telefony są źródłem informacji o użytkowniku.
W przypadku gdy podejmiemy decyzję o sprzedaży naszego obecnego modelu, warto więc wyczyścić wszelkie dane i informacje, które się na nim znajdują. Nie chcemy przecież, aby poufne informacje trafiły w ręce innych osób, które mogą je wykorzystać w różnych celach.
Dobrze też rozważyć wyczyszczenia informacji w sytuacji, kiedy pamięć będzie zapełniona, a urządzenie nie będzie działało poprawnie. Jak jednak usunąć dane z telefonów z wybranymi systemami?
Jak usunąć dane z telefonu Android?
Od kilku lat możemy zaobserwować trend – firmy coraz większą uwagę przykładają do bezpieczeństwa produkowanych urządzeń. Telefony, które wyposażone są w system Android 5.0 oraz nowszy, mają odpowiednie szyfrowanie danych. Jeżeli jednak posiadamy starszy model, powinniśmy wykonać kilka kroków, aby usunąć dane ze smartfona:
-
Przejdźmy do opcji „Ustawienia”.
-
Kolejno wybierzmy „Zabezpieczenia”. W niektórych modelach tak zakładka może nazywać się „Ustawienia prywatności”.
-
Z możliwych opcji wybierzmy „Zaszyfruj telefon”.
Szyfrowanie naszych danych może potrwać nawet godzinę, w zależności od rozmiaru informacji zapisanych na urządzeniu. Przed przystąpieniem do szyfrowania pamiętajmy o naładowaniu telefonu lub podpięcia go do ładowarki.
Gdy proces szyfrowania danych zostanie zakończony, możemy przejść do przywracania „Ustawień fabrycznych” w telefonie. Podobnie jak poprzednia opcja, ta możliwość dostępna jest w opcji „Ustawienia”.
Po wykonaniu tych czynności możemy mieć pewność, że kolejna osoba, która przejmie to urządzenie, nie będzie mogła uzyskać dostępu do naszych danych. Przed sprzedażą telefonu pamiętajmy o wyjęciu karty SIM oraz wszystkich kart pamięci.
Jak usunąć dane z telefonu iOS?
Usuwania informacji z telefonów z systemem iOS może być skomplikowane w sytuacji, gdy posiadamy również inne urządzenia Apple, które są ze sobą połączone. Dlatego przed sprzedażą telefonu należy pamiętać, aby rozłączyć nasz sprzęt z innymi, np. AppleWatch, oraz wylogować się z iTunes, AppStore oraz iCloud. Aby całkowicie wyczyścić nasz telefon, wystarczy podjąć kilka czynności:
-
Pierwszym krokiem powinno być „Utworzenie backupu” urządzenia.
-
Kolejno upewnijmy się, że wylogowaliśmy się ze wszelkich usług oraz sklepów Apple. Możemy to zrobić poprzez przejście do „Ustawień” oraz odpowiedni wybór zakładek i wylogowanie lub wyłączenie funkcji.
-
Następnie przejdźmy do „Ustawień”, wybierzmy „Ogólne” oraz „Wyzeruj”.
-
Po przejściu do odpowiedniej zakładki powinny pokazać się nam różne opcje. Kliknijmy „Wymaż zawartość i ustawienia”.
-
W niektórych przypadkach może ukazać się okienko z prośbą o wprowadzenie identyfikatora AppleID oraz hasła.
-
Kolejno zostaniemy poproszeni o wpisanie kodu urządzenia lub kodu ograniczeń, gdy to zrobimy kliknijmy opcję „Wymaż”.
Po wykonaniu tych czynności nasze dane zostaną trwale usunięte z urządzenia, co oznacza, że nowy użytkownik nie będzie miał dostępu do naszych danych.
Wiele poradników poleca skorzystanie z aplikacji mobilnych, które samodzielnie i automatycznie usuwają nasze dane. Przed pobraniem ich na nasze urządzenie upewnijmy się, że są bezpiecznym rozwiązaniem.
Bezpieczne korzystanie z telefonu
Bezpieczne korzystanie z urządzeń mobilnych w dobie różnych zagrożeń cyfrowych jest bardzo ważne! Dlatego Netia w ofercie mobile posiada usługę Bezpieczny Smartfon, dzięki której klienci mogą dodatkowo zabezpieczyć swój telefon – ochronią swoje loginy czy hasła, a także zlokalizują smartfon podczas potencjalnej kradzieży. Przez pierwsze dwa miesiące usługa jest całkowicie darmowa – a potem kosztuje zaledwie 3 zł miesięcznie!