18 grudnia 2025
Co to jest logowanie biometryczne?
Logowanie biometryczne to nowoczesna technologia uwierzytelniania, która podnosi cyberbezpieczeństwo użytkowników. Wykorzystuje systemy rozpoznawania unikalnych cech i zachowań człowieka. Powszechnie stosują ją dziś banki, platformy e-administracji i wiele innych serwisów internetowych. Pozwala zapobiegać m.in. ryzyku wycieku danych czy oszustw finansowych.

Spis treści
- Logowanie biometryczne – co to jest?
- Logowanie biometryczne – możliwe zastosowania
- Jakie są metody logowania biometrycznego?
- Jak korzystać z logowania biometrycznego?
- Czy logowanie biometryczne jest bezpieczne?
- Nie masz urządzenia z biometrią? Kupisz je u nas na raty
Logowanie biometryczne – co to jest?
Logowanie biometryczne to metoda identyfikacji użytkowników, która weryfikuje ich tożsamość poprzez rozpoznawanie unikalnych cech i wzorców zachowań. Pozwala uzyskać dostęp do urządzeń, serwisów, plików czy treści bez konieczności wpisywania danych identyfikacyjnych na klawiaturze.
Logowanie biometryczne często jest jednym z elementów uwierzytelniania dwuskładnikowego i wieloskładnikowego. Użytkownik potwierdza wtedy swoją tożsamość zarówno poprzez biometrię, jak i inne mechanizmy – np. podanie hasła, loginu, przepisanie kodu SMS czy zeskanowanie kodu QR.
Jakie są metody logowania biometrycznego?
Istnieją trzy metody logowania biometrycznego:
- rozpoznawanie unikalnych cech fizycznych użytkownika,
- biometria behawioralna,
- biometria multimodalna.
Rozpoznawanie unikalnych cech fizycznych użytkownika
Logowanie biometryczne polega na zastosowaniu urządzeń i skanerów, które przy każdej próbie logowania analizują niepowtarzalne cechy fizyczne użytkownika i porównują wynik z zarejestrowanym wcześniej wzorem. Mogą sprawdzać m.in.:
- brzmienie i tempo głosu,
- tęczówkę i siatkówkę oka,
- geometrię dłoni,
- kształt twarzy i oczu,
- linie papilarne palców dłoni,
- strukturę żył w palcu.
Biometria behawioralna
Biometria behawioralna polega na identyfikacji charakterystycznych wzorców zachowań danej osoby, np. tempa pisania na klawiaturze, sposobu poruszania kursorem myszy czy przesuwania palcem po ekranie smartfona. Metoda ta najczęściej jest dodatkowym elementem weryfikacji, np. po zalogowaniu przy użyciu loginu i hasła.
Biometria multimodalna
Łączy kilka różnych sposobów weryfikacji tożsamości użytkownika – np.:
- analizę kształtu twarzy i brzmienia głosu,
- skan tęczówki i rozpoznanie tempa pisania.
Logowanie biometryczne – możliwe zastosowania
Biometria jest mechanizmem uwierzytelniania, który znajduje m.in. następujące zastosowania:
- logowanie do systemów e-bankowości i bankowych aplikacji mobilnych,
- autoryzacja transakcji,
- wypłaty pieniędzy z bankomatów,
- logowanie do sklepów internetowych,
- weryfikacja dostępu do serwisów z grami online,
- logowanie do systemów operacyjnych na laptopie i smartfonie,
- odblokowywanie wyświetlacza telefonu,
- autoryzacja obywateli w usługach e-administracji,
- logowanie do systemów sterowania samochodem,
- kontrola fizycznego dostępu – np. podczas przechodzenia przez bramki na lotnisku.
Jak korzystać z logowania biometrycznego?
Aby korzystać z logowania biometrycznego, potrzebne jest urządzenie, które obsługuje biometrię – np. telefon z czytnikiem linii papilarnych czy laptop z kamerą.
Poniższa uniwersalna instrukcja pomoże ci aktywować funkcję logowania biometrycznego:
- Zaloguj się za pomocą loginu i hasła do serwisu, który korzysta z biometrii.
- Odszukaj zakładkę Logowanie/Ustawienia logowania itp., a następnie Ustawienia biometrii i zabezpieczeń (nazwy mogą być nieco inne).
- Przejdź przez dodatkową weryfikację – np. podanie PIN-u lub kodu SMS.
- Postępuj zgodnie z instrukcjami wyświetlanymi na ekranie – trzeba będzie np. przyłożyć palec do czytnika linii papilarnych czy zrobić sobie zdjęcie twarzy i wykonać określone ruchy głową.
- Zatwierdź zmianę logowania odpowiednim przyciskiem (np. OK czy Gotowe).
Czy logowanie biometryczne jest bezpieczne?
Logowanie biometryczne znacznie podnosi bezpieczeństwo użytkownika, ponieważ jego unikalne cechy fizyczne są trudne do podrobienia. Dzięki temu cyberprzestępcom trudniej jest włamać się na konto, aby przejąć poufne dane czy ukraść pieniądze. Spada również ryzyko zablokowania konta z powodu kilkukrotnej błędnej autoryzacji – znacznie częściej dochodzi do tego podczas wpisywania hasła.
Warto jednak pamiętać, że nie jest możliwa zmiana wzorów biometrycznych w razie ich kradzieży, np. pliku z zapisem odcisku palca czy nagrania głosu. W takiej sytuacji trzeba korzystać z innych metod autoryzacji.
Nie masz urządzenia z biometrią? Kupisz je u nas na raty
Twój telefon lub laptop nie obsługuje logowania biometrycznego? Jeśli jesteś lub zostaniesz klientem Netii (bez względu na wybraną usługę w umowie), możesz zamówić nowe urządzenie na raty 0% i spłacać je przy okazji.
