Co to jest Unified Communications i dlaczego warto wdrożyć go w firmie?
Menu główne

Unified Communications. Co to jest i dlaczego warto wdrożyć go w firmie?

19 lipca 2021, Autor: Paweł Rychcik, Kierownik Zespołu Rozwoju Oferty Telko - Netia S.A

Unified Communications rośnie dzisiaj w siłę, głównie z uwagi na nowy model pracy: pracownicy nie muszą codziennie pojawiać się w biurze, a duża część zespołów pracuje całkowicie zdalnie. Co to jest komunikacja zintegrowana (unified communications)? W jakich firmach wdrożenie tego rozwiązania może okazać się najbardziej palącą potrzebą i dlaczego warto to zrobić? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć w tym artykule.
 

 
 
 
   

Co to jest komunikacja zintegrowana?

 

Unified Communications, czyli, w tłumaczeniu na język polski, komunikacja zintegrowana, polega na scentralizowaniu różnych kanałów komunikacyjnych w celu usprawnienia przepływu informacji oraz ułatwienia współpracy wewnątrz organizacji.

 

System unified communications, w zależności od indywidualnej budowy, opiera się na wielu różnych komponentach łączących się ze sobą w celu obsługi połączeń wideo i połączeń telefonicznych (również stacjonarnych), a także poczty elektronicznej czy komunikatora.

 

W praktyce oznacza to, że pracownik firmy, która zdecydowała się na wdrożenie UC nie musi korzystać z różnych form komunikacji, ale może dzwonić, wysyłać maile czy uczestniczyć w wideokonferencjach dzięki jednemu rozwiązaniu technologicznemu. UC pozwala wybrać użytkownikowi odpowiedni sposób komunikacji z szerokiego wachlarza dostępnych narzędzi, dzięki czemu pracownik może zdecydować się na kontakt z zespołem lub klientem w optymalny jego zdaniem sposób.

 

Omawiając kwestię UC warto zwrócić uwagę na zagadnienie, jakim jest komunikacja w chmurze. Wiąże się ono głównie z tzw. mobilnością. Dzisiaj, kiedy coraz więcej firm dopuszcza pracę zdalną, to ogromne udogodnienie w codziennej komunikacji pracowników znajdujących się poza biurem. Komunikacja w chmurze może okazać się również strzałem w dziesiątkę dla mniejszych organizacji, dysponujących ograniczonym budżetem. Ponadto, jest alternatywą dla komunikacji zintegrowanej, wprowadzanej samodzielnie przez organizację.

 

Kiedy warto korzystać z komunikacji zintegrowanej?

 

Sprawnie funkcjonująca komunikacja to współcześnie, niezależnie od charakteru działania organizacji, podstawa codziennej pracy. Płynny przepływ informacji oraz stały kontakt pomiędzy współpracownikami pozwala na podniesienie efektywności oraz – co najważniejsze – skuteczne dotarcie i obsługę klientów. Ponadto, możliwość szybkiego kontaktu w zespole pracowników umożliwia błyskawiczną reakcję w przypadku jakichkolwiek trudności, wyzwań lub palących zadań, które należy bezzwłocznie wykonać.

 

UC to rozwiązanie, które może stać się fundamentem skutecznej komunikacji w firmach, w których zespół pracowników tworzą osoby mieszkające w różnych częściach kraju i świata lub pracujące mobilnie. Coraz większa popularność pracy zdalnej oraz nawiązywanie międzynarodowej współpracy z branżowymi specjalistami wymusza wprowadzenie nowoczesnej komunikacji zintegrowanej, bez której kooperacja w zdecentralizowanym zespole byłaby utrudniona.

 

Model pracy zdalnej, zwłaszcza w okresie pandemii COVID-19, zyskuje na znaczeniu. Wiele firm i pracowników dostrzega zalety tego rozwiązania, a prawidłowo zintegrowana komunikacja pozwala na wydajną pracę bez względu na miejsce, w którym przebywają członkowie zespołu. Warto jednak pamiętać, że nie tylko mobilność pracowników jest powodem, dla którego UC może okazać się świetnym uzupełnieniem działania firmy. UC jest bardzo pomocne również w tych organizacjach, które bardzo duży nacisk kładą na sprawną komunikację z klientami, na przykład, za pośrednictwem infolinii. To także świetna alternatywa dla firm mających kilka oddziałów. Reasumując: im więcej osób w danej firmie pracuje zdalnie lub mobilnie, tym potrzeba wdrożenia UC jest większa.

 

Jakie są podstawowe zalety komunikacji zintegrowanej?

 

Trudno przecenić znaczenie skutecznej komunikacji dla wyników osiąganych przez przedsiębiorstwo. W związku z tym, najważniejszym plusem UC jest podniesienie wydajności komunikacji wewnątrz firmy. Szybka, sprawna komunikacja pozwala na zredukowanie czasu niezbędnego na reakcję. Co więcej, komunikacja zintegrowana może mieć również bardzo pozytywny wpływ na efektywność kontaktów międzyludzkich. Dostęp do wielu rozproszonych narzędzi komunikacyjnych bywa z perspektywy pracowników utrudnieniem. Codzienne otrzymywanie wielu wiadomości za pośrednictwem różnych kanałów komunikacyjnych jest w stanie wprowadzić wrażenie niepotrzebnego chaosu. Można więc zaryzykować stwierdzenie, że UC pozwala na uporządkowanie firmowej komunikacji.

 

Wprowadzenie komunikacji zintegrowanej umożliwia także polepszenie poziomu obsługi klienta, między innymi, przez skrócenie czasu oczekiwania na odpowiedź ze strony firmy i jej pracowników. Jest to bardzo istotne, zwłaszcza w przypadku firm, które prowadzą wielokanałową komunikację z klientami. Komunikacja zintegrowana zdecydowanie odpowiada na potrzeby współczesnych firm, uniezależniając je od konieczności scentralizowanego działania. Wręcz przeciwnie, prawidłowo wdrożone UC pozwala nawiązywać współpracę z firmami z różnych zakątków świata. UC zdecydowanie sprzyja również podniesieniu mobilności organizacji, nie wymuszając na pracownikach wielogodzinnego przebywania w biurze. Zintegrowana komunikacja to duże wsparcie w firmach korzystających z wielu różnych kanałów komunikacyjnych oraz przesyłających duże ilości danych.

 

Korzystanie z rozwiązań UC minimalizuje nakłady czasowe, które pracownik musiałby ponieść na wybranie i przygotowanie najbardziej skutecznego narzędzia komunikacyjnego. W praktyce oznacza to więc możliwość zredukowania kosztów, a zaoszczędzony czas użytkownik może przeznaczyć na wykonywanie pozostałych obowiązków zawodowych.

 

Obecnie rozwiązania z zakresu komunikacji zunifikowanej proponowane są przez wielu dostawców usług. Unified communications ma w swojej ofercie Cisco – jeden z liderów sektora sieciowego. Netia, w ramach usługi Netia UC with Cisco Webex, jako pierwszy operator na terenie Polski, zintegrowała klasyczną telefonię z komunikatorem Cisco Webex, proponując tym samym zaawansowane technologicznie i funkcjonalne narzędzie, usprawniające firmową komunikację.

 

Może Cię również zainteresować...

Wybierz swój język ×