29 kwietnia 2024
Gdzie zgłaszać podejrzane maile? Co zrobić, gdy już je otworzysz?
Podejrzane maile należą do najbardziej niebezpiecznych zagrożeń cyberbezpieczeństwa. Internetowi przestępcy często je wysyłają, aby wprowadzić użytkowników w błąd i skłonić do działań na ich szkodę. Próbują m.in. wykraść poufne dane, przejąć kontrolę nad kontem w banku czy wyłudzić pieniądze.
Sprawdź, po czym rozpoznać wiadomości, które mogą stanowić potencjalne zagrożenie. Dowiedz się, gdzie zgłaszać podejrzane maile i jak się zachować, jeśli zdarzyło Ci się je otworzyć.
Podejrzane wiadomości mailowe – czym się cechują?
Podejrzane maile można stosunkowo łatwo rozpoznać. Co powinno być dla ciebie sygnałem ostrzegawczym?
- nakłanianie do przesłania w wiadomości e-mail poufnych danych osobowych, np. numeru PESEL, numeru dowodu osobistego czy danych logowania do bankowości internetowej,
- sensacyjne komunikaty – dotyczące np. różnych teorii spiskowych,
- prośby o dopłatę do przesyłki kurierskiej, uregulowanie zobowiązań podatkowych czy zapłatę za zaległe faktury,
- maile zachęcające do gier hazardowych lub ryzykownych inwestycji finansowych, np. w kryptowaluty,
- wezwanie pocztą elektroniczną o wszczęciu postępowania przez policję lub prokuraturę,
- nierealne wiadomości – np. informujące o wygraniu w konkursie, w którym nie brałeś/nie brałaś udziału,
- oferty matrymonialne,
- wzbudzanie presji czasu i nakłanianie do natychmiastowego działania – np. wpłacenia pieniędzy na podany rachunek bankowy,
- rażące błędy gramatyczne i interpunkcyjne w treści maila,
- niewzbudzająca zaufania nazwa nadawcy – np. obcokrajowca, który przesłał maila z zagranicznej domeny.
Cyberprzestępcy często stosują phishing – podszywają się pod inne osoby lub instytucje (np. kuriera, policję, pocztę czy ZUS), aby wprowadzić użytkownika w błąd. Czasami temu zjawisku towarzyszy kradzież tożsamości w internecie. Efektem phishingu nieraz jest wyłudzenie poufnych danych. Cyberprzestępcy umieszczają w mailu linki prowadzące do złośliwych stron oraz załączniki, które zawierają złośliwe oprogramowanie, np. trojana.
Z podejrzanymi mailami wiąże się także SPAM – rodzaj zagrożenia w internecie, które polega na przesyłaniu masowych wiadomości jednocześnie do wielu użytkowników bez ich zgody. Najczęściej takie maile mają charakter marketingowy, lecz niektóre zawierają odnośniki do niebezpiecznych stron.
Gdzie zgłaszać podejrzane maile?
Podstawowym miejscem, gdzie można zgłaszać podejrzane maile, jest strona internetowa Zespołu Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego CSIRT NASK. Aby wysłać zgłoszenie:
- Wejdź na stronę pod adresem https://incydent.cert.pl/.
- Wskaż, że chcesz zgłosić incydent jako osoba fizyczna.
- Wybierz odpowiednią kategorię – „Podejrzana wiadomość e-mail”.
- Opisz treść podejrzanej wiadomości.
- Załącz całą treść maila w formie załącznika – jego maksymalny rozmiar wynosi 12 MB.
- Podaj swój adres e-mail lub numer telefonu i wyślij zgłoszenie.
- Poczekaj na odpowiedź ekspertów CSIRT NASK – otrzymasz ją do 48 godzin.
Jeśli przypuszczasz, że nadawca maila popełnił przestępstwo – np. zagroził udostępnieniem w sieci Twoich prywatnych zdjęć – możesz na swój wniosek zgłosić taki incydent policji lub prokuraturze. W pisemnym wniosku zawrzyj:
- dokładny opis incydentu,
- datę zdarzenia,
- nazwę i adres jednostki policji lub prokuratury, którą chcesz zawiadomić o popełnieniu przestępstwa,
- Twoje imię, nazwisko oraz numer telefonu do kontaktu,
- własnoręczny podpis.