Oprócz logowania biometrycznego warto zadbać o inne aspekty bezpieczeństwa w sieci. Pełną ochronę zapewni ci Bezpieczny Internet – nasz pakiet antywirusowy na komputer i urządzenia mobilne.
Logowanie biometryczne to dziś jedno z najwygodniejszych i jednocześnie najbezpieczniejszych rozwiązań uwierzytelniania. Eliminuje problem słabych lub powtarzanych haseł i znacząco ogranicza ryzyko przejęcia konta przez niepowołane osoby. Kluczowe jest jednak traktowanie biometrii jako elementu szerszej strategii bezpieczeństwa – najlepiej w połączeniu z innymi metodami, takimi jak PIN czy uwierzytelnianie dwuskładnikowe.
Dariusz Kędzierski, Starszy Kierownik Produktu, Netia
Dowiedz się więcej lub zamów usługę
Jeśli chce Pan/i żebyśmy się skontaktowali w sprawie produktów i usług Netii, proszę zostawić swój numer telefonu
Administratorem danych osobowych jest Netia S.A. Dane osobowe będą przetwarzane w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody, w celu obsługi procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługi postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych oraz w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa. Przysługuje Pani/Panu prawo do dostępu do danych, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, sprzeciwu, sprostowania oraz cofnięcia zgód w każdym czasie.
Informacja Netia S.A. o przetwarzaniu danych osobowych osób zainteresowanych usługami i produktami Netia S.A./podmiotów trzecich współpracujących z Netia S.A.
-
-
Kto będzie przetwarzał dane osobowe i jak się z nim skontaktować
- 1. Netia S.A., ul. Poleczki 13, 02-822 Warszawa jest administratorem danych osobowych w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE („RODO"). Żądania, oświadczenia i wszelką korespondencję dotyczącą danych osobowych należy kierować telefonicznie do Działu Obsługi Klienta (tel. 801802803, 227111111 lub z tel. kom. 793800300), pisemnie na adres: Netia S.A. – Dział Obsługi Reklamacji, skr. pocztowa nr 597, 40-950 Katowice S105, jeśli jesteś naszym klientem elektronicznie poprzez formularz na stronie Netia Online, a także pisemnie lub ustnie do protokołu w Punkcie sprzedaży (obsługi).
- 2. Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można się skontaktować: elektronicznie na adres iod@netia.pl lub pisemnie na ww. adres siedziby administratora z dopiskiem „Inspektor ochrony danych".
-
Cele i podstawy prawne przetwarzania danych osobowych
- 3. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne aby Netia S.A. mogła przedstawić osobie zainteresowanej ofertę lub informację dotyczącą usług i produktów Netia S.A. lub innych podmiotów.
- 4. Dane osobowe są przetwarzane:
I. w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody - na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO,
II. w celu realizacji prawnie uzasadnionych interesów Netia S.A. lub strony trzeciej, takich jak obsługa procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługa postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO,
III. w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO
-
Komu dane osobowe będą przekazywane
- 5. Dane osobowe mogą być przekazywane następującym kategoriom odbiorców: podmiotom świadczącym administratorowi usługi niezbędne do realizacji wyżej wskazanych celów, w tym partnerom IT, podmiotom realizującym wsparcie techniczne lub organizacyjne, innym podwykonawcom w zakresie obsługi klienta, marketingu, podmiotom uprawionym na podstawie przepisów prawa, spółkom z Grupy Cyfrowy Polsat.
- 6. Dane osobowe mogą być przekazywane do państw/organizacji międzynarodowych poza Europejski Obszar Gospodarczy, gdy państwa/organizacje te na podstawie decyzji Komisji Europejskiej zostały uznane za zapewniające adekwatny stopień ochrony danych osobowych do stopnia ochrony obowiązującego na Europejskim Obszarze Gospodarczym lub pod warunkiem zastosowania odpowiednich zabezpieczeń, które mogą polegać na skorzystaniu z wiążących reguł korporacyjnych, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Komisję Europejską, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub klauzul umownych dopuszczonych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, a ich kopie można uzyskać na wniosek złożony w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Jak długo dane osobowe będą przetwarzane
- 7. Dane osobowe będą przetwarzane do czasu realizacji celu określonego w zgodzie lub do momentu cofnięcia zgody, w zależności od tego co nastąpi wcześniej, a następnie przez okres przedawnienia roszczeń oraz do momentu zakończenia postępowań cywilnych, egzekucyjnych, administracyjnych i karnych wymagających przetwarzania danych.
-
Jakie prawa przysługują w odniesieniu do danych osobowych
- 8. Przysługuje Pani/Panu prawo sprostowania danych, dostępu do danych, do usunięcia danych, do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych dostarczonych administratorowi.
- 9. Przysługuje Pani/Panu prawo do złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie uzasadnionego interesu administratora lub podmiotu trzeciego, w tym profilowania, z przyczyn związanych ze szczególną sytuacją, oraz do sprzeciwu wobec przetwarzania danych w celach marketingu bezpośredniego, w tym profilowania.
- 10. W odniesieniu do danych przetwarzanych na podstawie zgody – przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie. Cofnięcie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, które nastąpiło przed wycofaniem zgody.
- 11. Powyższe żądania i oświadczenia należy składać w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Gdzie można złożyć skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych
- 12. Skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych można złożyć do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych. W Rzeczpospolitej Polskiej organem nadzorczym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
-
Do przetwarzania danych osobowych użytkowników serwisów i portali internetowych ma zastosowanie Polityka Prywatności.
Preferujesz inne formy kontaktu?
Dziękujemy
Nasz konsultant wkrótce skontaktuje się z Tobą
w celu przedstawienia odpowiedniej oferty