26 czerwca 2025
Klasy energetyczne smartfonów i laptopów – co się zmieni?
Nowe klasy energetyczne w Unii Europejskiej w pierwszej kolejności (od 2021 roku) objęły sprzęt AGD, źródła światła, a także telewizory i monitory. Główna zmiana polegała na zastąpieniu dotychczasowego sposobu oznaczania (A+++, A++, A+, A, B, C i D) nieco prostszą skalą (bez plusów) od A do G. W 2025 roku nowa klasyfikacja zacznie obowiązywać również dla smartfonów i tabletów.
Spis treści
- Klasy energetyczne – co się zmienia od 20 czerwca 2025?
- Klasy energetyczne smartfonów, tabletów i laptopów – jak je czytać?
- Która klasa energetyczna jest najlepsza?
- Co oznaczają etykiety na urządzeniach mobilnych dla kupujących?
- Jak korzystać z nowych klas energetycznych? Podsumowanie
Klasy energetyczne – co się zmienia od 20 czerwca 2025?
20 czerwca 2025 roku wchodzi w życie rozporządzenie unijne dotyczące ekoprojektu dla smartfonów i tabletów. Nowe przepisy nakładają na producentów takich urządzeń obowiązek umieszczania etykiet informacyjnych na opakowaniu, a w przypadku sprzedaży wysyłkowej również na stronie internetowej z ofertą produktu.
Zmiany dotyczą sprzętu, który zostanie wprowadzony na rynek UE od 20 czerwca 2025 roku:
- smartfonów z zintegrowanym ekranem dotykowym o przekątnej od 4 do 7 cali – zwolnione z obowiązku etykietowania są telefony z elastycznym, wysuwanym ekranem,
- tabletów typu slate – z ekranem o przekątnej od 7 do 17,4 cala, bez fizycznej klawiatury i oprogramowania na komputer (np. Windows).
Na nowych etykietach znajdzie się informacja o klasie energetycznej urządzenia, dodatkowe dane na temat urządzenia oraz kod QR, którego zeskanowanie pozwoli kupującemu poznać bardziej szczegółowe parametry danego modelu – zarejestrowane w bazie Europejskiego Rejestru Produktów Etykietowania Energetycznego (EPREL).
Klasy energetyczne smartfonów, tabletów i laptopów – jak je czytać?
Nowe etykiety energetyczne dla tabletów i smartfonów przyjmą zestandaryzowaną formę. Znajdą się na nich wszystkie elementy wymagane przez Komisję Europejską.
- Kolorowe paski ukazujące skalę nowych klas energetycznych (od A do G) – wyznaczoną na podstawie rocznego zużycia energii w stosunku do rynkowych standardów dla urządzenia danego rodzaju,
- klasa efektywności energetycznej dla konkretnego modelu tabletu lub smartfona – w formie białej litery na czarnym polu,
- czas działania baterii na jednym pełnym naładowaniu – podany w godzinach i minutach,
- klasa odporności urządzenia na wielokrotne upadki – w skali od A do E,
- żywotność akumulatora – liczba pełnych cykli ładowania do pojemności co najmniej 80%,
- skala łatwości naprawy (od A do E) – m.in. na podstawie sposobu demontażu, dostępności części zamiennych i szybkości ich dostarczenia przez producenta,
- stopień ochrony IP – pierwsza liczba (od 0 do 6) wskazuje odporność na pył, a druga (od 0 do 9) wodoszczelność.
Od 20 czerwca 2025 roku nie będą jeszcze obowiązywać nowe klasy energetyczne laptopów, lecz Komisja Europejska planuje objąć w przyszłości tą klasyfikacją również takie przenośne komputery. Obecnie niektóre laptopy są oznaczone dobrowolnym certyfikatem – np. Energy Star. Oznacza to, że spełniają rygorystyczne normy pod względem efektywności energetycznej.
A co z monitorami? Klasy energetyczne monitorów w pigułce
Monitory zostały objęte nowym systemem etykietowania już w 2021 roku. Klient może przed zakupem poznać nie tylko informację o klasie energetycznej, lecz także inne parametry, których zakres jest identyczny jak w przypadku telewizorów:
- zużycie energii (w KWh) po upływie 1000 godzin odtwarzania w trybie SDR i HDR,
- rozdzielczość i przekątna wyświetlacza.
