25 czerwca 2025
Funkcja Time-shift – co to jest? Kiedy się przydaje?
Wiele nowoczesnych dekoderów i telewizorów Smart TV obsługuje funkcję Time-shift. Co to jest, jak działa i w jakich sytuacjach może się przydać? Jak ją włączyć i wyłączyć? Odpowiedzi na każde z tych pytań znajdziesz w poniższym artykule.
Spis treści
- Co to jest Time-shift?
- Jak działa funkcja Time-shift?
- Kiedy warto używać przesunięcia czasowego?
- Tryb Time-shift – jak go włączyć?
- Funkcja Time-Shift – jak ją wyłączyć?
- Zatrzymywanie, nagrywanie i przewijanie programów w usłudze GigaNagrywarki
Co to jest Time-shift?
Time-shift to funkcja, która umożliwia oglądanie programów telewizyjnych z przesunięciem czasowym. Oznacza to, że użytkownik może zatrzymać transmisję cyfrową nadawaną na żywo i jednocześnie nagrywać program na dysk twardy podłączony do wirtualnej pamięci w chmurze.
Jak działa funkcja Time-shift?
Funkcja Time-shift działa poprzez wykorzystanie technologii buforowania sygnału w czasie rzeczywistym. Pozwala wstrzymać aktualnie oglądany program, aby następnie wrócić do niego w dogodnym czasie. Po odtworzeniu zarejestrowanego nagrania transmisja na żywo nadal będzie nagrywana w tle.
Tryb Time-shift najczęściej pozwala korzystać z nagrania przez kilka godzin – wznawiać transmisję od miejsca wstrzymania, a także przewijać do przodu i tyłu. Funkcja ta w odróżnieniu od standardowego trybu nagrywania nie jest przeznaczona do trwałego zapisywania materiałów.
Kiedy warto używać przesunięcia czasowego?
Funkcja przesunięcia czasowego może się przydać m.in. w następujących sytuacjach. Kiedy:
- chcesz ominąć reklamy – możesz wstrzymać program i wrócić do niego po zakończeniu bloku reklamowego,
- zależy ci na tym, aby wrócić do ważnej sceny z filmu – która cię rozbawiła, wzruszyła czy zaskoczyła,
- potrzebujesz chwili przerwy – żeby np. coś zjeść czy odpocząć,
- musisz na moment odejść od telewizora – kiedy np. dzwoni telefon, płacze dziecko, woła cię któryś z domowników czy ktoś puka do drzwi,
- ominęło cię rozpoczęcie transmisji – np. start wyścigu Formuły 1 czy występ zawodnika, któremu kibicujesz,
- chcesz obejrzeć powtórkę akcji z meczu piłkarskiego – aby ponownie zobaczyć bramkę albo sprawdzić, czy był faul lub spalony.
Tryb Time-shift – jak go włączyć?
Aby korzystanie z funkcji Time-shift było możliwe, powinny być spełnione następujące warunki:
- telewizor, dekoder, nagrywarka lub aplikacja streamingowa z obsługą trybu Time-shift,
- obsługa funkcji Time-shift przez dany kanał telewizyjny,
- podłączenie pamięci masowej do telewizora lub dekodera – jeśli nagrania nie będą zapisywane w chmurze,
- odpowiednia pojemność dysku twardego (najlepiej co najmniej 80 GB), wolna pamięć (co najmniej kilka GB) oraz wymagana prędkość zapisu (co najmniej kilkadziesiąt Mb/s),
- dostęp do szybkiego i stabilnego internetu – w przypadku zapisywania programu w chmurze,
- niezmienianie kanału podczas korzystania z funkcji Time-shift – w przeciwnym razie nagranie zostanie usunięte i nie będzie można do niego wrócić,
- aktywowanie trybu Time-shift w ustawieniach telewizora lub dekodera.
Jak włączyć Time-shift w dekoderze lub telewizorze?
Pomoże ci w tym poniższa instrukcja krok po kroku.
- Podłącz dysk twardy do złącza USB w urządzeniu – jeśli nie nagrywasz programu do chmury.
- Podłącz telewizor/dekoder do internetu za pomocą Wi-Fi lub kabla Ethernet – jeśli korzystasz z aplikacji, która umożliwia zapis do chmury.
