Dlaczego warto mierzyć nastrój pracowników? Netia Intranet | Biznes Netia
Menu główne

Dlaczego warto mierzyć nastrój pracowników i jak w tym może pomóc Netia Intranet?

05 stycznia 2021, Autor: Maciej Maciejewski, Starszy Kierownik Produktu Netia SA

Zadowoleni, zaangażowani i zmotywowani pracownicy są kluczem do sukcesu firmy. Dlatego warto nie tylko badać cyklicznie ich nastroje, ale również na bieżąco je monitorować, szczególnie gdy większość zespołów pracuje z domu. Narzędziem, które może znakomicie w tym pomóc jest Netia Intranet.

 
 
 
   

O wpływie satysfakcji i zaangażowania pracowników na kondycję przedsiębiorstw napisano wiele artykułów i książek. Przytaczane są zarówno historie pojedynczych firm, jak i wyniki zakrojonych, na szeroką skalę, badań. Przykładem tych drugich mogą być badania przeprowadzone przez J.K. Hartera i jego zespół. Uczestniczyło w nich ponad 140 tys. respondentów, a wyniki opublikowano na łamach Perspectives on Psychological Science. Badania wykazały, że pozytywne postrzeganie miejsca pracy przez pracowników znacząco wpływa na poprawienie wyników finansowych firmy. Naukowcy postanowili również odnieść się do przypuszczeń, że dobre wyniki finansowe (przekładające się często na wysokie wynagrodzenia i atrakcyjne benefity) są tak naprawdę przyczyną, a nie skutkiem zadowolenia pracowników. Rzeczywiście – zaobserwowano taki wpływ. Był on jednak o wiele słabszy niż wpływ zadowolenia pracowników na wyniki finansowe przedsiębiorstwa.

 

Jak badać nastroje pracowników?

 

O ile w przypadku niewielkich firm nastroje w zespole są stosunkowo łatwe do wychwycenia, to w przypadku większych, bardziej złożonych organizacji, sprawa staje się o wiele bardziej skomplikowana. W takiej sytuacji z pomocą przychodzą badania. Do jednych z najpopularniejszych należą badania satysfakcji i zaangażowania, które można zrealizować przy wykorzystaniu funkcji w Netia Intranecie.

 

Jeśli chodzi o warstwę merytoryczną badań, popularnością cieszą się dziś na przykład ankiety bazujące na teście Q12, przygotowanym przez Instytut Gallupa (i opatentowanym przez niego w 1988 roku). Zbudowany jest on z 12 pytań dotykających takich obszarów funkcjonowania pracowników, jak m.in. wiedza na temat wymagań stawianych przez pracodawcę, dostęp do narzędzi niezbędnych do wykonania pracy, poczucie bycia docenionym, czy wykonywania tego, co się potrafi najlepiej.

 

Warto też wspomnieć o eNPS, czyli Employee Net Promoter Score. To odmiana wskaźnika NPS (Net Promoter Score) używanego w badaniach marketingowych. Tam wykorzystywany jest on do badania klientów (pyta się ich, czy byliby skłonni polecić daną firmę/markę znajomym lub kolegom z pracy). W przypadku wersji dla pracowników pytanie brzmi: „Proszę ocenić, na ile prawdopodobne jest, że poleciłby/aby Pan/i pracę w swojej firmie przyjacielowi bądź komuś z rodziny”. W odpowiedzi na nie wykorzystywana jest jedenastostopniowa (0-10) skala. Oceniający w skali od 0-6 nazywani są Krytykami. Neutralni to ci, którzy w badaniu zaznaczyli na skali odpowiedzi 7 lub 8, zaś Promotorzy (czyli w domyśle – najbardziej zaangażowani pracownicy) - wybierają odpowiedzi 9 oraz 10.

 

Zastosowanie tego wskaźnika ma wiele zalet i stosunkowo łatwo jest porównywać dzięki niemu ze sobą wyniki, chociaż zdarza się, że jest on krytykowany, m.in. z powodu szerokiej skali, jaka została przyjęta. Jakkolwiek, jego popularność pokazuje, że biznes potrzebuje szybkich i krótkich badań tego typu. O tym, że takie zapotrzebowanie faktycznie istnieje i prawdopodobnie będzie wzrastać, świadczyć też może rosnąca popularność badań typu pulse check, przeprowadzanych za pomocą różnych aplikacji, posiadających prostą i skondensowaną formułę.

 

Jak może w tym pomóc Netia Intranet?

 

Netia Intranet to nowoczesne narzędzie, którego rola w zarządzaniu firmą jest nie do przecenienia. Na jego długiej liście funkcjonalności są m.in. te, które można wykorzystać do sprawdzania nastrojów pracowników na bieżąco.
 

 

Po pierwsze, z pomocą Netia Intranet możemy pytać pracowników o feedback – na różnych poziomach i różnymi kanałami. Nowoczesne platformy komunikacji wewnętrznej pozwalają w prosty sposób skonfigurować kanały informacji zwrotnej, umożliwiające przeprowadzanie zarówno badań ilościowych, jak i jakościowych. Jeżeli chcemy wiedzieć, jakie są np. preferencje pracowników co do zakresu świadczeń socjalnych, opinie o pakiecie medycznym, czy o pracy zdalnej, możemy to sprawdzić poprzez intranetowy widżet. Do mierzenia sentymentu, opinii i nastrojów możemy również użyć sondy, gdzie zadajemy tylko jedno pytanie z możliwością wyboru jednej z opcji, np. ikony reprezentującej nastrój, gwiazdki lub skali od 1 do 10). Wyniki głosowania są widoczne dla wszystkich, którzy oddali swój głos. Sam fakt pytania pracowników o zdanie, tworzenie im przestrzeni do wypowiadania się na tematy związane z firmą, wyrażania opinii, czy wreszcie przedstawiania pomysłów (lub odnoszenia się do pomysłów innych) – jest narzędziem wspierającym proces budowania zaangażowania.

 

Po drugie, Netia Intranet może dostarczać informacji na temat klimatu pracy. Wystarczy, że będziemy przyglądać się komentarzom umieszczanym pod aktualnościami, liczbie polubień poszczególnych wpisów, wypowiedziom na forach dyskusyjnych. Analityka w Netia Intranet w czasie rzeczywistym pozwala zmierzyć zaangażowanie pracowników i pozwoli porównać dane z poprzednim wybranym okresem. Takie podejście pomaga w szybkim dostrzeżeniu interesujących tematów czy potencjalnych źródeł niezadowolenia pracowników, w odniesieniu się do wątpliwości lub wyjaśnianiu skomplikowanych zagadnień.

 

Dlaczego warto w ten sposób korzystać z Netia Intranetu, skoro podobny cel realizujemy za pomocą oddzielnych badań? Przede wszystkim z uwagi na fakt, że badania zaangażowania, choć przeprowadzane są cyklicznie, to jednak w stosunkowo dużych odstępach czasu (co rok, czasem co dwa lata). Natomiast w szybko zmieniającej się rzeczywistości ważne jest, by móc na bieżąco śledzić opinie pracowników, słuchać ich głosu, pytać o zdanie. Netia Intranet daje taką możliwość i warto sprawdzić to rozwiązanie.

 

Może Cię również zainteresować...

Wybierz swój język ×