Która klasa energetyczna jest najlepsza?
Nowe klasy energetyczne można bez trudu zinterpretować. Im wyższe oznaczenie (według kolejności alfabetycznej), tym dane urządzenie jest bardziej efektywne energetycznie. Przykładowo sprzęt o klasie A będzie zużywał znacznie mniej prądu niż z oznaczeniem D. Podobnie należy rozumieć klasę odporność urządzenia na upadki oraz łatwość naprawy – im wyższa pozycja na skali, tym lepiej z punktu widzenia użytkownika. W przypadku wodoszczelności i odporności sprzętu na kurz najlepsza wartość parametru to IP69.
Co oznaczają etykiety na urządzeniach mobilnych dla kupujących?
Nowe klasy energetyczne tabletów i smartfonów zapewnią użytkownikom spore korzyści. Będą oni mogli łatwiej porównać sprzęt pod kątem różnych parametrów i dzięki temu podjąć bardziej świadomą decyzję zakupową. System etykietowania ułatwi im poszukiwanie sprzętu, który:
- zużywa niewiele energii,
- zapewnia długi czas pracy na pełnym naładowaniu,
- ma baterię o długiej żywotności,
- jest wodoszczelny, odporny na pył i wielokrotne upadki,
- można go łatwo i szybko naprawić.
System etykietowania energetycznego pozwoli również kupującym wybierać bardziej ekologiczne urządzenia – zarówno ze względu na niższe zużycie energii w celu ładowania, jak i ograniczenie ilości odpadów elektronicznych.
Można przypuszczać, że modele o wysokiej efektywności energetycznej będą nieco droższe w porównaniu do urządzeń o niższych parametrach. W dłuższej perspektywie użytkownik zapewni sobie jednak oszczędności dzięki niższym kosztom ładowania oraz możliwości korzystania przez dłuższy czas z danego sprzętu bez konieczności jego wymiany.
Jak korzystać z nowych klas energetycznych? Podsumowanie
Warto więc od 20 czerwca 2025 roku sprawdzać oznaczenia na etykiecie przed zakupem nowego smartfona lub tabletu. Nowe klasy energetyczne będą miały wartość informacyjną dla użytkowników i pomogą im dokonywać świadomych wyborów konsumenckich. Jednocześnie przyczynią się do promowania na rynku bardziej energooszczędnych, trwałych i łatwych w naprawie urządzeń.
Jeśli jesteś lub wkrótce zostaniesz klientem Netii, mamy dla ciebie nowe urządzenia elektroniczne na raty 0%. Mogą zamawiać je bez pośrednictwa banku wszyscy nasi abonenci, bez względu na rodzaj usług w umowie. Do wyboru są m.in. smartfony, tablety i laptopy wielu znanych marek, w tym Samsung, Realme, Huawei, Apple, Xiaomi, Acer, HP czy Maxcom. Urządzenia te wyróżniają się dobrymi parametrami i wyposażeniem w długo trzymającą baterię o sporej żywotności.
Szukasz korzystnego pakietu komórkowego? Sprawdź naszą ofertę Netia Mobile 5G. W ramach umowy możemy ci zapewnić 60 GB (6 GB w UE) lub 100 GB (8 GB w UE) szybkiego i stabilnego internetu mobilnego w zasięgu 5G Ultra. Zyskasz także nielimitowane rozmowy, SMS-y i MMS-y na numery krajowe. Dodatkowo warto rozszerzyć pakiet o usługę Disney+ oraz Bezpieczny Smartfon.
Dowiedz się więcej lub zamów usługę
Jeśli chce Pan/i żebyśmy się skontaktowali w sprawie produktów i usług Netii, proszę zostawić swój numer telefonu
Administratorem danych osobowych jest Netia S.A. Dane osobowe będą przetwarzane w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody, w celu obsługi procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługi postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych oraz w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa. Przysługuje Pani/Panu prawo do dostępu do danych, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, sprzeciwu, sprostowania oraz cofnięcia zgód w każdym czasie.
Informacja Netia S.A. o przetwarzaniu danych osobowych osób zainteresowanych usługami i produktami Netia S.A./podmiotów trzecich współpracujących z Netia S.A.