- Aktywuj funkcję Time-shift w ustawieniach telewizora lub dekodera – najczęściej należy w tym celu nacisnąć przycisk „Menu” na pilocie, a następnie odszukać takie zakładki jak „Nagrywanie”, „Ustawienia nagrywania”, „Record”, „Time-shift”, „Time-shift Mode” „Buforowanie transmisji” itp.
- Na ekranie może pojawić się prośba o podaniu numeru PIN – wprowadź go w celu zatwierdzenia ustawień.
- Podczas oglądania programu naciśnij przycisk zatrzymania (pauzy) na pilocie.
- Aby kontynuować transmisję, naciśnij przycisk odtwarzania na pilocie. Możesz również przewijać nagranie do przodu (strzałka skierowana w prawo) i tyłu (strzałka w lewo).
Funkcja Time-Shift – jak ją wyłączyć?
Aby wyjść z trybu Time-shift, najczęściej wystarczy nacisnąć przycisk stop na pilocie. Spowoduje to, że automatycznie powrócisz do odtwarzania transmisji na żywo. Może wtedy wyświetlić się na ekranie zapytanie, czy chcesz zapisać nagranie w pamięci – wybierz opcję „Zapisz” lub „Odrzuć”.
Niektóre urządzenia umożliwiają stałą aktywację funkcji Time-shift. W takim przypadku programy będą się automatycznie nagrywać po włączeniu kanału obsługującego ten tryb.
Jak wyłączyć funkcję Time-shift?
Aby wyłączyć Time-shift, należy postępować zgodnie z poniższą instrukcją.
- Naciśnij na pilocie przycisk „Menu”.
- Poszukaj w ustawieniach funkcji „Zawsze Time-shift”, „Auto Timeshift” itp.
- Wybierz opcję wyłączenia tego trybu i zatwierdzić wybór.
Zatrzymywanie, nagrywanie i przewijanie programów w usłudze GigaNagrywarki
Time-shift to jedna z funkcji GigaNagrywarki – naszej usługi, która umożliwia zapis programów w chmurze, dlatego nie trzeba podłączać dysku twardego do urządzenia. Pozwala ona przewijać transmisje do 2 godzin do tyłu w trybie przesunięcia czasowego. Dzięki GigaNagrywarce możesz także nagrywać programy, oglądać je po emisji – aż do 7 dni wstecz, a także przechowywać do 120 dni (do 1500 godzin nagrań).
Nagrywanie filmów w trybie Time-shift i ich zapisywanie w chmurze wymaga szybkiego i stabilnego połączenia z internetem. Świetnie sprawdza się do tego, i wielu innych czynności, nasze łącze światłowodowe. Możesz wybrać internet o maksymalnej prędkości pobierania do 150 Mb/s, 300 Mb/s, 600 Mb/s, 1 Gb/s, a nawet 2 Gb/s. W cenie abonamentu otrzymasz nowoczesny router – np. Combo z ONT z obsługą Wi-Fi 7 w pakiecie do 2 Gb/s.
Możesz też mieć w pakiecie z internetem nasze dodatkowe usługi – kanały telewizyjne, Disney+ ze sporą bazą filmów i seriali na życzenie czy Bezpieczny Internet, czyli oprogramowanie antywirusowe z ochroną e-bankowości, filtrem antyspamowym, zabezpieczeniem loginów i haseł, menedżerem haseł, kontrolą rodzicielską i nie tylko.
Dowiedz się więcej lub zamów usługę
Jeśli chce Pan/i żebyśmy się skontaktowali w sprawie produktów i usług Netii, proszę zostawić swój numer telefonu
Administratorem danych osobowych jest Netia S.A. Dane osobowe będą przetwarzane w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody, w celu obsługi procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługi postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych oraz w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa. Przysługuje Pani/Panu prawo do dostępu do danych, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, sprzeciwu, sprostowania oraz cofnięcia zgód w każdym czasie.
Informacja Netia S.A. o przetwarzaniu danych osobowych osób zainteresowanych usługami i produktami Netia S.A./podmiotów trzecich współpracujących z Netia S.A.