Istnieje możliwość przesłania zawiadomienia o przestępstwie drogą online – na adres mailowy danej jednostki policji lub prokuratury.
Gdzie zgłosić SPAM?
Niechciane wiadomości możesz także zgłosić przez stronę https://incydent.cert.pl/. Podstawowym miejscem, gdzie zgłasza się SPAM, jest jednak Twoja skrzynka mailowa. Większość dostawców pozwala jednym kliknięciem zgłosić SPAM lub próbę wyłudzenia informacji. Możesz też przesłać treść niechcianego maila na adres mailowy dostawcy.
Otworzyłem podejrzanego maila – co zrobić?
Aby zachować bezpieczeństwo, najlepiej ignorować niechciane wiadomości lub oznaczać je na swojej skrzynce mailowej jako SPAM. Jeśli jednak już zdarzyło Ci się otworzyć taką wiadomość, unikaj potencjalnie niebezpiecznych działań. Przede wszystkim nie klikaj zawartych w treści linków i nie otwieraj załączników. Uważaj zwłaszcza na skrócone odnośniki do innych stron – najedź na nie kursorem, aby sprawdzić, do jakiej prowadzą strony.
Podejrzewasz, że nadawca maila podszywa się np. pod kuriera, pracownika banku czy urzędu? Łatwo zweryfikujesz wiarygodność takiej wiadomości – wystarczy, że zadzwonisz na infolinię danej firmy.
Nie zapomnij też przeskanować komputera za pomocą programu antywirusowego. Możliwe, że już samo otwarcie maila spowoduje infekcję urządzenia złośliwym oprogramowaniem. Jeszcze większe ryzyko zagrożenia pojawia się w sytuacji, gdy pobrano załącznik lub kliknięto w link do podejrzanej strony. Wskazana może być także zmiana loginu i hasła oraz powiadomienie o incydencie banku i innych instytucji – jeśli udostępniłeś nadawcy swoje poufne dane osobowe.
Bezpieczny Internet podniesie Twoje cyberbezpieczeństwo
Sprawdź nasz Bezpieczny Internet – usługę, która w dużym stopniu zwiększa bezpieczeństwo w sieci! Chroni m.in. przed wirusami i innym złośliwym oprogramowaniem, SPAM-em, kradzieżą poufnych danych czy włamaniami do bankowości internetowej. Bezpieczny Internet zdobył wyróżnienie w niezależnym teście Fundacji AVLab dla Cyberbezpieczeństwa, który potwierdził jego wysoką skuteczność w zakresie ochrony e-bankowości.
Podejrzane maile to zagrożenie również dla klientów biznesów. Poznaj inne cyberzagrożenia dla firm i dowiedz się, czym jest doxing oraz atak słownikowy.
Dowiedz się więcej lub zamów usługę
Jeśli chce Pan/i żebyśmy się skontaktowali w sprawie produktów i usług Netii, proszę zostawić swój numer telefonu
Administratorem danych osobowych jest Netia S.A. Dane osobowe będą przetwarzane w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody, w celu obsługi procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługi postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych oraz w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa. Przysługuje Pani/Panu prawo do dostępu do danych, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, sprzeciwu, sprostowania oraz cofnięcia zgód w każdym czasie.
Informacja Netia S.A. o przetwarzaniu danych osobowych osób zainteresowanych usługami i produktami Netia S.A./podmiotów trzecich współpracujących z Netia S.A.
-
-
Kto będzie przetwarzał dane osobowe i jak się z nim skontaktować
- 1. Netia S.A., ul. Poleczki 13, 02-822 Warszawa jest administratorem danych osobowych w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE („RODO"). Żądania, oświadczenia i wszelką korespondencję dotyczącą danych osobowych należy kierować telefonicznie do Działu Obsługi Klienta (tel. 801802803, 227111111 lub z tel. kom. 793800300), pisemnie na adres: Netia S.A. – Dział Obsługi Reklamacji, skr. pocztowa nr 597, 40-950 Katowice S105, jeśli jesteś naszym klientem elektronicznie poprzez formularz na stronie Netia Online, a także pisemnie lub ustnie do protokołu w Punkcie sprzedaży (obsługi).