-
-
Kto będzie przetwarzał dane osobowe i jak się z nim skontaktować
- 1. Netia S.A., ul. Poleczki 13, 02-822 Warszawa jest administratorem danych osobowych w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE („RODO"). Żądania, oświadczenia i wszelką korespondencję dotyczącą danych osobowych należy kierować telefonicznie do Działu Obsługi Klienta (tel. 801802803, 227111111 lub z tel. kom. 793800300), pisemnie na adres: Netia S.A. – Dział Obsługi Reklamacji, skr. pocztowa nr 597, 40-950 Katowice S105, jeśli jesteś naszym klientem elektronicznie poprzez formularz na stronie Netia Online, a także pisemnie lub ustnie do protokołu w Punkcie sprzedaży (obsługi).
- 2. Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można się skontaktować: elektronicznie na adres iod@netia.pl lub pisemnie na ww. adres siedziby administratora z dopiskiem „Inspektor ochrony danych".
-
Cele i podstawy prawne przetwarzania danych osobowych
- 3. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne aby Netia S.A. mogła przedstawić osobie zainteresowanej ofertę lub informację dotyczącą usług i produktów Netia S.A. lub innych podmiotów.
- 4. Dane osobowe są przetwarzane:
I. w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody - na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO,
II. w celu realizacji prawnie uzasadnionych interesów Netia S.A. lub strony trzeciej, takich jak obsługa procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługa postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO,
III. w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO
-
Komu dane osobowe będą przekazywane
- 5. Dane osobowe mogą być przekazywane następującym kategoriom odbiorców: podmiotom świadczącym administratorowi usługi niezbędne do realizacji wyżej wskazanych celów, w tym partnerom IT, podmiotom realizującym wsparcie techniczne lub organizacyjne, innym podwykonawcom w zakresie obsługi klienta, marketingu, podmiotom uprawionym na podstawie przepisów prawa, spółkom z Grupy Cyfrowy Polsat.
- 6. Dane osobowe mogą być przekazywane do państw/organizacji międzynarodowych poza Europejski Obszar Gospodarczy, gdy państwa/organizacje te na podstawie decyzji Komisji Europejskiej zostały uznane za zapewniające adekwatny stopień ochrony danych osobowych do stopnia ochrony obowiązującego na Europejskim Obszarze Gospodarczym lub pod warunkiem zastosowania odpowiednich zabezpieczeń, które mogą polegać na skorzystaniu z wiążących reguł korporacyjnych, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Komisję Europejską, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub klauzul umownych dopuszczonych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, a ich kopie można uzyskać na wniosek złożony w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Jak długo dane osobowe będą przetwarzane
- 7. Dane osobowe będą przetwarzane do czasu realizacji celu określonego w zgodzie lub do momentu cofnięcia zgody, w zależności od tego co nastąpi wcześniej, a następnie przez okres przedawnienia roszczeń oraz do momentu zakończenia postępowań cywilnych, egzekucyjnych, administracyjnych i karnych wymagających przetwarzania danych.
-
Jakie prawa przysługują w odniesieniu do danych osobowych
- 8. Przysługuje Pani/Panu prawo sprostowania danych, dostępu do danych, do usunięcia danych, do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych dostarczonych administratorowi.
- 9. Przysługuje Pani/Panu prawo do złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie uzasadnionego interesu administratora lub podmiotu trzeciego, w tym profilowania, z przyczyn związanych ze szczególną sytuacją, oraz do sprzeciwu wobec przetwarzania danych w celach marketingu bezpośredniego, w tym profilowania.
- 10. W odniesieniu do danych przetwarzanych na podstawie zgody – przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie. Cofnięcie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, które nastąpiło przed wycofaniem zgody.
- 11. Powyższe żądania i oświadczenia należy składać w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Gdzie można złożyć skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych
- 12. Skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych można złożyć do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych. W Rzeczpospolitej Polskiej organem nadzorczym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
-
Do przetwarzania danych osobowych użytkowników serwisów i portali internetowych ma zastosowanie Polityka Prywatności.
Preferujesz inne formy kontaktu?


Dziękujemy
Nasz konsultant wkrótce skontaktuje się z Tobą
w celu przedstawienia odpowiedniej oferty