-
-
Kto będzie przetwarzał dane osobowe i jak się z nim skontaktować
- 1. Netia S.A., ul. Poleczki 13, 02-822 Warszawa jest administratorem danych osobowych w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE („RODO"). Żądania, oświadczenia i wszelką korespondencję dotyczącą danych osobowych należy kierować telefonicznie do Działu Obsługi Klienta (tel. 801802803, 227111111 lub z tel. kom. 793800300), pisemnie na adres: Netia S.A. – Dział Obsługi Reklamacji, skr. pocztowa nr 597, 40-950 Katowice S105, jeśli jesteś naszym klientem elektronicznie poprzez formularz na stronie Netia Online, a także pisemnie lub ustnie do protokołu w Punkcie sprzedaży (obsługi).
- 2. Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można się skontaktować: elektronicznie na adres iod@netia.pl lub pisemnie na ww. adres siedziby administratora z dopiskiem „Inspektor ochrony danych".
-
Cele i podstawy prawne przetwarzania danych osobowych
- 3. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne aby Netia S.A. mogła przedstawić osobie zainteresowanej ofertę lub informację dotyczącą usług i produktów Netia S.A. lub innych podmiotów.
- 4. Dane osobowe są przetwarzane:
I. w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody - na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO,
II. w celu realizacji prawnie uzasadnionych interesów Netia S.A. lub strony trzeciej, takich jak obsługa procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługa postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO,
III. w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO
-
Komu dane osobowe będą przekazywane
- 5. Dane osobowe mogą być przekazywane następującym kategoriom odbiorców: podmiotom świadczącym administratorowi usługi niezbędne do realizacji wyżej wskazanych celów, w tym partnerom IT, podmiotom realizującym wsparcie techniczne lub organizacyjne, innym podwykonawcom w zakresie obsługi klienta, marketingu, podmiotom uprawionym na podstawie przepisów prawa, spółkom z Grupy Cyfrowy Polsat.
- 6. Dane osobowe mogą być przekazywane do państw/organizacji międzynarodowych poza Europejski Obszar Gospodarczy, gdy państwa/organizacje te na podstawie decyzji Komisji Europejskiej zostały uznane za zapewniające adekwatny stopień ochrony danych osobowych do stopnia ochrony obowiązującego na Europejskim Obszarze Gospodarczym lub pod warunkiem zastosowania odpowiednich zabezpieczeń, które mogą polegać na skorzystaniu z wiążących reguł korporacyjnych, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Komisję Europejską, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub klauzul umownych dopuszczonych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, a ich kopie można uzyskać na wniosek złożony w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Jak długo dane osobowe będą przetwarzane
- 7. Dane osobowe będą przetwarzane do czasu realizacji celu określonego w zgodzie lub do momentu cofnięcia zgody, w zależności od tego co nastąpi wcześniej, a następnie przez okres przedawnienia roszczeń oraz do momentu zakończenia postępowań cywilnych, egzekucyjnych, administracyjnych i karnych wymagających przetwarzania danych.
-
Jakie prawa przysługują w odniesieniu do danych osobowych
- 8. Przysługuje Pani/Panu prawo sprostowania danych, dostępu do danych, do usunięcia danych, do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych dostarczonych administratorowi.
- 9. Przysługuje Pani/Panu prawo do złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie uzasadnionego interesu administratora lub podmiotu trzeciego, w tym profilowania, z przyczyn związanych ze szczególną sytuacją, oraz do sprzeciwu wobec przetwarzania danych w celach marketingu bezpośredniego, w tym profilowania.
- 10. W odniesieniu do danych przetwarzanych na podstawie zgody – przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie. Cofnięcie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, które nastąpiło przed wycofaniem zgody.
- 11. Powyższe żądania i oświadczenia należy składać w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Gdzie można złożyć skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych
- 12. Skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych można złożyć do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych. W Rzeczpospolitej Polskiej organem nadzorczym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
-
Do przetwarzania danych osobowych użytkowników serwisów i portali internetowych ma zastosowanie Polityka Prywatności.
Preferujesz inne formy kontaktu?


Dziękujemy
Nasz konsultant wkrótce skontaktuje się z Tobą
w celu przedstawienia odpowiedniej oferty