- 2. Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można się skontaktować: elektronicznie na adres iod@netia.pl lub pisemnie na ww. adres siedziby administratora z dopiskiem „Inspektor ochrony danych".
-
Cele i podstawy prawne przetwarzania danych osobowych
- 3. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne aby Netia S.A. mogła przedstawić osobie zainteresowanej ofertę lub informację dotyczącą usług i produktów Netia S.A. lub innych podmiotów.
- 4. Dane osobowe są przetwarzane:
I. w celu wskazanym w treści wyrażonej zgody - na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO,
II. w celu realizacji prawnie uzasadnionych interesów Netia S.A. lub strony trzeciej, takich jak obsługa procesów wewnętrznych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, obsługa postępowań cywilnych i egzekucyjnych, administracyjnych, karnych – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO,
III. w celu wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa – na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO
-
Komu dane osobowe będą przekazywane
- 5. Dane osobowe mogą być przekazywane następującym kategoriom odbiorców: podmiotom świadczącym administratorowi usługi niezbędne do realizacji wyżej wskazanych celów, w tym partnerom IT, podmiotom realizującym wsparcie techniczne lub organizacyjne, innym podwykonawcom w zakresie obsługi klienta, marketingu, podmiotom uprawionym na podstawie przepisów prawa, spółkom z Grupy Cyfrowy Polsat.
- 6. Dane osobowe mogą być przekazywane do państw/organizacji międzynarodowych poza Europejski Obszar Gospodarczy, gdy państwa/organizacje te na podstawie decyzji Komisji Europejskiej zostały uznane za zapewniające adekwatny stopień ochrony danych osobowych do stopnia ochrony obowiązującego na Europejskim Obszarze Gospodarczym lub pod warunkiem zastosowania odpowiednich zabezpieczeń, które mogą polegać na skorzystaniu z wiążących reguł korporacyjnych, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Komisję Europejską, standardowych klauzul ochrony danych przyjętych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub klauzul umownych dopuszczonych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, a ich kopie można uzyskać na wniosek złożony w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Jak długo dane osobowe będą przetwarzane
- 7. Dane osobowe będą przetwarzane do czasu realizacji celu określonego w zgodzie lub do momentu cofnięcia zgody, w zależności od tego co nastąpi wcześniej, a następnie przez okres przedawnienia roszczeń oraz do momentu zakończenia postępowań cywilnych, egzekucyjnych, administracyjnych i karnych wymagających przetwarzania danych.
-
Jakie prawa przysługują w odniesieniu do danych osobowych
- 8. Przysługuje Pani/Panu prawo sprostowania danych, dostępu do danych, do usunięcia danych, do ograniczenia przetwarzania danych, do przenoszenia danych dostarczonych administratorowi.
- 9. Przysługuje Pani/Panu prawo do złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie uzasadnionego interesu administratora lub podmiotu trzeciego, w tym profilowania, z przyczyn związanych ze szczególną sytuacją, oraz do sprzeciwu wobec przetwarzania danych w celach marketingu bezpośredniego, w tym profilowania.
- 10. W odniesieniu do danych przetwarzanych na podstawie zgody – przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie. Cofnięcie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, które nastąpiło przed wycofaniem zgody.
- 11. Powyższe żądania i oświadczenia należy składać w sposób wskazany w pkt 1 powyżej.
-
Gdzie można złożyć skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych
- 12. Skargę dotyczącą przetwarzania danych osobowych można złożyć do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych. W Rzeczpospolitej Polskiej organem nadzorczym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
-
Do przetwarzania danych osobowych użytkowników serwisów i portali internetowych ma zastosowanie Polityka Prywatności.
Preferujesz inne formy kontaktu?
Dziękujemy
Nasz konsultant wkrótce skontaktuje się z Tobą
w celu przedstawienia odpowiedniej oferty